قزوین_ مدیرکل انتقال خون استان قزوین ضمن بیان اینکه مردم مشارکت خوبی را در اهدای خون داشته اند، گفت: در سال گذشته، ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد خون در استان تولید شده است.

تولید بیش از ۳۸ هزار واحد خون در قزوین طی سال گذشته/ از عدم حمایت خیرین سلامت گله مندیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، روز شماری از تقویم به نام «روز جهانی اهدای خون» نامگذاری شده است تا در این روز یادمان باشد انسان هایی در اطرافمان هستند که برای نجات هم نوع خود و فعالیت انسان دوستانه، خون اهدا می کنند و حیات دوباره می بخشند.

۱۴ ژوئن ماه میلادی و بیست و چهارمین روز از ماه خرداد تاریخ شمسی به نام انسان هایی است که با اهدای خون، جان انسانهای دیگر را نجات می دهند تا دیگران هم از زندگی ارزشمند، بهره مند شوند.

مردم نوع دوست استان قزوین حضور پیوسته در پایگاه های انتقال خون داشته و با مشارکت در امر خیر و خداپسندانه اهدای خون، سهم قابل توجهی را در تأمین نیازهای خونی نیازمندان دارند به گونه ای که با همت و عزم بلند این مردم، اداره کل انتقال خون استان مشکلی در تأمین خون ندارد و توانسته رتبه هایی را در رشد اهدای خون به خود اختصاص دهد.

به مناسبت روز اهدای خون، گفتگویی را با محمدحسین برادران مدیرکل انتقال خون استان قزوین ترتیب داده ایم که در ادمه می خوانید.

 آیا هر سال برای نذر خون در لیالی احیاء و ایام ماه رمضان فرهنگ سازی صورت می گیرد؟

باتوجه به اینکه هر واحد خونی به سه فرآورده تبدیل می شود، می تواند جان سه نفر را نجات دهد. اهداء و نذر خون یکی از بهترین انفاق ها در راه خدا است که برای ترویج و اشاعه این فرهنگ در استان، طی یک تا دو سال گذشته در ایام سال به ویژه مناسبت های خاص شب های احیاء، اربعین، عاشورا و تاسوعا در تلاش هستیم تا از ظرفیت مذهبی مردم استفاده کنیم.

جای خوشحالی دارد که براساس آمار، در دو الی سه سال گذشته و به ویژه در سال گذشته، آمار خونگیری در استان رشد یافته است؛ در سال گذشته افزایش ۹درصدی اهدای خون صورت گرفت و در سطح کشور رتبه دوم را از نظر رشد اهدای خون کسب کردیم.

از ابتدای سالجاری، شاهد کاهش مراجعه مردم به پایگاه های انتقال خون و اهدای آن در استان به دلایل مختلف هستیم؛ در این مدت کاهش ۱۰ درصدی مراجعه کنندگان و ۱۴.۵ درصدی اهدای خون و در سه شب ماه رمضان هم (شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳) کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون صورت گرفته است.

 چقدر خون سالم در استان قزوین داریم؟

 سطح سلامت خون از آنچه که از فیلترهای اداره کل انتقال خون استان عبور می کند حداکثر تضمین کیفیت و سلامت را شامل می شود؛ ۲۵ درصد از مراجعه کنندگانی که برای اهدای خون به پایگاه ها مراجعه می کنند، به دلیل عدم شرایط اهدای خون از اهدای خون معاف می شوند. در سال گذشته، ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد خون در استان تولید شده است.

نیاز به کدام گروه های خونی در استان طی سال بیشتر است؟

 تمامی گروه های خونی مورد نیاز بوده چراکه نیاز به خون یک نیاز دائمی و مستمر است؛ براساس استانداردها ذخایر خونی مصرف نیاز استانی بین ۴ تا ۷ روز باید در تمام گروه های خونی وجود داشته باشد و این میزان در استان وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.

 تعداد گروه های خونی منفی در استان محدود بوده به همان میزان هم مصرف و جمعیت آن در بین افراد کم است؛ اگر به گروه خونی خاصی نیازمند باشیم برای جبران این خون به اهداکنندگان مستمر توسط بانک اطلاعاتی فراخوان داده می شود تا خون مورد نیاز تأمین شود.

 سالانه چقدر خون در استان اهدا می شود و بیشترین اهداکنندگان مربوط به کدام گروه ها است؟

بیشتر گروه های خونی مثبت و O مثبت در استان اهدا می شود زیرا جمعیت دارای این گروه خونی و مصرف آن بالا است.

 در استان طی سال گذشته، ۵۳ هزار و ۶۰۰ نفر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کرده و ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

فواید اهدای خون برای اهداکننده چیست؟

حضور در پایگاه های انتقال خون و مشارکت در اهدای خون یک فعالیت خیر بوده و احساس خوبی که بعد از اهدای خون برای نجات جان یک هم نوع در اهداکننده مشاهده می شود، بسیار ارزشمندتر از هرچیز دیگری است؛ این حس نوع دوستی و کمک به هم نوع اگر در جامعه گسترش یابد ارتقای سلامت روان و رفتارهای سلامت جامعه را به دنبال دارد و هدف انتقال خون نیز به این سمت و سو است.

