قدس انلاین : رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر، مشکل ما در توس بودجه نیست، چون هنوز در این منطقه بسترهایی برای سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد بودجه فراهم نشده‌ است.

توس در انتظار طرح شهرسازی/ بسترهای سرمایه‌گذاری در توس هنوز فراهم نشده است
 سیدمسعود ریاضی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه گزارشی از عملکرد 10 ماهه کمیسیون ویژه عمران و توسعه توس پرداخت و یکی از اقدامات ضروری برای منطقه توس را تهیه طرح‌های شهری دانست و اظهار کرد: پیش از این منطقه توس متشکل از چند روستا بوده و ناگهان بخشی از شهر شده و اکنون، نیاز است که طرح شهری داشته باشد.

وی با بیان اینکه به‌محض شروع شورای پنجم پیگیری‌های ما از راه و  شهرسازی انجام شد، ادامه داد: صحبت‌های اولیه بین شهرداری و راه و شهرسازی انجام شده و قرار شد، ما موضوع را پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: کل منطقه توس، 3 هزار و 500 هکتار است که از این مقدار، 350 هکتار محدوده تاریخی منطقه محسوب می‌شود، این منطقه با یک دیوار باستانی جدا شده است و عمده اقدامات در این قسمت به‌عهده میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ارگان‌هایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، آستان قدس و آب و فاضلاب در پروژه‌هایی که در این منطقه اجرایی می‌شود، دخیل هستند، افزود: بیشترین اقدامات صورت گرفته در منطقه توس برای تولید زیرساخت‌ها بوده است.

ریاضی با بیان اینکه اولین اقدام شورای اسلامی شهر مشهد، تشکیل کمیسیون ویژه این منطقه بود، افزود: از دیگر اقدامات اولیه ما این بود که یک ساختار اجرایی برای توس ایجاد شود و پیشنهاد آن را از مهر سال گذشته به شهرداری دادیم تا یک ساختار اجرایی تعیین کند.

به گفته وی، شرکت عمران توس در پی همین پیگیری‌ها در شهرداری ایجاد شده و اساسنامه آن به‌زودی در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس با بیان اینکه در حال حاضر در توس مشکل ما بودجه نیست، افزود: هنوز در این منطقه بسترهایی برای هزینه‌کرد بودجه وجود ندارد.

وی به‌عقد تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برای بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی اشاره کرد و گفت: این صورت‌جلسه‌ای که امضاء شد، راه را برای عملیات اجرایی در منطقه هموار کرد.

ریاضی ادامه داد: فاز صفر بازپیرایی جلوخان قبلا توسط یک شرکت مشاور انجام شده بود و اکنون هم در حال عقد قرارداد با همین شرکت برای فازهای بعدی آن هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع این شرکت در 14 بند تدوین شده، افزود: غیر از خدماتی مانند رفت‌وروب، موضوعاتی در حیطه مسائل عمرانی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تسهیل‌گری، اجرایی و فرهنگی موضوعات این شرکت را تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس گفت: این شرکت قرار نیست برای شهرداری سودآوری داشته باشد.

وی در خصوص ایجاد فضای سرمایه گذاری خارجی در توس بیان کرد: اگر بخواهیم به آبادانی توس بینیدیشیم، داخلی یا خارجی بودن سرمایه‌گذار خیلی اهمیت پیدا نمی‌کند، اما در حال حاضر و به‌صورت عام باید بسترهایی برای جذب سرمایه فراهم شود.

ریاضی ادامه داد: وقتی توس احیا شود، ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود و دیگر دغدغه حضور سرمایه‌گذار را نخواهیم داشت، چون خود آنان برای فعالیت در توس مشارکت می‌کنند.

وی  با اشاره به سندراهبردی توس، متذکر شد: بخشی از این سند راهبردی به اقدامات عملیاتی اختصاص دارد که در حال حاضر این اقدامات را نگه داشته‌ایم تا فضای کار در توس بیشتر مشخص شود.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس به این نکته هم اشاره کرد که نبود طرح شهرسازی برای منطقه توس سبب سردرگمی اهالی این منطقه در خرید و فروش یا توسعه اماکن می‌شود و اضافه کرد: با این حال، ساخت‌وسازهای محدودی براساس مصوبات کمیسیون ماده پنج در بعضی از مناطق توس در حال انجام است.

وی به بودجه 16 میلیاردی دولت برای بازسازی منطقه تاریخی توس اشاره کرد و گفت: به‌نظر ما این مبلغ بسیار خوبی برای شروع کار است و در کنار قول مساعدت 2 میلیاردی فرمانداری مشهد و چند میلیارد همراهی شهرداری با این پروژه، مبلغ افزایش  می‌یابد.

ریاضی در پاسخ به این سئوال که تغییرات در منطقه توس چه تأثیری بر زندگی مردم آن منطقه می‌گذارد و آیا در طرح‌های این منطقه پیوست اجتماعی و فرهنگی برای طرح‌های این منطقه دیده شده یا نه، بیان کرد: طرحی که وزارت راه و شهرسازی تصویب کند، یعنی پیوست همه این موارد را درنظر گرفته و نتیجه تحقیقات را به‌صورت تراکم و ضابطه در اختیار ما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.