سال های سال ما یک درد بزرگ داشتیم به نام دفاع تیمی. الان کارلوس این معضل را حل کرد.برای مهار رونالدو هم حتما برنامه خاصی دارد.

 اگر صعود نکنیم درجا زده ایم

خداداد عزیزی تنها یک دوره در جام جهانی بوده و همان یک دوره هم درخشان ترین حضور ایران در این فستیوال جهانی بود. او  همراه نسلی طلایی موفق شدند تنها پیروزی ایران در ادوار جام جهانی را تا به امروز در بازی قرن مقابل آمریکا به دست آورند. خداداد برای این دوره امیدوارتر از قبل حرف می زند. او معتقد است وقت اولین صعود ایران فرا رسیده است. اتکای او به کی روش است که اگرچه عزیزی انتقادهایی نسبت به رفتارش در ایران با اهالی فوتبال دارد اما همچنان معتقد است با او می توان کارهای بزرگ انجام داد.

■ خداداد شروع ایران را در جام جهانی 2018 چگونه  می بیند؟بازی با مراکش برگ برنده ماست؟
من برعکس همه فکر می کنم سخت ترین بازی ما با مراکش است. در جام جهانی قبل ما بیشتر از همه آرژانتین را اذیت کردیم. این بار هم پرتغال و اسپانیا جلوی ما بیشتر از مراکش به مشکل می خورند. بازیکنان ایرانی مقابل تیم‌های بزرگ راحت تر و پر انرژی تر ظاهر می شوند. یادمان نرود مراکش قهرمان آفریقاست و کلی بازیکن در لیگ های معتبر جهان دارد.

یعنی معتقدید که مقابل پرتغال و اسپانیا می توانیم شگفتی ساز باشیم؟
 توقع من فقط بازی با پرتغال و اسپانیا نیست. می گویم ما باید از این گروه صعود کنیم. توانایی  این تیم برای صعود کردن، به مراتب بیشتر از تیم سال 2006 است. اصلا کی روش را برای همین کار آوردیم وگرنه قبلا با مربی ایرانی هم به جام جهانی رفته بودیم .

جام جهانی آلمان یادم هست که گفتید تیم ملی به نزدیک دروازه پرتغال هم نمی رسد. امسال نظرتان عوض شده است؟
سرمربی این تیم کی روش است. مردی که پرتغال را مثل کف دست می شناسد. بازیکنان این دوره با هدایت  کی روش می توانند رونالدو و همبازی هایش را به دردسر بیندازند. درست مثل آرژانتین که اگر مسی نبود  می توانستیم دست پر از زمین خارج شویم.

فکر می کنید بتوانیم مقابل هافبک ها و مهاجمان اسپانیا و به خصوص رونالدو در بازی با پرتغال دوام بیاوریم و کابوس آرژانتین تکرار نشود؟
تیم ملی با بهترین خط دفاعی به جام جهانی رسید. حالا بازیکنان دفاعی ما با تجربه تر شده اند. بازیکن 24 ساله الان 40 بازی ملی و 80 بازی باشگاهی اروپایی دارد. خب سرمربی چه چیزی می خواهد بهتر از این؟ سال های سال ما یک درد بزرگ داشتیم به نام دفاع تیمی. الان کارلوس این معضل را حل کرد.برای مهار رونالدو هم حتما برنامه خاصی دارد. به همین دلیل هم من خوشبین هستم که تیم ملی راحت به آنها باج نمی دهد.

نسل طلایی شما اگر در روسیه بود می توانست از این گروه سخت صعود کند؟ در واقع می خواهم بدانم از نظر خداداد کدام تیم بهتر بود؟
آن تیم، بهترین نسل فوتبال ایران بود. نه اینکه چون خودم جزیی از آن تیم باشم بگویم. تیمی که احمدرضا عابدزاده، محمد خاکپور، نادر محمدخانی، حمید استیلی، مهدی مهدوی کیا و علی دایی را داشت دیگر تشکیل نخواهد شد. من همیشه گفتم عابدزاده خودش یک تیم کامل بود، همه چیز داشت. من علاقه ای به مقایسه تیم سال 98 با تیم امروز ندارم، اما می‌توانم بگویم نفر به نفر از این تیم بهتر بودیم.

اما به این تعداد لژیونر نداشت و البته سرمربی بزرگی چون کی‌روش را هم به خود ندیده بود.
ولی شهامت داشت. ما تیم جسوری بودیم. 

یعنی تیم 2018 جسارت لازم را ندارد؟
نه . حرف من این نیست. می گویم جنس بازیکنان نسل ما با الآن فرق دارد. اتفاقا « کی روش» تیمی ساخته که خود باوری هم دارد.اما بازیکنان ما گاهی یک تنه کل بازی را در می‌آوردند.عابدزاده مقابل استرالیا بهترین مثال است.یا حتی دایی  و استیلی و زرینچه.

یعنی همان جسارت باعث شد که اولین پیروزی در جام جهانی را مقابل آمریکا در آن بازی خاص به دست آوریم؟
در آن بازی بدون اینکه از بیرون کمترین توصیه و فشاری به بچه ها وارد کنند خودمان یک دل شدیم که آبروی کشورمان را حفظ کنیم و با تمام وجودمان بازی کنیم. ما در آرامش کامل به ورزشگاه رفتیم و همین آرامش و یک دلی بود که باعث شد مقابل آمریکا خوب ظاهر شویم.

■ خیلی ها می گویند مقابل آلمان با همان روحیه خوبی که به دست آورده بودیم می توانستیم بازنده نباشیم. از حال و هوای تیم در آن بازی بگویید؟
من هم با شما هم عقیده ام. می‌توانستیم مقابل ژرمن ها نبازیم. اما بچه ها را ترسانده بودند.

یعنی برای این بازی به بچه ها توصیه شده بود ؟
بگذارید یک خاطره بگویم برایتان .در آن بازی هرچه من و دایی به هافبک‌ها و دفاع ها می گفتیم که جلو بیایند و عقب بازی نکنند حرف مارا گوش نمی‌کردند.آخرش یکی از بچه ها گفت «باخت دو بر صفر بهتر از شکست چهار هیچ است». بچه‌ها را از روی نیمکت از لحاظ ذهنی عقب کشیده بودند و کاری از دست ما ساخته نبود. 
اگر همان بازی هم با تفکر بازی با آمریکا وارد زمین شده بودیم نمی‌باختیم. بعد از بازی با آمریکا، جام جهانی برای همه تمام شد.

■ برخی همان زمان هم می گفتند جلال طالبی به عنوان سرمربی ،کاریزما و جنگندگی لازم را نداشت. 
نمی خواهم در این مورد این حرف بزنم اما معتقدم شهامت و جسارت تیم 98 کاملا خودجوش بود.

■ اگر کی روش سرمربی نسل 98 بود فکر می کنید تیم ملی تا می‌توانست صعود کند به مرحله بعد؟
اگر یکی مثل کی روش را روی نیمکت داشتیم، آلمان را هم شکست می‌دادیم. ما به آلمان نباختیم، ما قبل از بازی به خودمان باخته بودیم.الآن هم معتقدم باید با کی روش صعود کنیم و گرنه در جا زده ایم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.