سفیر سابق آلمان در واشنگتن گفت که ترامپ هنوز درک نکرده است که توافق هسته‌ای با ایران چقدر خوب است.

۳ نقص توافق آمریکا و کره شمالی از زبان سفیر سابق آلمان در واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین،"کلاوس شاریوت"، سفیر سابق آلمان در واشنگتن که به عنوان یک دیپلمات بلند پایه آلمانی در مذاکرات هسته ای ایران هم مشارکت داشت در مصاحبه ای با روزنامه "زوددویچه سایتونگ" به دیدار امروز رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور پرداخته و در پاسخ به این پرسش که شما نتایج این نشست را چگونه ارزیابی می کنید گفت: سند منتشر شده از این نشست یک توافق نامه نبوده بلکه تنها یک بیانیه و تصمیم است. این بیانیه چیزی بیشتر از اولین گام نیست. سه عنصر مهم در این توافق وجود ندارد. اول یک جدول زمانی وجود ندارد و مشخص نشده است که چه موقع و درباره چه چیزی و چگونه باید مذاکره شود. دوم اینکه هیچ چیزی درباره کنترل برنامه های تسلیحاتی و قابل نظارت بودن آن در این سند مشابه آنچه درباره آن ما سال های طولانی با ایران مذاکره کردیم وجود ندارد. ما به عنوان مثال در توافق هسته ای با ایران کنترل های اعلام نشده توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به دست آوردیم. ممکن است در مذاکرات بعدی این مهم به دست آید اما در نقطه زمانی فعلی چنین مکانیسمی وجود نداشت. سوم اینکه هیچ حرفی در این سند در این باره زده نشده است که چه کسی هزینه های خلع سلاح اتمی کره شمالی را پرداخت می کند. هر گونه روند خلع سلاحی گران است و کره شمالی بر خلاف ایران کشوری ثروتمند نیست.

وی درباره اهداف ترامپ از چنین دیداری گفت: ترامپ می خواهد به رای دهندگان خود نشان دهد که من می خواهم چیزی متفاوت با دیگرن انجام دهم، چرا که من به نخبگان واشنگتن تعلق ندارم و اولین و تنها کسی هستم که همه چیز را درست انجام می دهم. بخصوص ترامپ مخالف چند جانبه گری است و از چنین دیدار دو جانبه ای با کره شمالی لذت می برد.

سفیر سابق آلمان در واشنگتن در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به رفتارها و مواضع ترامپ در نشست اخیر"جی هفت" نیز گفت: مذاکرات چند جانبه برای ترامپ مشکوک است، چرا که وی این احساس را دارد که من به عنوان آمریکا در مقایسه با بقیه قوی تر هستم. بنابراین مثلا وی ترجیح می دهد به جای اتحادیه اروپا با بلژیک مذاکره کند. در رفتاری که ترامپ با غرب در پیش گرفته است خطر بزرگی وجود دارد.

وی همچنین گفت که بخصوص همه چیز برای ترامپ تنها یک بازی با یک برنده و یک بازنده است. او خیلی به ندرت می گوید که این یک برد برای هر دو طرف است.

وی در ادامه درباره اینکه آیا رهبر کره شمالی واقعا تسلیحات اتمی خود را تسلیم می کند گفت: من نمی دانم آیا وی واقعا این کار را انجام خواهد داد.  وی می خواهد تنها در این مسیر کار کند. اما امروز یک موفقیت بزرگ برای رهبر کره شمالی است، چرا که از انزوای بین المللی خارج شد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا موضع سخت واشنگتن در قبال کره شمالی می تواند نسخه ای در برخورد با ایران باشد گفت: من فکر می کنم که برای ترامپ اصلا واضح نیست که توافق هسته ای با ایران که از آن خارج شده است چقدر خوب است. نکته کلیدی این است که یک توافق با کره شمالی باید حداقل یک سیستم تاییدیه خوب مانند آنچه در توافق هسته ای با ایران شکل گرفت داشته باشد. از دید من این کاری دشوار است. ما دوازده سال زمان بردیم تا به این توافق هسته ای با سیستم بسیار خوب با ایران دست پیدا کردیم.

این دیپلمات سابق آلمانی در ادامه توافق بین کره شمالی و آمریکا را تنها یک بیانیه مبهم و اولین گام در مسیر خلع سلاح ارزیابی کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.