۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 605202

اصل ایده افطاری حدود هفت سال قبل از طرف مجموعه اتحادیه امت واحده مطرح شد. هدف اولیه هم این بود که از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه امت اسلامی که بین همه مذاهب مشترک است و در آن یادخدا وجود دارد برای موضوع وحدت استفاده شود. از آنجایی که در این ماه دل‌ها نرم‌تر می‌شود، وقتی جسم‌ها به هم نزدیک می‌شوند، امیدواریم دل‌ها نیز بهم نزدیک شوند.

■ اهمیت مراسم از منظر علمای اهل سنت
در این مدت هم با همت فعالان فرهنگی مشهد هر ساله در این شهر چنین افطاری‌ای برگزار شده و هر سال نسبت به سال قبل توسعه پیدا کرده است. هر سال علما و استادان اهل سنت از سرتاسر خراسان به این مراسم می‌آیند، این گونه هم نیست که همه میهمانان تکراری باشند، چون هر ساله چهره‌های جدیدی همراه این عالمان می‌آیند. این میهمانان، ویژه همین مراسم افطاری می‌آیند و همین نشان دهنده اهمیت و جایگاه این مراسم در منظر آنان است. طی کردن مسافت چند صد کیلومتری به وسیله ماشین و بازگشت شبانه آن ها، مؤید همین مسئله است. بسیاری از این میهمانان استاد حوزه و معلم یا امام جماعت مساجد هستند ولی وقتی به این برنامه می‌آیند نشان می‌دهد که چقدر مسئله وحدت و فلسطین برایشان اهمیت دارد.

■ استمرار جریان وحدت
این تنها کاری نیست که دوستان فعال در حوزه وحدت انجام می‌دهند. الان این گروه از اهل سنت میهمان ما هستند اما در طول سال و به مناسبت‌های مختلف، ما به دیدار این دوستان می‌رویم.اتفاقاً دغدغه و نگرانی ما هم همین مناسبتی و تکراری شدن مسائل راهبردی همانند وحدت است که عمدتا دستگاه‌های دولتی و رسمی به چنین آفتی مبتلا می‌شوند. یعنی وحدت فقط محصور به هفته وحدت شده است. در حالی که باید در طول سال، جاری باشد، ما برنامه‌های مختلفی در طول سال داریم که در ماه مبارک رمضان در قالب افطاری اجرا می‌شود.
دلیل برگزاری چنین مراسمی در مشهد هم به موقعیت استراتژیک این شهر برمی‌گردد، وجود مضجع شریف امام رضا(ع) موجب می‌شود که میهمانان بیشتری از نقاط مختلف کشور بویژه تهران امکان حضور در مشهد را داشته باشند. مسائلی هم که مطرح می‌شود بر حسب ذوق سخنران و میهمانان است، سعی شده هر ساله تحلیلگری از فلسطین داشته باشیم تا آخرین تحولات این کشور به میهمانان شیعه و سنی منتقل شود.علاوه بر این امسال چند خلاقیت به لحاظ میهمانان و برنامه داشتیم، به طور نمونه آثار هنرمندان مشهدی با موضوع فلسطین را نمایش دادیم و از سازندگان آن هم تقدیر کردیم. همچنین استاد احمد منصوب، نقاش و هنرمند مشهدی به صورت زنده تصویر شهید رزان النجار را نقاشی کرد.

■ تأثیر مراسم‌های همانند افطاری وحدت
این افطاری همانند راهپیمایی روز قدس است، در روز قدس که مردم شعار می‌دهند نه موشکی به اسرائیل زده می‌شود و نه تیری، اما نمادی برای سایر کارهاست که در طول سال انجام می‌شود. در چنین حرکت‌های نمادینی فعالان شیعه و سنی دور هم می‌نشینند و می‌بینند که همه علیه اسرائیل کار می‌کنند. در واقع یک گردهمایی است که ابراز قدرت در آن صورت می‌گیرد، این مراسم افطاری از این جهت اهمیت دارد، بویژه آنکه در شهری هستیم که برخی جریان‌های ضد تقریب و ضد نگاه امام خمینی(ره) نیز فعال هستند.میهمانان این برنامه در طول سال همکاری‌های زیادی دارند. همین افطاری وحدت سعی شده که در نقاط دیگر شهر هم تکثیر پیدا کند و در جمع‌های کوچک‌تر شیعیان، میهمان اهل سنت بشوند و برعکس. اتحادیه امت واحده همچنین هر ساله افطاری ثابتی در منطقه غزه دارد و بین 500 تا 1000 نفر را که بیشتر جزء اقشار ضعیف و آسیب پذیرهستند میهمان سفره افطاری خود می‌کند، حتی دو سال قبل این افطاری در مسجد الاقصی برگزار شد که سر و صدای زیادی هم به پا کرد.

■ محوریت کمک‌های مردمی 
هدف ما این است که در روز قدس که متعلق به حضرت امام خمینی(ره) است، بخشی از مردم غزه میهمان ایرانی‌ها باشند و این مراسم بازخوردهای مثبتی هم داشته است. مردم مظلوم غزه تحت فشارهای اقتصادی هستند و به جمهوری اسلامی ایران هم علاقه مند هستند و وقتی چنین مراسمی برایشان برگزار می‌شود بیشتر از گذشته به ایران علاقه‌مند می‌شوند بویژه آنکه تمام هزینه‌های آن از منابع مردمی است و ریالی از دولت و بیت المال ایران خرج نشده است. این هزینه‌ها را مردم با عشق خودشان تأمین‌ کرده‌اند و یک کار صوری و دولتی نیست و هر هزار تومانی با اخلاص جمع شده است. هدف ما مردمی ماندن و مردمی بودن کارهاست. ما در روابط بین الملل‌مان خلائی داریم و رفتارها عمدتاً در چارچوب مسائل دیپلماتیک است و هیچ گاه ارتباط مردمی برقرار نمی‌شود. از این طریق پیوند عاطفی بین مردم فلسطین و ایران برقرار می‌شود که برکات بسیار زیادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.