جامعه:وجود ضعف‌هایی در ساختار و بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبب شده چاره‌ای جز ایجاد تحولات در ساختار این نهاد باقی نماند.

ساختار سازمان میراث فرهنگی باید تغییر کند

به گزارش قدس آنلاین، وجود ضعف‌هایی در ساختار و بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبب شده چاره‌ای جز ایجاد تحولات در ساختار این نهاد باقی نماند.

نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأیید همین مقوله می‌گوید: طی بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که اصلاحات سازمان میراث فرهنگی میسر نیست و باید ساختارش تغییر کند. چنانچه این مهم با موفقیت محقق شود، ضمن تحولی اساسی در سازمان مزبور، شاهد نتایج مؤثری خواهیم بود و البته این به معنای این نیست که دیگر اقداماتی برای آینده نداشته باشیم بلکه به این تعبیر است که برای انجام اصلاحات مورد نظر باید از ظرفیت‌هایی در ساختار این مجموعه کمک بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: از اشکال‌های اساسی سازمان حتی در همین دولت که نگاه جدی تری نسبت به ظرفیت‌های این حوزه داشته بی ثباتی مدیریتی بوده است، چنان که به طور میانگین هر ۹ ماه یک بار شاهد تغییراتی دراین سطح بوده‌ایم؛ البته در برخی شهرستان‌ها این تحولات حتی در کمتر از چهار ماه از تصدی پست‌ها دیده می‌شود. به هر حال این مقوله حکایت از آن دارد که نگاه به مجموعه سازمان میراث فرهنگی کشور به گونه‌ای بوده که حوزه یادشده به عنوان حیات خلوتی برای جریان‌های مختلف باشد. چنان که در پی این رویه و به دلیل نبود نظارت‌های کافی شاهد اتفاقات ناخوشایندی در عرصه میراث فرهنگی کشور بوده‌ایم که البته زیان‌های فراوانی را نیز همراه داشته است. به هر روی با این بی‌ثباتی مدیریتی بنایی برای انجام وظایف نبوده بلکه شرایطی وجود داشته که عده‌ای از فرصت‌هایی بهره‌مند شوند که نتیجه این قضیه نیز مشخص است.

این نماینده خانه ملت تأکید می‌کند: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این سازمان می‌توان از آن به عنوان جایگزین نفت منتفع شد، چرا که با وجود شرایط فعلی نیز درآمد قابل توجهی در حدود ۲ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود.

همچنین با رفع سوء مدیریت می‌توان تنها درحوزه صنایع دستی درآمدی افزون بر ۵ میلیارد دلار کسب کرد. به هر حال گرچه می‌توان بخشی از اقتصاد کشور را برپایه مجموعه میراث فرهنگی پی ریزی کرد، اما نه با وضعیت و شرایطی که این دستگاه دارد. امروز وضعیت این مجموعه نابسامان است، چنان که برندی در این عرصه وجود ندارد؛ درصورتی که در کشورهای دنیا هرشهر و روستایی در این مقوله دارای برند خاص هستند، زیرا این امر دارای آثار فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است.درحالی که ما هیچ فعالیتی در این عرصه نداشته‌ایم به طوری که کلانشهر مشهد که بزرگ‌ترین شهر سیاحتی – زیارتی ما محسوب می‌شود بجز همان اقلام کشاورزی متعارف نظیر زرشک و زعفران هیچ برندی ندارد و این قابل دفاع نیست؛ درحالی که پیش از این و در طول تاریخ صنایعی همانند حجاری به عنوان برند مرتبط با این خطه شناخته می‌شده است.

این نماینده خانه ملت درخصوص روند تحقق این تحولات تصریح می‌کند: تشکیل وزارت گردشگری درحال طی کردن مسیر خود است؛ البته پیش از این لایحه یادشده به صحن علنی آمد و ایرادی بر این موضوع وارد شد که گرچه این ایرادها به واقع وارد نبود اما ناگزیر شدیم در کمیسیون فرهنگی  جلسه‌ای در این موضوع برای رفع و اصلاح آن برگزار کنیم؛ البته جلسه‌ای نهایی نیز در اواخر هفته خواهیم داشت به این ترتیب با تبصره‌ای که ذیل پیشنهاد قانونی می‌آید نگرانی‌های مورد نظر را رفع خواهیم کرد، به طوری که پس از طی روند نهایی شدن در مجلس بتوانیم آن را به شورای نگهبان ارسال کنیم.به هر حال تلاش می‌کنیم قبل از ۶ ماهه دوم سال این موضوع را نهایی کنیم و سرانجام در همین دوره مجلس شورای اسلامی زمینه برای تشکیل وزارت گردشگری فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: بشدت با تفکیک ارکان این مجموعه مخالفم؛ زیرا پیش از این منطقی باعث شده که این اجزا در کنار هم قرار بگیرد، منتهی این عوامل در ساختاری متزلزل و ضعیف قرار گرفته‌اند که توانایی انجام امور را ندارند؛ بنابراین اگر در قالب وزارتخانه باشند بخش عمده‌ای از تردیدها و نگرانی‌ها نسبت به عملکرد سازمان رفع خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.