اهواز-مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با تاکید بر اینکه شکل خشکسالی‌ها بی سابقه بوده، گفت: در حوزه مارون، زهره و خیرآباد ۴۰ هزار از مزارع به آب دست نیافتند، حتی در حوضه دز برای اولین بار بعد از ۵۰ سال آب سهمیه بندی شده است. از سوی دیگر ای.  سی آب در خرمشهر و آبادان به هفت هزار رسیده و باید بپذیریم در زمینه آب مشکل جدی داریم.

 خوزستان دچار مشکل جدی آب است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری با اصحاب رسانه امروز ۲۲ خرداد با اشاره به یکی از بی سابقه ترین خشکسالی های سال گذشته با ۹۶ درصد در خشکسالی خیلی شدید و چهار درصد در خشکسالی مطلق در استان،  تاکید کرد: استان‌های بالادست که تامین کننده آب پشت سدها بوده اند هم در مقایسه با سال های قبل ۵۵ تا ۷۵ درصد کاهش بارندگی داشته اند.

چنگلوایی با تاکید بر اینکه شکل خشکسالی‌ها بی سابقه بوده، افزود: ای. سی آب به ۲۲ هزار رسیده و عملاً آب مرده هم قابل برداشت نیست، در حوزه مارون، زهره و خیرآباد ۴۰ هزار از مزارع به آب دست نیافتند، حتی در حوضه دز برای اولین بار بعد از ۵۰ سال آب سهمیه بندی شده از سوی دیگر ای.  سی آب در خرمشهر و آبادان به هفت هزار رسیده و باید بپذیریم در زمینه آب مشکل داریم.

ممنوعیت کشت کامل را قبول نکردیم

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه شرایط ویژه امسال و بحث عدم کشت از اسفند ماه سال گذشته شروع شده، اظهار کرد: با اشاره به دو عامل که به صورت مکتوب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرده که شامل بارندگی‌های سال گذشته و پیش بینی آوردها بوده؛ گفتند که نباید کشت داشته باشیم اما به دلیل اینکه درصد بارندگی ها در بهار است خواستیم منتظر باشیم و دیدید که بارندگی ها به نوعی جو را تغییر داد، باید در نظر بگیریم اولاً ممنوعیت کامل اگر اتفاق بیفتد چه میزان محصول با چه ارزش ریالی از بین می‌رود؟ و چند نفر بیکار می‌شوند؟ دوم اگر در حوزه کرخه فقط کشت تابستانه داشته باشیم استان چه ضررهایی می‌بیند؟ مورد سوم اینکه در انتها به این نتیجه رسیدیم از ممنوعیت مطلق کشت تابستانه به کشت ۱۷۰ هزار هکتار برسیم که این میزان هکتار به جز باغات نیشکر و گیاهان دارویی چون یونجه است که به اضافه آنها ۳۳۵ هزار هکتار کشت داریم.

این مسئول با تأکید بر اینکه ممنوعیت کشت برنج خلق الساعه نیست و چندین سال است با توجه به محدودیت آب به سمت کشت محصولاتی می رویم که آب کمتری مصرف می کنند؛ تاکیدکرد: حداقل ۳۰ هزار هکتار برنج به صورت خشکی سازی استفاده می شود و روش های سابق منسوخ شده، این باعث شده است ۴۰ درصد در مصرف آب شلتوک صرفه‌جویی داشته باشیم در کرخه بحث معوض کشت نداریم، اما زهره، خیر آباد و مارون مشکل به جای خود باقی است.

اشتغال ۴هزار نفر/ برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکلی نداریم

چنگلوایی از  ۳۳۸ میلیارد تومان سهم خوزستان از تسهیلات اشتغالزایی خبر داد و افزود:  از این مقدار ۱۵۱ میلیارد سهم جهاد است اما تا به الان ۹۶۴ طرح با مبلغ ۴ ۴۲ میلیارد تومان معرفی و تسهیل شده است یعنی پنج و نیم برابر سهم ما که بخشی از آنها مثل آبزی پروری و گلخانه‌ای انجام شده و زمینه اشتغال ۴ هزار نفر است.

وی با خبر دادن از نهایی شدن فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: فاز دوم نیز ابلاغ شده و اعلام شده است برای ۲۲۹ هزار هکتار آن مشکلی نداریم باید توجه داشت که این تخصیص آب نیز همان زمینهایی است که در حال کشت اند و ۱۸۰ هزار هکتار در آن در حال حاضر کشت انجام می شود علیرغم خشکسالی ما برای فاز دوم مشکلی نداریم چون طرح بهبودی است و از فاز اول نیز سهم آب داریم و ۴۲ هزار هکتار آنهم آبیاری تحت فشار است.

وی با اشاره به اینکه از نظر شدت خشکسالی در کشور رتبه ششم را داریم، درباره توسعه نیشکر و سهم آب اشاره کرد: تولید شکر در مجموعه نیشکر ۵۶۰ میلیون دلار است که اگر نبود این میزان شکر باید وارد می شد.

چنگلوایی افزود: ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش نیشکر و صنایع تبدیلی آن نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، به غیر از آن زیرساخت های ایجاد شده، اثرات اجتماعی نیز دارد و اگر این زمین‌ها به کشت نیشکر در نمی‌آمد کانون ریزگرد بود، ضمن اینکه مشکلات فاضلاب های آن نیز حل شده  است. فقط بحث مصرف آب  که ۳۱ هزار مترمکعب است می ماند که برای کاهش آن نیز نیشکر موظف شده با بالا بردن راندمان کاهش مصرف آب داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.