۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 605296

قدس انلاین : رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: برای نخستین بار یک قلاده پلنگ در دوربینهای تله ای مستقر در منطقه شکار ممنوع ریوند شهرستان داورزن واقع در غرب خراسان رضوی به ثبت رسید.

یک قلاده پلنگ در منطقه ریوند مشاهده شد

حمید رضا صادقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پلنگ هفته پیش با چشم مشاهد شده بود اما صبح امروز دوربینهای تله ای نیز وجود آن را در منطقه ثبت کردند.

وی ادامه داد: پلنگ از گونه جانداران رو به انقراضی است که برای ادامه حیات حفاظت از آن ضروری است. مشاهده پلنگ در این منطقه بیانگر موقعیت آب و هوایی و تنوع حیات وحش بسیار غنی آن است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: وجود معادن، صنایع آلاینده و چرای غیرمجاز دام از مشکلات منطقه شکار ممنوع ریوند است که به تهدیدی برای وحوش منطقه تبدیل شده است.
وی به واقع شدن جاده سبزوار - شاهرود در محدوده زیست یوزپلنگ و پلنگ ایرانی اشاره و بیان کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده و دوربینهای کنترل سرعت، خطر برخورد حیوانات با وسائل نقلیه را کاهش می دهد.
قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار هستند.
شهرستانهای سبزوار و داورزن دارای دو منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت 39 هزار هکتار و دو منطقه شکارممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت 108 هزار هکتار است. داورزن در فاصله 310 کیلومتری غرب مشهد واقع است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.