رئیس‌جمهوری آمریکا پس از توافق با رهبر کره شمالی در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

ترامپ: تحریم‌های کره شمالی تا پایان خلع سلاح باقی می‌مانند

به گزارش قدس آنلاین،دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از توافق امروز با رهبر کره شمالی در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت: کره شمالی دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای است و او (رهبر کره شمالی) قصد دارد کار درست را انجام دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ما ۲۴ ساعت فوق‌العاده داشتیم. در واقع ما سه ماه فوق‌العاده داشتیم زیرا این روند برای مدتی در جریان بود.

وی گفت ساعتهای سختی را کنار رهبر کره شمالی گذرانده است. ترامپ اعلام کرد که مذاکرات با کیم جونگ اون صادقانه، صریح و سازنده بوده است.

ترامپ در بخشی از این کنفرانس گفت: گذشته نباید تعیین‌کننده آینده باشد. دشمنان واقعاً می‌توانند به دوستها تبدیل شوند... هیچ محدودیتی برای آنچه کره شمالی می‌تواند به آن دست یابد وجود ندارد... امروز آغاز یک فرآیند دشوار است... تنها افراد باشهامت می‌توانند به صلح دست یابند.

بیشتر بخوانید: جزییات توافق ترامپ و رهبر کره شمالی

رئیس جمهوری آمریکا گفت: کیم جونگ اون متعهد به تکمیل خلع سلاح شبه‌جزیره شده است. وی گفت کیم همچنین با مذاکرات جدی برای اجرای توافق در اسرع وقت موافقت کرده است. ترامپ گفت در عین حال تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی همچنان به‌قوت خود باقی خواهند ماند.

ترامپ گفت که موضوع حقوق بشر کره شمالی در مذاکرات آتی مطرح خواهد شد و مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی افزود: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی متعهد به نابود کردن سایت برنامه موشکی این کشور شده است.

وی گفت با رهبر کره شمالی درباره راستی‌آزمایی  خلع سلاح گفتگو کرده و اینکه تیم راستی‌آزمایی متشکل از کشور آمریکا و مقامات بین‌المللی دیگر خواهد بود.

ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره خروج نیروهای آمریکایی از کره جنوبی به‌عنوان بخشی از توافق با رهبر کره شمالی گفت: ما هیچ چیزی را کاهش نمی‌دهیم. ما خواستار بازگرداندن نیروهای خود به کشور هستیم اما این موضوع درحال حاضر بخشی از معادله نیست اما در میان‌مدت می‌تواند باعث توقف مانورها با کره جنوبی شود.

تحریم‌های بیرحمانه علیه ایران

وی در مورد توافق هسته‌ای ایران نیز گفت: به‌نظرم ایران نسبت به ۴‌ــ‌۳ ماه پیش کشور متفاوتی شده است. آنها در سوریه اعتماد به نفس قبل را ندارند، امیدوارم که بازگردند و برای یک توافق واقعی مذاکره کنند زیرا من علاقه‌مند به انجام این کار هستم.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرد که پس از تحریم‌های بی‌رحمانه‌ای که علیه ایران اعمال می‌شود، تهران برای یک توافق جدید به میز مذاکره برگردد. با این حال وی تصریح کرد که «هنوز زود است که در این باره سخنی گفته شود».

رئیس جمهوری آمریکا گفت: من مثل اوباما باج ندادم. او میلیونها دلار (۱.۸ میلیارد دلار) پول داد و گروگانهای ما را از ایران آزاد کرد اما من پولی ندادم.

وی در بازگشت به موضوع کره شمالی گفت که تیم امنیت ملی او ازجمله پامپئو و بولتون از هفته آتی با مقامات کره شمالی دیدار خواهند کرد تا به گفتگو درمورد جزئیات خلع سلاح ادامه دهند.

ترامپ بار دیگر اعلام کرد که سالها قبل امکان توافق با کره شمالی به‌شکل ساده‌تری وجود داشت، بااین‌حال وی اعلام کرد این توافق برای کره شمالی و چین مهم تلقی می‌شود زیرا چین از داشتن همسایه‌ای مجهز به تسلیحات هسته‌ای خوشحال نخواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که ممکن است ظرف مدت ۶ ماه این موضوع را بپذیرد که نشست با رهبر کره شمالی اشتباه بوده است اما در عین حال گفت که در صورت این اتفاق توجیهاتی برای آن خواهد یافت.

ترامپ کانادا را تهدید کرد

وی ضمن اشاره به نشست سران کشورهای عضو گروه ۷، دولت کانادا را به‌خاطر موضع‌گیری‌هایش ضد آمریکا تهدید کرد.

ترامپ در ادامه سخنان خود گفت که پس از ترک نشست سران کشورهای گروه ۷، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا علیه تعرفه‌های تجاری آمریکا سخنانی را بیان کرد، اما نمی‌داند که این سخنان هزینه زیادی برای کشورش در پی خواهد داشت.

نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس خبری اختتامیه نشست گروه ۷ در کِبِک گفته بود که در مقابل تعرفه‌های اعمالی دولت آمریکا علیه فولاد و آلومینیوم دست به اقدام متقابل می‌زند.

ترامپ نیز امروز گفت که کنفرانس خبری ترودو را در هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا و در مسیر سنگاپور مشاهده کرد و ناراحت شد زیرا فکر می‌کرد با ترودو یک نشست سازنده داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که ترودو «احتمالاً نمی‌داند که هواپیما [ی من] حدود ۲۰ تلویزیون دارد».

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.