مهمترین توجه انتقال خون این است که اهدای خون یک فعالیت خیر و موجب نجات جان یک فرد است.

بیشترین اهداکنندگان خون استان در چه رده های سنی هستند؟

بیشترین اهداکنندگان شامل رده های سنی بین ۲۵ تا ۴۰ سال است. برای اهدای خون افراد بالای ۱۸ سال تا ۶۰ سال و افرادی باسابقه اهدای خون تا ۶۵ سال می توانند خون اهدا کنند.

 آیا تاکنون تلاش کرده اید خیرین سلامت را به موضوع انتقال خون و کمک به آن سوق دهید؟

 یکی از گلایه های ما همین موضوع است و تلاش هایی را برای استفاده از ظرفیت های خیران در حوزه حمایت های مالی انتقال خون انجام داده ایم.

 در دو سال گذشته، مسوولان مجمع خیرین سلامت را با حضور نماینده ولی فقیه به مرکز دعوت شده و برای همکاری بیشتر و استفاده از ظرفیت خیرین سلامت جلسه ای را برگزار کردیم اما تاکنون هیچ کمکی از سوی این خیرین نشده است؛ به عبارت دیگر توجهی  برای حمایت از سوی خیرین سلامت داشتیم و برای تحقق آن تلاش کردیم اما این تلاشها هیچ نتیجه ای را در برنداشته است.

تمام اعتبارات اداره کل انتقال خون استان را از محل اعتبارات دولتی صرف کردیم که این اعتبارات پاسخگوی حجم گسترده انتقال خون نیست.

موضوع مراجعه در روزهای گرم سال موضوع تازه ای نیست و هرچند در بانوان هم شاهد چنین موضوعی هستم، این موضوع را چطور می توان مدیریت کرد؟

سیاست سازمان انتقال خون برای مدیریت در افزایش یا کاهش مراجعه کننده اهدای خون، به سمت جذب بیشتر اهداکنندگان مستمر برای اهدای خون بوده چراکه ۵۵ درصد اهداکنندگان شامل اهداکنندگان مستمر است؛ سیاست سازمان باتوجه به فرهنگ سازی اهدای خون به این سمت است که بتواند آمار اهداکنندگان را به سمت آمار ایده آل و حضور ۹۰ درصدی برساند.

برای تحقق این امر باید یک بانک اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم تا اهداکنندگان مستمر را کاملا مدیریت کنیم و در زمان های خاصی برای حضور آنها در پایگاه های انتقال خون، فراخوان بزنیم؛ انجام این اقدامات اطمینان خاطری را برای ما ایجاد کند.

برای مدیریت مراجعه کنندگان اهدای خون همچنین سالانه در روز جهانی اهدای خون، مراسم تجلیل از اهداکنندگان مستمر را برگزار می کنیم و این مراسم در سالجاری با تجلیل از ۵۰ اهداکنندگان مستمر و رکوردار برگزار می شود.

اهداکننده مستمر فردی است که در مدت ۱۲ ماه، دوبار اهدای خون داشته باشد و یکی از سیاست های ما در اداره کل انتقال خون استان این است که افرادی که برای نخستین بار به پایگاه های انتقال خون مراجعه می کنند، در طول سال به عنوان اهداکننده مستمر باقی بمانند.

در حالی که بخش قابل توجهی از گیرنده های خون بانوان هستند حضور آنها در پایگاه های انتقال خون کمرنگ است، علت آن چیست؟

 یکی از مشکلات عدیده در اهداکنندگان، سهم کم بانوان به دلیل باورهای رایج اشتباه بین آنهاست؛ برخی از بانوان معتقدند که کم خون هستند و نمی توانند خون اهدا کنند و یا اینکه در صورت اهدای خون دچار استرس و اضطراب می شوند و همین موضوع موجب شده تا بانوان در پایگاه های انتقال خون کمتر حضور داشته باشند.

فعالیت هایی را برای حضور بیشتر بانوان در پایگاه های انتقال خون آغاز کرده ایم؛ برای نمونه در حال حاضر در برخی از دبیرستان ها فرهنگ سازی در این زمینه به صورت محدود صورت می گیرد و باورهای درست به آنها تبیین می شود.

انتظار داریم که سهم بانوان در اهداکنندگان خون شامل سهم ۲۰ درصدی باشد در حالی که این آمار در استان شامل ۶ الی ۷ درصد بوده و این میزان محدود است.

برای ترویج اهدای خون در بین بانوان، تفاهم نامه ای را با امور بانوان استانداری منعقد کردیم و برای اشاعه فرهنگی اهدای خون در تمامی نمایشگاه هایی که بانوان حضور دارند، حضور داریم که میزان موفقیت در این زمینه در سالهای آینده خود را نشان می دهد.

 نگران کاهش مراجعه مردم به پایگاه های انتقال خون و اهدای خون در استان هستیم.  اهدای خون در سال برای یکبار کافی نیست و اهدای آن باید حداقل دوبار در سال صورت بگیرد.

 مشارکت های اجتماعی جمعیت بانوان در جامعه بسیار گسترده است و از این بانوان انتظار داریم در اهدای خون همچون سایر فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند و در اهدای خون به صورت خودجوش فعالیت و فرهنگ سازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.