جوین_ فرماندار شهرستان جوین اعلام کرد: در صورت احیاء جاده ابریشم ۷ شهرستان به طور مستقیم و چندین شهرستان به طور غیر مستقیم از مزایای این شاهراه ارتباطی که در رشد و توسعه اقتصاد مقاومتی تاثیر بسزایی دارد، بهره مند می شوند.

احیاء جاده ابریشم و تاثیر آن بر توسعه اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: در صورت احیاء جاده ابریشم ۷شهرستان جوین، جغتای، گرمه، جاجرم، خوشاب، فیروزه و نیشابور به طور مستقیم و شهرستان های سبزوار، اسفراین، میامی و شاهرودازمزایای این شاهراه ارتباطی که در اقتصاد مقاومتی تاثیر به سزایی دارد، بهره مند می شوند.  

حسین جمشیدی خاطر نشان کرد: سال گذشته شهردار شهر نقاب برای اولین بار در این اجلاس شرکت نموده و طی نامه‌ای درخواست خویش را برای عضویت دائم شهرستان جوین (نقاب) در مجمع شهرهای جاده ابریشم ارائه کرد وخواستاراحیا این جاده بین المللی شد.  

وی اظهارداشت: در صورت احیاء این جاده توسعه اقتصادی برای این منطقه رقم خورده و فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی بر کرسی خواهد نشست.

شهردار سابق شهر نقاب نیزدر گفتگو با خبر نگار ما گفت: در این اجلاس شهرستان جوین را به مسئولین برگزاری اجلاس معرفی نموده و خواستار ثبت آثارمهم تاریخی جوین در زمره شهرهای جاده ابریشم در وبگاه Silk Road و سایر نشریات این مجمع جهانی شدم.  

رحمت الله محمد خواه اظهار داشت: یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم با پیام آقای بان کی مون دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در محل مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین و با حضور نمایندگانی از ۴۷ کشور جهان آغاز شدو سپس دکتر نصرتی شهردار وقت قزوین و دکتر کوآک رئیس سازمان شهروندان جهانی WCO به ایراد سخن پرداختند.  

وی افزود، دکتر کوآک در سخنرانی خود اعلام کرد: اجلاس جاده ابریشم در ۱۰ سال گذشته به صورت شجاعانه برگزار شده است و عملکرد خوبی داشته است.  

وی بیان داشت: در ۱۰ سال گذشته مسیر واقعی این اجلاس پیدا شده و جاده ابریشم بزرگترین موزه جهانی خواهد شد،  یازدهمین اجلاس جاده ابریشم سال گذشته درشهرستان  قزوین  به صورت اجرایی و عملیاتی به موضوع  افزایش ” کیفیت زندگی شهروندان” پرداخت و جاده ابریشم حرکت جهشی برای توسعه پایدار است که نقش کلیدی در این زمینه دارد.  

محمد خواه تصریح کرد: ایمان دارم که اجلاس جاده ابریشم نقش مهمی در توسعه پایدار ایفاء خواهد کرد و برگزاری این اجلاس نشانه اتحاد و همکاری است و با نگاه مثبت به این اجلاس نگریسته می شود.  

وی افزود: در این اجلاس بزرگ مدیر عامل شرکت صندوق احیا کشور گفت: ۷۰۰ بنای تاریخی برای احیاء، مرمت و بهره برداری در کشور شناسایی شده که امسال به بخش خصوصی واگذار و به بهره برداری خواهد رسید.  

محمدخواه اضافه کرد: کشور ایران یکی از مهم ترین کانون های گردشگری جهان با میراث بسیار قوی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی است و راه ابریشم به عنوان نمادی مشترک حائز اهمیت است.  

وی گفت: ما با نگاهی مثبت در پی احیای اقتصادی و فرهنگی جاده ابریشم هستیم و چرا که باور داریم در اجرا و احیای این جاده ظرفیت های عظیمی پنهان شده است، که می تواند در آینده اثرات ارزشمندی در ارتباطات داشته باشد.  

شهر دار سابق نقاب از قول مدیر عامل شرکت احیاکشور گفت: بیش از ۱ میلیون اثر در ایران ثبت شده است که بیش از ۲۱ هزار از این آثار به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.  

وی با بیان برخی از نمونه های موفق احیاء و بهره برداری اظهارداشت: مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین و مجموعه آق قلعه شهرستان جوین نمونه موفقی از احیاء و مرمت آثار تاریخی است که به درستی  اجرا شده است.  

محمد خواه افزود: در حال حاضر مجموعه سعدالسلطنه و آق قلعه  یکی از فاخر ترین بناهای تاریخی  است که به دست شهرداران و میراث فرهنگی  احیاء و نوسازی شده و هم اکنون در حال بهره برداری است.  

وی عنوان کرد: بی شک نمونه های بی نظیر از این نوع کاروان سراها و بناهای مسیر جاده ابریشم در شهرهای مختلف این راه قرار دارد، که پیشنهاد ما واگذاری بناها به منظور احیاء و مرمت است.  

شهردار سابق شهر نقاب تاکید کرد:  اگرچه نهادی برای تأمین مالی طرح کلان جاده ابریشم در چین وجود دارد و بانک توسعه آسیا نیز حامی آن است، اما از آنجایی که تمرکز این نهاد بر توسعه زیرساخت‌های کلان کشورهاست به نظر می‌رسد جای خالی یک صندوق که مشخصاً توسعه شهری را در شهرهای این مسیر دنبال کند، خالی است بنابراین پیشنهاد می‌شود، که مدیران شهری شهرهای جاده ابریشم، به تأسیس صندوقی در راستای پیشبرد توسعه شهری، مبادرت کنند.  

لازم به توضیح است که شهرستان های جوین، جغتای و خوشاب حدود ۲۵۰کیلومتردرمسیر اصلی جاده ابریشم قراردارد ودرصورت احیا این جاده رونق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوجودمی آورد.  
محمد خواه در خاتمه این کفتگو خاطر نشان کرد: شهردار فعلی شهر نقاب پیگیر مطالبات مردم حاشیه جاده ابریشم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.