قدس انلاین : شهردار مشهد مقدس گفت: در یک ماه گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع پروانه ساختمانی در مشهد صادر شده است.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع پروانه ساختمانی در مشهد صادر شد

 نشست مشترک شهردار، معاون شهرسازی و معماری و شهرداران مناطق مشهد با رئیس و اعضای هیئت مدیره و بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ‌به منظور تبادل نظر در ارتباط با اجرای شیوه نامه تبصره 2 ماده 24 آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برگزار شد.

‌مهندس حسین کامران رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در این نشست چگونگی اهداف این شیوه‌نامه را تشریح کرد و افزود: این شیوه‌نامه براساس بازنگری و اصلاح شیوه نامه ابلاغی سال 83 توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و دستور اجرای آن به ‌شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: در شیوه‌نامه جدید مهندس ناظر حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال به کار دارای ظرفیت و منتخب مالک و صلاحیت نظارت بر عملیات ساختمانی را بر عهده دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با اشاره به اهداف قانونی نظام مهندسی گفت: بخشی از وظایف سازمان ارتقای دانش فنی و مهندسی و تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی مهندسی در بخش های ساختمان و شهرسازی و فراهم کردن زمینه همکاری کامل میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و تشکل‌های مهندسی و حرفه ای و صنوف ساختمانی می باشد که باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

به گفته ‌کامران بر اساس شیوه نامه جدید نظام مهندسی ساختمان، مسئولیت کنترل ساختمان به ویژه بازرسی به حاکمیت سپرده شده زیرا که سازمان‌های نظام‌مهندسی ابزاری در برخورد با تخلفات ساختمانی را ندارند و این امر می بایست از طریق شهرداری ها صورت می پذیرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی یکی از هماهنگی‌های به عمل آمده این سازمان با شهرداری را دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه ساختمان عنوان کرد و افزود: با هماهنگی و همکاری شهرداری مشهد، از این پس پروانه ساختمان دو مرحله ای در مشهد انجام می‌شود، که باعث تسهیل و کوتاه شدن زمان اخذ مجوز و کاهش هزینه‌ها و بهنگام شدن خدمات مهندسی می‌شود.

وی تصریح کرد: در فرایند دو مرحله صدور پروانه ساختمان، در مرحله اول پروانه طرح (مجوز اولیه) و در مرحله دوم پروانه اجرا (پروانه نهائی) صادر می شود و در مرحله دوم طراحی فاز 2 نقشه ها، انتخاب ناظر و پیمانکار اجرا صورت می پذیرد، که این امر خود موجب حذف دو نقشه ای و نقشه واحد نهائی جهت اجرا را بنبال خواهد داشت.

‌قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد نیز گفت: به حمدا... همکاری بسیار خوب و مشترکی را شهرداری با سازمان نظام مهندسی ساختمان دارد و با حذف ارجاع کار به مهندسین تحولی بزرگ در عرصه ساخت و ساز به وجود آمده‌ به گونه‌ای که طی یک ماه گذشته بیش از یک میلیون و 300 هزار متر مربع پروانه ساختمانی در مشهد صادر شده است.

وی تصریح کرد: اهداف مشترک شهرداری و نظام مهندسی رونق بازار کار و سرمایه در بخش ساختمان و ایجاد اشتغال در صنعت ساختمان است.

محمدرضا حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز اظهار داشت: تفکیک بازرسی ساختمان از نظارت، در شیوه نامه جدید تبصره 2 ماده 24 به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ابلاغ شده است.

وی افزود: همچنین مسئولیت کنترل و بازرسی از سوی استانداران به شهرداران استان ابلاغ شده و در شهر مشهد نیز از این پس کنترل و بازرسی ساختمان را شهرداریهای مناطق انجام می‌دهند، به گونه‌ای که انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک از طریق سازمان نظام مهندسی انجام خواهد ‌شد.

در این جلسه مهندس نوروزی معاون اداره کل راه و شهرسازی و مهندس احسان فرشته نماینده این اداره کل در هیئت مدیره سازمان، تحول در آموزش مهندسی با تدوین شیوه نامه آموزشی جدید و شیوه نامه ابلاغی وزیر محترم راه و شهرسازی در راستای حمایت از مهندسین را تشریح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.