رئیس ستاد استهلال خراسان رضوی با بیان اینکه پنجشبه شب هلال ماه شوال رؤیت می‌شود، گفت: جمعه روز عید فطر است.

جمعه قطعا عید فطر است
حجت‌الاسلام ابراهیم معادی ، در خصوص استهلال هلال ماه شوال، اظهار کرد: پنجشبه شب، هلال ماه شوال به‌مدت 36 دقیقه در آسمان مشهد با نور یک درجه و بسیار ضعیف قابل رؤیت است.

وی ادامه داد: با توجه به‌اطلاعاتی که از این هلال در دست داریم، هلال بسیار ضعیف و ظریفی است که به‌سختی قابل رؤیت بوده و در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد، با چشم مسلح این هلال رویت می‌شود، از آنجایی که مبنا مقام معظم رهبری رؤیت با چشم مسلح بوده و معتبر بوده، فرداشب، شب عید فطر است.

رئیس ستاد استهلال خراسان رضوی با بیان اینکه از نظر من این هلال با دوربین دیده می‌شود و جمعه روز عید است، یادآور شد: 18 گروه گسترده استهلال در خراسان رضوی برای رؤیت هلال در پایگاه‌ها حضور دارند که در هر گروه، یک مسئول، متصدی دوربین چشمی، دوربین عکاسی، محاسب و مجموعه افراد که در مجموع، 10 نفر هستند در گروه‌ها حضور دارند و 180 نفر در این گروه‌ها به‌کار استهلال مشغول هستند.

معادی افزود: به‌دلیل اینکه هلال ماه بسیار ضعیف بوده و مدت زمان کوتاهی در آسمان وجود دارد، ممکن است، نتیجه رؤیت هلال کمی با تاًخیر اعلام شود، چراکه باید مجموعه اطلاعات جمع‌آوری شده، برای دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود، از آنجایی که  هلال ضعیف است و به‌مدت کوتاهی در آسمان دیده می‌شود، مجموعه رؤیت‌ها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و اگر تعداد رؤیت‌ها کم باشد، باید راستی‌آزمایی صورت گیرد و سپس  نتیجه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نماز عید فطر در حرم مطهر رضوی و در صحن جامع رضوی برپا می‌شود، متذکر شد: برنامه‌های نماز عید فطر ساعت  6:15 صبح آغاز می‌شود و فرآیند برپایی نماز عید فطر با امامت آیت‌الله علم الهدی و ساعت 6:45 دقیقه آغاز می‌شود.

رئیس ستاد استهلال خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته 220هزار نفردر نماز عید فطر شرکت کرده بودند، عنوان کرد: مردم روزه‌دار ما افرادی دین‌دار هستند که با شور و شوق برای برپایی نماز عید فطر به‌حرم مطهر می‌آیند.

معادی گفت: نماز عید فطر امسال به خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی نیز کشیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.