قدس انلاین – سعید کوشافر: کلاهبرداران همواره مترصد اتفاقاتی هستند که دربازار رخ میدهد یا سواستفاده از تکنولوژیهای جدیدی که وارد بازار میشود تا کار مردم را ساده تر کند اما مردم با زیر وبم کار آن اشنا نیستند. طی روزهای اخیر هم بازار خودرو و مسکن و گرانیهای بی حدو حساب ان باعث شده تا کلاهبرداران با وعده های فریبنده سراغ شهروندان بیایند.

 لیزینگ خودرو وپیش فروش آپارتمان بهترین طعمه های شیادان/ ارزان فروشیهای بی دلیل ومظلوم نمایی برای فطریه، ترفند این روزهای کلاهبرداران مجازی

ازجمله این موارد پیش فروش خودرو و آپارتمان با قیمتهای قبلی، فروش خودرو به صورت اقساطی با قیمتهای سال ۹۶ و آپارتمان با وامهای طولانی مدت است که باعث جذب جمع زیادی از شهروندان به خود شده است. درهمین راستا باید شهروندان درنظر داشته باشند که درج آگهی در مطبوعات از سوی شرکت ها، مؤسسات و سایر مراکز مبنی بر فروش لیزینگی خودرو و یا پیش فروش آپارتمان دلیلی بر صحت و درستی مطالب عنوان شده و تأیید آن از سوی مراجع رسمی نمی باشد.

بنا براین گزارش اسامی شرکت های مجاز در فعالیت فروش لیزینگی خودرو در سایت بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir موجود می باشد. همچنین شهروندان برای پیش خرید ملک می بایست علاوه بر اینکه از صحت و سقم اسناد ارائه شده از سوی فروشنده آگاه و مطمئن شوند، قرارداد را در بنگاه های معاملات ملکی دارای مجوز منعقد و کد رهگیری معتبر دریافت کنند. فروشنده ملک موظف است سند اولیه ملک را به رؤیت مشاور املاک و خریدار رساند.

***آگهی‌های پوچ

درهمین خصوص رئیس پلیس فتا خراسان رضوی  در خصوص آگهی‌های پوچ و دروغین افراد سودجوء در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی هشدار داد.

سرهنگ "جواد جهانشیری" در گفت و گو با خبرنگار قدس انلاین، گفت: مردی جوان با در دست داشتن مرجوعه قضائی به پلیس فتا مراجعه و درخواست رسیدگی به شکوائیه خود مبنی بر کلاهبرداری مبلغ ۲ میلیون ریال را در یکی از سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی داشت.

در بررسی اظهارات شاکی پرونده مشخص شد این فرد در یکی از سایت‌های واسطه‌گر جهت گذراندن تعطیلات، اقدام به اجاره باغ ویلا کرده و برای بیعانه مبلغ ۲ میلیون ریال به حساب داده شده از سوی صاحب باغ واریز کرده اما با کمال تعجب در موعد مورد نظر که به همراه افراد خانواده به باغ مراجعه، متوجه می‌شود باغ در اختیار فرد دیگری است.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا استان پس از یک سری تحقیقات فنی متهم را شناسایی و پس از هماهنگی قضائی دستگیر کردند. متهم ۲۹ ساله ضمن اعتراف به جرم خود اعلام داشت مدتی در یکی از مشاورین املاک که در خصوص اجاره و فروش باغ و ویلا بود، کار می کرده و با تصاویری که از باغ ویلاها در دست داشته با درج آگهی دروغین در یکی از سایت‌های واسطه‌گر، مبالغی را به عنوان بیعانه از مشتری دریافت کرده است.

سرهنگ جهانشیری با اشاره ادامه تحقیقات از متهم برای کشف دیگر جرائم احتمالی خاطر نشان کرد: وجود فضای سایبری تاثیر به سزایی در ایجاد آسایش و راحتی در زندگی روزمره بشر پدیدار ساخته اما امنیت این فضا مقوله‌ای است که اگر لحظه‌ای از آن غفلت کنیم، آسیب و خطر آن چندین برابر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در خصوص سایت‌های واسطه‌گر نیز همانطور که در قوانین این سایت‌ها هم ذکر شده است، هرگونه انجام معامله را در بستر فیزیکی به عهده خریدار و فروشنده واگذار شده است، بنابراین پس از رویت کالا یا خدمات با احراز هویت فروشنده و خریدار، هرگونه تبادل وجهی به صورت رو در رو و اتمام کار یا خدمات صورت پذیرد تا گرفتار افراد شیاد و فرصت طلب نشوند.

***شگرد مظلوم نمایی

همچنین رئیس پلیس فتا خراسان رضوی  دراستانه  روز های پایانی ماه مبارک رمضان به کاربران فضای مجازی در خصوص پرداخت زکات فطره و دیگر کمک های انسان دوستانه هشدار داد.

سرهنگ"جواد جهانشیری" گفت: متأسفانه افراد سودجو در این ایام با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه هموطنان عزیز به دنبال کلاهبرداری می‌باشند. وی افزود: افراد سودجوء با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی در منحرف کردن افکار عمومی داشته و با برانگیختن احساسات مردمی سعی دارند اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و با این روش کمک های مردمی ر ابه نفع خود ضبط کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تصریح کرد: برخی سودجویان فضای سایبری با انتشار تصاویری از بیماران صعب العلاج و بویژه کودکان و همچنین کمک به زندانیان پرداخت دیه غیر عمد و... شماره حساب هایی را اعلام و پس از دریافت کمک‌های مردمی وجوهات را به نفع خود ضبط می کنند.

گاهی اوقات نیز این افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی مؤسسات خیریه نهادهای مردمی نام آشنا در فضای مجازی منتشر یا در برخی موارد نیز این تبلیغات از سوی افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس منتشر می‌شود بدون آنکه آن‌ها خبری از این موضوع داشته باشند.

سرهنگ جهانشیری تاکید کرد: در برخی مواقع نیز دیده شده حتی این کمک های هرچند کم متاسفانه در درگاه جعلی پرداخت شده و متاسفانه اطلاعات حساب کاربران در فضای سایبری به سرقت و بدنبال آن موجودی حساب کاربر به سرقت می رود.

جهانشیری طراحی سایت‌ها، کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و منسوب به نهادهای دولتی و مسئول در این زمینه را مهم‌ترین شگرد مجرمانه دانست و گفت: از آنجایی‌که اکثر هموطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند لذا امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگردهای مجرمانه متصور می‌باشد.

این مقام انتظامی تأکید کرد: هموطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق مؤسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت نمایند، نسبت به اصالت آن‌ها اطمینان حاصل کرده و توجه داشته باشند که حتماً از طریق شرکت‌ها و مؤسسات شناخته‌شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...) اقدام به اعلام شماره‌حساب‌های رسمی خود می‌کنند، اقدام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.