اهواز_ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت تالاب شادگان را نامطلوب توصیف کرد و از خشک شدن نیمه جنوبی آن خبر داد.

حال تالاب بین المللی شادگان وخیم است

به گزارش قدس آنلاین،  احمدرضا لاهیجان زاده، در کارگروه مخاطرات محیط زیست در اداره کل مدیریت بحران خوزستان به تصاویر هوایی که ۲ روز پیش از تالاب بین المللی شادگان تصویر برداری شده اشاره کرد و اظهار داشت: نیمه جنوبی تالاب در حال خشک شدن است وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ مترمکعب بر ثانیه آب از طریق زهکش نیشکر وارد تالاب شادگان می شد تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه صیادان برخی دریچه ها را مسدود کرده اند میزان آب با ای سی ۶ هزار و ۵۰۰ میکروموس به جای ورود به تالاب وارد دریا می شود.

لاهیجان زاده به انجام کار در ۳ جبهه برای احیای تالاب شادگان اشاره کرد و اذعان داشت: پروژه تکمیل ایستگاه پمپاژ آب کارون به تالاب شادگان بر عهده سازمان آب و برق خوزستان است و با سرعت در حال انجام است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: ایستگاه پمپاژ مذکور تا آخر شهریور تحویل داده می شود و ادامه اتصال کانال زهکش نیشکر به تالاب شادگان تا آخر هفته اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه شرکت توزیع برق خورستان انتقال برق به ایستگاه پمپاژ را باید تسریع بخشد.

وی انجام این اقدامات برای تالاب شادگان را عامل به زیر آب رفتن حدود ۲۰ هزار هکتار از کانون های گرد و غبار خوزستان دانست و گفت: انجام و پیشروی همزمان کارهای برنامه ریزی شده برای تالاب شادگان سبب می شود از آبان امسال ۵ مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان برسد.

احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده و تاثیر بارندگی فروردین و اردیبهشت در آن مشهود است بیان داشت: در حال حاضر اقدامات انجام شده در این تالاب وضعیت خوبی دارد، بطوریکه شاهد جوجه آوری پرندگان بودیم و می توان گفت پس از ۱۵ سال گونه‌هایی کمیاب از پرندگان در این تالاب قابل مشاهده است.

وی به صدور ۳۲۰ پروانه صید برای صیادان تالاب هورالعظیم در سال جاری اشاره و اذعان کرد: صیادان منطقه طی ۳ سال گذشته مجوز صید نداشتند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه مخازن آبی خوزستان هم اکنون ۱۱.۲ میلیارد مترمکعب نسبت به سال گذشته کم تر ذخیره آبی دارند اظهار داشت: میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز طی هفته گذشته به ۱۰۲ متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و ای سی رودخانه کارون در ۲ روز گذشته به ۱۶ هزار میکروموس و در برخی نقاط به ۲۰ هزار میکروموس رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت خرید دستگاه های سنجش آلودگی هوا اذعان داشت: اعتبار خرید این دستگاه ها تامین شد، اما با توجه به وضعیت تحریم ها شرکت های مورد نظر عقب نشینی کردند و کشورهای اروپایی دیگر دستگاه سنجش آلودگی هوا به ایران ارائه نمی دهند و هم اکنون تنها یک شرکت برای خرید این دستگاه آماده همکاری است.

وی به انعقاد قرارداد مطالعات تعیین حق‌آبه تالاب‌ های شادگان، هورالعظیم، بامدژ، میانگران، بندون و شیمبار با دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره و تصریح کرد: سازمان آب و برق نیز باید طبق برنامه ششم نسبت به تامین حق‌آبه و چگونگی تامین حق‌آبه اقدام نماید.

احمد رییس‌ زاده، قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان نیز در این نشست بیان داشت: نهال های کاشته شده در کانون های گرد و غبار نیاز به نگهداری و تامین آب دارند، اما در حال حاضر آب را قطع کرده اند.

وی به گرمای هوا و کاهش میزان دبی آب رودخانه کارون اشاره کرد و افزود: با وجود قطع شدن آب نگران تامین نشدن آب نهال ها و هدر رفتن زحماتمان هستیم، چون نهالکاری آبروی دولت و خوزستان است.

به گفته رییس زاده بدون آب نمی توان نهالکاری کار کرد و کارهایی که در خصوص مقابله با گرد وغبار در حال انجام است کار بدون مطالعه و مقطعی است، بطوریکه مطالعات نسبت به اجرا در این زمینه عقب است یعنی نخست وارد فاز اجرایی شده ایم و بعد قرار است مطالعه می‌کنیم.

این مقام مسئول اعتبار لازم برای حفاظت و نگهداری از عرصه های نهالکاری را یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: برای ۱۷ پروژه پیش‌ بینی شده ۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است و این اعتبار برای اینکه کانون های گرد و غبار جنوب شرق اهواز کنترل شود ضروری است.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه این اداره در سال گذشته ۳.۵ میلیون نهال تولید کرد و قرار است در سال جاری ۶ ملیون نهال تولید نماید.

وی اذعان داشت: از سال ۹۶ تاکنون ۱۵ هزار هکتار نهالکاری در جنوب شرق اهواز، ۲ هزار و ۵۰ هکتار مالچ ‌پاشی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار مدیریت چرا و ۷ هزار هکتار آب ‌اندازی هور منصوریه انجام شده است.

احمد رییس زاده اظهار کرد: کانال ‌های ۴۷ کیلومتری برای انتقال آب به کانون های گرد و غبار و نهال ‌کاری شده احداث شده اما در برخی بخش‌ها معارض وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.