اصفهان- شهردار اصفهان و شهردار کراکوف لهستان در حاشیه اجلاس شبکه شهرهای خلاق جهان با هم دیدار و بر عقد خواهرخواندگی این دو شهر تاکید کردند.

زمینه عقدخواهرخواندگی اصفهان و کراکوف فراهم می شود

به گزارش قدس آنلاین،به نقل از واحد ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو صبح روز سه شنبه با حضور شهرداران مختلف کلانشهرهای حاضر در شبکه شهرهای خلاق جهان در کراکوف لهستان با سخنرانی شهرداران کراکوف و کاتوئیس افتتاح شد.

هیئت ایرانی هم به صورت فعال در برنامه های این نشست حضور دارد و در حاشیه برنامه ها به تبادل مباحث مختلف مدیریت شهری با همتایان خود در جهان می پردازد. در همین راستا پس از آیین افتتاحیه دیداری میان شهرداران اصفهان و کراکوف صورت گرفت.

شهردار اصفهان در این دیدار گفت: وجوه مشترک شهر اصفهان و کراکوف لهستان، مدیریت شهری را برای تنظیم یک برنامه اجرایی مشترک ترغیب کرد.

قدرت الله نوروزی با برشمردن ویژگی های مشترک میان اصفهان و کراکوف افزود: مردم اصفهان در خلال جنگ جهانی دوم با آغوش باز از مهاجران لهستانی میزبانی کردند و خاطرات مشترکی میان این دو ملت رقم خورده است.

وی ادامه داد: این دو شهر در یک دوره همزمان پایتخت کشور خود بودند، از این رو ظرفیت مناسبات جهانی را در خود جای داده و پس از آن که تهران و ورشو پایتخت ایران و لهستان شدند، از هر دو شهر به عنوان پایتخت فرهنگی کشورشان یاد می‌شود که این امر نشان از عمق مناسبات فرهنگی و هنری و وجود طبقه خلاق در آنها دارد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: وجود نویسندگان و ادبا در هر دو شهر اصفهان و کراکوف و وجود مکاتب ادبی و هنری را باید یک فرصت قلمداد کرد.

نوروزی گفت: حلقه ای از اصحاب فرهنگ و ادب اصفهان در کافه پولونیا واقع در چهارباغ عباسی گرد هم می آمدند که نشان دهنده عمق روابط حسنه میان جریان های فکری اصفهان با لهستانی ها است.

شهردار اصفهان وجود آثار تاریخی و میراث ناملموس در این دو شهر را برای توسعه جهانگردی و گردشگری ارزشمند دانست و ادامه داد: وجود این دو شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو نیز موید این ادعاست.

زمینه عقد خواهرخواندگی اصفهان و کراکوف فراهم شود

نوروزی با بیان اینکه پیش از تنظیم توافق نامه خواهرخواندگی میان دو شهر باید اقدامات مشترکی برای نشان دادن حسن نیت طرفین انجام شود، به بیان چند پیشنهاد عملیاتی و مشخص پرداخت و افزود: تبادل نمایشگاه های تجاری و اقتصادی بر پایه توسعه و حمایت از صنایع خلاق می تواند گام نخست این همکاری ها قرار گیرد.

وی در ادامه به اهمیت برخی رویدادهای جهانی نظیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان که توسط یونسکو در زمره بهترین سطوح جشنواره های سینمایی قرار دارد، پرداخت و گفت: برپایی هفته های فرهنگی متقابل میان دو شهر با هدف تقویت و توسعه جایگاه اقتصاد فرهنگ و هنر پیشنهاد می شود چراکه اصفهان در این زمینه ظرفیت های خوبی دارد که نمونه مرتبط و اخیر آن برپایی نمایشگاه عکس یادبود هفتاد و پنجمین سال ورود لهستانی ها به ایران در موزه هنرهای معاصر اصفهان بود.

شهردار اصفهان همچنین پیشنهاد خلق و نصب نماد یادبود این دو شهر را مطرح کرد و افزود: انجام چنین اقدامات و برنامه ریزی برای اجرای مطلوب آنها زمینه لازم را برای عقد توافق خواهرخواندگی میان اصفهان و کراکوف فراهم می سازد.

شهردار اصفهان در پایان به طور رسمی از پرفسور ماچروفسکی، شهردار کراکوف برای شرکت در مراسم روز نکوداشت اصفهان در آذرماه دعوت کرد.

روابط اصفهان و کراکوف باید جدی تر از گذشته دنبال شود

شهردار کراکوف نیز در این دیدار با استقبال از هیئت مدیریت شهری اصفهان، فرصت پیش آمده برای گفت و گو و تبادل نظر را موجب خرسندی دانست و تاکید کرد: روابط اصفهان - کراکوف باید جدی تر از گذشته دنبال شود.

ماچروفسکی بر پایدار شدن روابط دو شهر تاکید کرد و گفت: تاکنون نتوانسته ایم به صورت پایدار روابط مختلف شهری با اصفهان را ادامه دهیم، از این رو خواستار ایجاد زمینه هایی برای گسترش روابط و پایداری آن هستیم.

شهردار کراکوف پیشنهادات هیئت ایرانی را منطبق با برنامه های شهرداری کراکوف دانست و برای ادامه همکاری ها در آینده نزدیک ابراز تاکید کرد و گفت: پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات فعلی، اصفهان و کراکوف می توانند به عنوان دو شهر خواهر خوانده به تبادلات خود بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.