قدس‌آنلاین- محمد رضایی: طی سه ماه گذشته ۲۰ هزار طرح اقتصادی که در بخش های مختلف برای استفاده از تسهیلات روستایی در استان ارائه شده اما ۱۵ هزار مورد توجیه اقتصادی نداشت.

صندوق توسعه کشاورزی درهمه شهرستانها راه اندازی می شود/ ۳۰۵ میلیارد تومان تسهیلات ویژه توسعه مناطق روستایی به استان اختصاص یافته که باید تا تیرماه جذب شود

به گزارش خبرنگار قدس‌آنلاین،  استاندار خراسان رضوی،با بیان این مطلب در نشست شورای کشاورزی استان خاطرنشان کرد: اگر این اعتبار را جذب نکنیم مانند سال گذشته به استانهای دیگر مانند قم بر می گردد بنا براین اتحادیه ها و تشکلهای کار آفرین در حوزه روستایی و عشایری  با توجه به شناخت ظرفیت ها و تخصص و تجربه شان می توانند در جذب تسهیلات و اشتغالزایی اثربخش باشند.

علی رضا رشیدیان طی سخنانی در شورای کشاورزی استان در محل مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی افزود : امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه توسعه مناطق روستایی و محروم از سوی دولت تعیین شده که سهم اولیه خراسان رضوی از این رقم ۶۱۰ میلیارد تومان است که البته اگر در مهلت تعیین شده بتوانیم این  رقم  را جذب کنیم حتی از تسهیلات  بیشتری نیز امکان جذب وجود دارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات توسعه روستایی فرصتی برای تکمیل زنجیره تولید کشاورزی است، یادآورشد: تسهیلات توسعه اشتغال روستایی فرصتی خوبی برای تشکیل خوشه های تولیدی و تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده در مناطق روستایی ومحروم به تناسب ظرفیت ها و مزیت های آن است که در نهایت به کار آفرینی محرومان منجر می شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت : با جذب این تسهیلات وتکمیل چرخه های تولید کشاورزی در مناطق روستایی ومحروم استان با تمرکز بر اقتصاد کشاورزی می توان با کوتاه کردن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده  گام برداشت و منافهع تولید کننده و مصرف کننده را تامین کرد.

به گزارش  قدس‌آنلاین،استاندار خراسان رضوی، همچنین تصریح کرد : از سهم ۶۱۰ میلیارد تومان تعیین شده برای توسعه مناطق روستایی فقط ۳۰۵ میلیارد تومان آن به استان اختصاص یافته که حتما باید تا قبل از ماه مردادجذب شودو کشاورزی ، دامداری، باغداری، زراعت، و شیلات و طیور در این زمینه اولویت دارند.

رشیدیان همچنین گفت: اتحادیه ها و تعاونی های روستا محور با استفاده از توان و تجمیع ظرفیت تولیدی شان وهدایت طرحها به ا سوی اهداف تولید ی دارای توجیه اقتصادی و مناسب از این تسهیلات برای تکمیل زنجیره های تولیدی  استفاده ببرند در غیر اینصورت سودی عادی استان و روستاهایمان نمی شود و رشد نخواهد کرد و بدتر از آن این است که  این بودجه از استان خارج می شود و همه زیان می کنیم.

 وی در ادامه با اشاره به رقم ۲۲ میلیارد تومانی کمک های فنی و اعتباری که برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولیدی با وجود همه تنگناها اختصاص یافته بود، گفت : امسال هم تلاش بر آن است این رقم به ۲۵  میلیارد تومان افزایش یابد.
 استاندار خراسان رضوی درادامه افزود : اگر بتوانیم این حجم گسترده تسهیلات ارزان قیمت را جذب کنیم، می توان از سایر منابع و ظرفیت های کشوری هم در توسعه وتقویت این حوزه استفاده نمود.
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد راه اندازی صندوق توسعه بخش کشاورزی در۹ شهرستان استان که فاقد این صندوق هستند، گفت : در این راستا ۵۰ میلیارد تومان از منابع اولیه این صندوق ها توسط بخش خصوصی، ۲۲.۵ میلیارد تومان آن توسط جهاد کشاورزی و ۲۲.۵ میلیارد تومان هم از سوی استانداری تامین شود.
 وی با بیان اینکه نمونه این صندوق توسعه ای محلی دربرخی از استان های کشور مانند کرمان شکل گرفته که در بخش های مربوطه اعم از کشاورزی، صنعت و گردشگری بسیار راهگشا بوده و امید است با راه اندای آن در استان خودمان نیز  شاهد تاثیر آن در بخش کشاورزی باشیم.
استانداربا تقدیر از همکاری مرغداران در بحث بیماری آنفلوانزای مرغی گفت : تولید کنندگان طیور نهایت همکاری را با بخش های مربوطه برای معدوم سازی و توقف تولید در نقطه آلوده داشتند و بیماری به خوبی مدیریت شد در عین آنکه به خوبی جبران خسارت نشداما قدردان زحمات و تلاش آنان خواهیم بود.
رشیدیان در بحث تامین نهاده های دامی هم تاکید کرد : اداره کل پشتیبانی امور دام و جهاد کشاورزی و اتحادیه ها به واردات، تامین و خرید نهاده های مورد نیاز سریعتر اقدام و انبارها را تکمیل کنندو استانداری تامین ارز 2800 تومانی را برای این مورد تایید کرده است.
وی تصریح کرد : ما وارد جنگ اقتصادی با استکبارجهانی شده ایم و شرایط متفاوت داریم اما از کشورها و شرکت هایی که ظرفیت تعامل و همکاری با ما را دارند با عبور از تحریمهای آمریکا و گذشت از  منافع کوتاه مدت شخصی به نفع منافع  گروهی وملی تدبیر امور نمود.

رشیدیان با ارزیابی بازار نیازهای عمومی مردم گفت: باید ظرفیت های خود را برای تولید و عرضه مواد غذایی و نیاز اساسی مردم فعالتر کنیم چون مردم اگر ارز یا سکه و طلا نخرند مشکلی نیست ولی باید تلاش کنیم نان، گوشت و نیازهای اولیه  آنان  را با قیمت  ارزا تامین تهیه و توزیع کنیم و کشاورزان و دامداران و تشکلهای این حوزه در این برهه نقش موثری دارند.

لازم به ذکر است در این نشست بین بخشی که مدیران آب منطقه ای، بانکهای عامل،مدیران جهاد کشاورزی تشکلهای کشاورزی، دامداری ، مرغداری، پرورش طیور تولید کنندگان نهاده های دامی حضور داشتند هر یک از مسئولان این دستگاهها به بیان مشکلات ، چالشها و راهکارهای برون رفت از این نارساییها رابیان کردند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.