اصفهان- مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: در رابطه با الگوی ساخت ساختمان به اندازه کافی ضوابط و مقررات وجود دارد و رعایت همه موارد اجباری است اما چنانچه اجرای این امور توسط افراد ذیصلاح انجام نشود، ساختمان‌های ایمن ساخته نخواهند شد.

مجریان ذی‌صلاح ضامن اجرای ساخت وساز ایمن

به گزارش قدس آناین و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، سمینار آموزشی الزامات طراحی معماری و سازه ای دیوارهای پیرامونی و میان قابها با مشارکت اداره کل راه وشهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با سخنرانی اساتید برجسته سازه، زلزله و معماری و ارائه اطلاعات درخصوص مصالح و فناوریهای نوین ساخت در محل راه وشهرسازی استان برگزارشد.

در این سمینار مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: در رابطه با الگوی ساخت ساختمان به اندازه کافی ضوابط و مقررات وجود دارد و رعایت همه موارد اجباری است اما چنانچه اجرای این امور توسط افراد ذیصلاح انجام نشود، ساختمان‌های ایمن ساخته نخواهند شد.

مانی فر اظهارکرد: وقتی ساختمان توسط افراد فاقد صلاحیت اجرا و از مجریان ذیصلاح حمایت نشود، ساخت ساختمان‌های ایمن غیر قابل انتظار است.
مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه وشهرسازی ادامه داد: هنگامی که وزیر راه وشهرسازی آئین نامه هایی را مطرح و شیوه نامه هایی را صادر می کند و استانداری ها جلوی اجرای آن را می گیرند نمی توان انتظار داشت که اتفاق ویژه ای در حوزه ساخت وساز بیفتد.

معاون وزیر راه وشهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نیز در این سمینار گفت: آنچه مسلم است، حرکت در جهت ارتقاء مهندسی کافی نیست و باید از فرصت زلزله کرمانشاه برای موضوعاتی که به آنها کمتر توجه شده حسن استفاده را کرد.
امیر زاغیان تصریح کرد: پس از زلزله کرمانشاه، با توجه به اهمیت بهره گیری از تجربه وقوع زلزله و اینکه آسیب پذیرترین قسمت در ساختمان‌های زلزله زده، میان قابها هستند، این سمینار و با هدف ارتقاء مهندسی در استان اصفهان برگزار شد.
وی اظهار کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده از وزارت متبوع، مجوز معادل سازی این سمینار به عنوان دوره ای از ارتقاء پایه برای همکاران نظارت رشته های معماری و سازه اخذ گردید.

زلزله کرمانشاه به عنوان فرصتی مغتنم برای موضوعاتی که به آنها کمتر توجه شده
معاون وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در این سمینار گفت: برای مهندسان و مجموعه هایی که در مراکز تحقیقاتی و تدوین آئین نامه و مقررات کار می شود زلزله کرمانشاه یک فرصت مغتنم است.
محمد شکرچی زاده ادامه داد: اگر به تاریخ زلزله های ایران برگردیم، زلزله بم موثر بود از حیث اینکه به مقوله آیین نامه توجه جدی تر شود و ویرایش گردد و به مقدار قابل توجهی کمک کرد به کاهش خطرات به گونه ای که در زلزله بابزرگی ۷ ریشتر در دوشهر سرپل ذهاب و اسلام آباد تقریبا ۶۵ درصد ساختمانها سالم ماندند و آسیب جدی ندیدند در صورتی که در زلزله بم به بیش از ۸۰ درصد ساختمانها آسیب جدی وارد شد.
وی تصریح کرد:آنچه مسلم است، حرکت در جهت ارتقاء مهندسی کافی نیست و باید از فرصت زلزله کرمانشاه برای موضوعاتی که به آنها کمتر توجه شده حسن استفاده را نمود.
معاون وزیر راه وشهرسازی متذکر شد: پوسته فلات ایران دچار افرایش جنبش شده به طوری که تعداد زلزله ها بیش از ۲ برابر و با موجی از زلزله های جدید روبرو خواهیم شد که باید این زلزله ها فرصتی باشد تا به اشکالاتی که قبلا بوده توجه و مشکلات مرتفع گردد.
شکرچی زاده با اعلام اینکه یک زلزله بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند گفت: در زلزله کرمانشاه و در دو شهر کوچک سرپل ذهاب و اسلام آباد، دولت ۵۱۳۰ میلیارد تومان به صورت بلا عوض و تعهدی تامین مالی و پرداخت نموده که قطعا اگر این زلزله با همان بزرگی در شهر بزرگتری رخ می داد خسارت ها هم ۱۰ برابر می شد.
وی خاطر نشان ساخت: زلزله واقعیتی است که باید درست شناخته شود و با آن درست برخورد گردد وگرنه امکان مقابله با خسارتهای آن بسیار مشکل است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی گفت: برای مدیریت ریسک سه راهکار مشخص وجود دارد، کاهش ریسک، که لازم است وضعیت ساختمانهای موجود بهتر شود، انتقال ریسک، که باید بیمه ها وارد شده و هزینه ها بر دولت مرکزی وارد نشود و جلوگیری از ریسک جدید است به گونه ای که ساخت وسازهای جدید به نحوی ساخته شوند که در مقابل حوادث دچار مشکل نشوند .
وی اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف شناسایی شده مساله اجرای غیر سازه ای و عدم پرداختن به موضوع مهم میان قابها است که در این راستا استان اصفهان بصورت جد پیگیر بوده که امید است در کل کشور این موضوع پیگیری گردد.
گفتنی است در این سمینار آموزشی بحث دیوارهای پیرامونی و نمای خارجی ساختمان با تکیه بر نشریه ۷۱۴، میان قاب‌های سازه ای با نگرش معماری، میان قاب‌های سازه ای با تکیه بر آیین نامه ۲۸۰۰ و مبحث هشتم مقررات ملی، الزامات طرح، نظارت و اجرا با بکارگیری تجارب زلزله های مختلف در کشور طی ۸ بخش کلاس آموزشی تدریس و طی دو روز در استان اصفهان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.