دهکده چوبی در نزدیکی شهرستان نیشابور واقع شده است و شامل مسجد، کتابخانه، رستوران، آلاچیق، گلخانه، وضوخانه و خانه‌های چوبی که تماما از چوب ساخته شدند می‌شود.

رازهای دهکده‌ای از جنس چوب در نزدیکی نیشابور

رازهایی در دل این دهکده نهفته است که آن را به بنایی منحصر به فرد در برابر زلزله و آفت موریانه بدل کرده است؛ زیبایی، چشم‌نوازی و معماری علمی و دقیق این دهکده، بیانگر هوش و ذکاوت سازنده آن است شکل بنای مسجد از تارهای عنکبوت ایده گرفته شده و هیچ ستونی در آن به‌کار نرفته است در عین حال در منطقه زلزله‌خیز نیشابور بسیار مقاوم و مستحکم است.

مهندس حمید مجتهدی، سازنده بنا که در آمریکا در رشته معماری تحصیل کرده بود این بنا را فقط در طی دو سال در سال 1378 بنا کرد، البته مسجد آن برای اولین بار در سال 1325 توسط اجداد اقای مجتهدی ساخته شد اما در دهه 70 این بنا تقریبا از بین رفته بود.

در این رابطه زهره بزرگ‌منش، راهنمای گردشگری در جریان بازدید از دهکده چوبی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در واقع سازنده اصلی بنا مهندس مجتهدی بود، زیرا بنا کاملا بازسازی شده است، در این مسجد 40 تن چوب از درختان سپیدار، گلابی، گیلاس، کاج، زبان گنجشک به‌کاررفته است.

وی درباره مناره‌های مسجد بیان می‌کند: در ساخت مناره‌های مسجد هیچ ستونی به‌کارنرفته است، به این شکل که وزن مناره به سقف، وزن سقف به دیواره‌ها و سقف دیواره‌ها به زمین منتقل می‌شود.

بزرگ‌منش عنوان می‌کند: حدود 6 کتیبه از چوب درخت گردو و توت در این مسجد نصب شده است، همچنین دیوارهای بنا دو جداره و به شکلی است که به هیچ وجه جانوری نتواند حمله کند و مهندس مجتهدی اطمینان داد که تا 20 سال برای این بنا اتفاقی نخواهد افتاد.

وی تاکید می‌کند: این ساختمان در برابر زلزله 8 ریشتری مقاوم است، همچنین باتوجه به اینکه این مکان موریانه‌خیز است در معماری بنا نکاتی به‌کاررفته است که موریانه نتواند به ساختمان آسیب بزند.

این راهنمای گردشگری درباره بخش‌های مختلف دهکده چوبی یادآور می‌شود: در این دهکده که 200 متر مربع فضا دارد، علاوه بر مسجد چوبی که مهم‌ترین بخش آن است کتابخانه، گلخانه، وضوخانه و آلاچیق‌هایی از جنس چوب موجود است.

وی خاطرنشان می‌کند: باتوجه به اینکه سازنده دهکده در آمریکا چند سالی زندگی کرده و در آنجا بسیاری از منازل و ساختمان‌ها از جنس چوب است می‌توان گفت که ایده دهکده چوبی را از منازل ساخته شده در آنجا گرفته است.

چرا دهکده از چوب ساخته شد؟

امین امین الاسلامی، راهنمای بین المللی گردشگری در گفتوگو با ایسنا، اظهار می‌کند: زمانی که مرحوم مجتهدی در قید حیات بود درباره علت آنکه این دهکده را از چوب ساختند پرسیدم، یکی از موضوعاتی که وی متذکر شد موضوع توسعه پایدار است؛ وی به دنبال آن بود که مجموعه‌ای مستحکم را با رعایت الگوی زیست‌محیطی و از چوب بسازد، به همین منظور درختان را به شیوه متراکم کاشت و از چوب آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه نیشابور شهری است که بر روی گسل و در معرض زمین‌لرزه قرار دارد، ادامه می‌دهد: نیشابور که در دوره‌ طاهریان به عنوان پایتخت ایران تخریب شده بود برای دومین بار براثر زلزله به شدت ویران شد، با این سابقه سازه دهکده چوبی به شکلی است که در برابر زلزله تا 8 ریشتر کاملا مقاوم است.

این راهنمای بین المللی گردشگری یادآور می‌شود: سازنده این بنا به دنبال آن بود که این مجموعه را به سرعت بسازد، از این رو چاره‌ای نداشت جز اینکه به سازه‌های چوبی روی بیاورد و توانست تمام مجموعه را در طی 2 سال بنا کند. 

چشم‌انداز دهکده چوبی

محمدرضا مجتهدی، مدیرعامل دهکده چوبی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در حال حاضر برای دهکده چوبی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اهدافی ترسیم شده است، در فاز اول بخش کوتاه مدت ایجاد واحد اقامتی، مکانی برای صید و پرورش ماهی، برگزاری تور صحراگردی و ... ترسیم شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اهداف بلندمدت توسعه مجموعه از 8 هکتار به 12 هکتار، ایجاد پیست پینت‌بال، سوارکاری و ... در نظر گرفته شده است، همچنین در چشم‌انداز بلندمدت تصمیم گرفتیم که ایجاد واحدهای اقامتی به اتمام برسد و در مجموع 40 واحد اقامتی ساخته شود. زمان اهداف بلندمدت 10 تا 15 سال و اهداف میان مدت 5 تا 6 سال آینده و کوتاه مدت یک سال آینده است.

مدیرعامل دهکده چوبی درباره قسمت‌های غیرفعال دهکده چوبی مانند نانوایی آن، گفت: در حال حاضر فقط این بخش غیرفعال است و سایر بخش‌ها از جمله رستوران مجموعه فعال شده است. در این دهکده دو خانواده ساکن هستند و  البته ساکن دیگر نیز دارد اما ساکنان ثابت آنها دو خانواده هستند.

وی درباره امکانات دهکده خاطرنشان کرد: همچنین امیدواریم که زیرساخت‌هایی مانند گازکشی به دهکده انجام گیرد هرچند که تاکنون در این زمینه مساعدتی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.