عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی ‌هر چند لایحه حمایت از حقوق کودکان را گامی‌ به جلو ارزیابی کرد اما تأکید کرد نمی‌توان بدون تأمین نیازهای اساسی خانواده‌ها از لوایح و قوانین حمایتی انتظارتأثیرگذاری چندانی داشت.

لایحه حمایت از حقوق کودکان  قابلیت اجرایی چندانی نخواهد داشت

قدس آنلاین- محمود مصدق: احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس‌آنلاین» با اشاره به این که یکی از مسائل اجتماعی امروز جامعه ایران بحث کودکان کار است، گفت: باندهای ویژه این کودکان را به کار می‌گیرند وازآن‌جایی که این افراد ازدوران بچگی وارد این گونه باندها می‌شوند، گاهی اتفاقات ناگواری برایشان می‌افتد و به شدت دچار آسیب می‌شوند.

به گفته وی هرچند دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی‌ برای کاهش پدیده کودکان کار فعالند اما به دلیل فقر مالی خانوارها، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها متولی اجرای قوانین و عدم نظارت بر اجرای دقیق قوانین حمایتی از حقوق کودکان شاهد شیوع این پدیده هستیم .

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به این که در ارتباط  با ممنوعیت بکار گرفتن کودکان  در کارهای شاق از گذشته قوانین مختلفی داریم که هنوز اعتبار قانونی دارند، گفت: با این وجود با توجه به خلأ‌های قانونی که در این حوزه احساس می‌شد دولت لایحه حمایت از کودکان را به مجلس داد که این لایحه اواخر سال گذشته به تصویب کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس رسیده و برای بررسی در صحن علنی  تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است  اما موضوع اصلی در بخش اجرای  قانون است. در واقع ما قانون داریم اما به درستی اجرا نمی‌شود تا نتیجه بخشی لازم را داشته باشد. 

انارکی محمدی در همین زمینه افزود: لایحه جدید حمایت از حقوق کودکان به خاطر رفع بعضی از خلأ‌های قانونی و دیدن نکاتی که درقوانین قبلی لحاظ نشده اند مثبت و گامی ‌به جلو محسوب می‌شود اما   نکته مهم  چگونگی وکیفیت اجرای این لایحه پس از تصویب و تبدیل شدن به قانون است.

وی با اشاره به  وجود ارتباط مستقیم  بین اجرای قوانین حمایتی و نتیجه آن با  تأمین نیازهای اساسی خانواده‌ها گفت: اشتغال و تأمین معاش از زیرساخت‌های قوانین حمایتی به شمار می‌آیند و وقتی در این زمینه‌ها مشکل داریم، نمی‌توانیم در اجرای قوانین خوب عمل کنیم. درواقع تا خانوارها تأمین نباشند نمی‌توان از لوایح و قوانین حمایتی انتظار تأثیرگذاری چندانی داشت.

وی با طرح این سوال که وقتی نیازهای اساسی خانواده‌ها  برآورده نمی‌شود وبعضی از آنها مجبورند کودکانش را به کار بگیرندچگونه می‌توانیم ازبچه‌هایشان  حمایت کنیم؟ گفت: هیچ پدر و مادری دوست ندارد جگر گوشه‌های خود را به باندهای کار بدهد اما وقتی از لحاظ معاش تأمین نباشد موضوع فرق می‌کند بنابرای قبل از هرچیزی باید وضعیت معیشت ، اشتغال ، تحصیل و فرهنگ خانوارها را ارتقا بدهیم تا در مرحله بعد بتوانیم از کودکان شان حمایت کنیم.

وی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که لایحه حمایت از حقوق کودکان در صورت تصویب نهایی تا چند درصد قابلیت اجرایی پیدا می‌کند؟ گفت: اجرای آن خیلی ضعیف خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.