کرج - معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب های سدها ازاین استان خارج می شود، گفت: انتظار داریم بخشی از این آب به صورت پسآب تصفیه شده به استان البرز برگردانده شود.

پساب تصفیه شده آب انتقالی سدها به البرز بازگردد/سهم ۱۶ میلیاردی استان از اعتبارات آبخیزداری کشور

اصغر بیات در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به محدود بودن میزان آب های زیرزمینی دراستان البرز، گفت: انتقال آب سد کرج و طالقان به استان های همجوار برکاهش آبهای زیر زمینی استان تاثیر می گذارد وتبعات زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با تاکید بر اینکه برای حل معضل کمبود آبهای زیر زمینی در استان چاره ای جز ذخیره سازی آبهای سطحی نیست، گفت: با آبخیزداری و نفوذ آبهای بالادستی در استان باعث تقویت آبهای زیرزمینی می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه آبخیزداری در روستای کندر با مشارکت مردم انجام شده است، گفت: چشمه ای که در روستای کندر ۴۰ سال خشک شده بود در حال حاضر به جریان افتاده است.

این مسئول اضافه کرد: سدی که در آن منطقه احداث شده در حال پرشدن است و با اجرای طرح جاگذاری فیلتر که به صورت قنات عمل می کند رسوبات را در پشت سازه جمع آوری می کند.

بیات در ادامه گفت: نمونه ای از این موارد در روستا مورود در جاده چالوس ودربرخی روستاهای شهرستان های ساوجبلاغ و طالقان انجام شده است.

وی افزود: اراضی کشاورزی پایین دست استان به دلیل انتقال آب به استان های دیگر سال به سال در حال کاهش است و معضل ریزگردها را به دنبال دارد در حالی که با برگشت پساب آب سد به کشاورزان جلوی ریزگردها نیز گرفته خواهد شد.

بیات با اشاره به اینکه نگاه دولت به آبخیز داری در کشور ویژه است، افزود: از صندوق توسعه ملی در بحث تامین آب و مخاطرات کاهش سیل اعتبار قابل توجه ای در نظر گرفته شده که استان البرز از این اعتبار سهم ۱۶ میلیاردی در حوزه سد کرج و طالقان ومناطق دیگر دارد.

وی با یادآوری به اینکه تامین این میزان اعتباربرای آبخیز داری استان مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد، افزود: یکی از این اقدامات جلوگیری از ورود رسوبات در مخازن سدها خواهد بود که به تامین آب شرب کمک می کند.

بیات در ادامه گفت: از اعتبارات سال ۹۶ اقدامات آبخیز داری مناطق روستاهای کندر، ارنگه یا سیجان، ساوجبلاغ، فشن و طالقان و لنبران در حال انجام است و تا دو ماه دیگر به اتمام می رسد.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان البرز در پایان با اشاره به تعاملی که با شورای شهر کرج صورت گرفته مقرر شده تا اقدامات آبخیز داری در حوزه شهر کرج نیز انجام شود، گفت:برای جمع آوری آبهای سطحی در کلانشهر کرج که به علت بارندگی دچار بحران می شود با انتقال به مخازن جهت تامین منابع آبی فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.