یک نفر گفته بود چرا زن در این تصویر نیست؟  در حالی که ما پیش از این مفصل درباره تصویر زن در این اثر با طراحان خانه انقلاب اسلامی بحث کرده بودیم و به این نتیجه رسیده بودیم که در طرح این دیوارنگاره اصلاً بحث جنسیت مطرح نیست، بحث قومیت و همبستگی نمادین قومیت‌های مختلف مطرح است. 

پیوند یک ملت دور یک میدان 

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه جام جهانی فوتبال و پنجمین حضور ایران در بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد فوتبال جهان، خانه طراحان انقلاب اسلامی اقدام به تعویض دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) کرد. خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج این روزها به دلیل برگزاری مسابقات جام ملت‌های والیبال در روسیه و برگزاری بیست و یکمین جام جهانی فوتبال در این کشور دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) را با طرحی در راستای این حال و هوا تغییر داده است. «با هم قهرمانیم، یک ملت، یک ضربان» عنوان طرح جدید دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) تهران است که معمولاً در نمای بیرونی ساختمان دانشکده خبر در ضلع شمال غربی این میدان نصب می‌شود.  هر چند که در مواجهه نخست با این طرح بیشتر فضای ورزشی به ذهن متبادر می‌شود، چرا که افرادی در آن ترسیم شده‌اند که حول یک جام طلایی ورزشی گرد آمده و به شادمانی و خوشحالی مشغولند اما در حقیقت هدف اصلی این طرح، نگاه اجتماعی و فرهنگی طراح به فضای حاکم بر کشور است که به دنبال مقاصد ملی و میهنی و تقویت روحیه همبستگی اجتماعی است. جامعه ایران در شرایط کنونی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و در برابر هجمه بی‌وقفه دشمن و در شرایطی که اوضاع و احوال پسابرجام را پشت سر می‌گذارد بیش از هر زمان دیگری به وفاق، یکدلی و وحدت میان اقوام و اقلیم‌های خود نیازمند است و طرح جدید دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) سعی در تداعی چنین باوری در پیشگاه مخاطب خود دارد.  در مرکز این طرح، جامی طلایی نه شبیه به جام جهانی فوتبال و نه جام دیگر رویدادهای ورزشی را شاهد هستیم. 
افراد زیادی که هر کدام به نمایندگی از قومیت و فرهنگی با چهره‌ای خندان و بشاش، چنگ زدن به این جام را بهانه کرده و به شکلی به هم فشرده در این تصویر گرد هم آمده‌اند که نمادی از اتحاد و انسجام میان قبایل و قومیت‌های ایرانی است.

■ جام افتخار و عزت ایرانی
به نظر می‌رسد که طراح در این مجال محدود و اندک خود سعی در به تصویر کشیدن نماینده‌ای از همه قبایل و قومیت‌های ایرانی دارد، افرادی از جامعه کُرد، عشایر خوزستان، ایلات لُر و بختیاری، عاشیق آذربایجانی، شیوخ شمل خراسان، بلوچ، ماهیگیران بنادر جنوبی ایران و... در این تصویر نقش شده‌اند که تنه به تنه هم گرد جامی که جام افتخار و عزت ایرانی است جمع شده و این جام را که نماد اتحاد و انسجام بدون توجه به قومیت‌های گوناگون و مزین به پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران است بالای سر برده و شادمانی می‌کنند.  البته طراح برای تقریب ذهن و البته گریز به رویداد معتبر و مهم جام جهانی فوتبال، عنوان این دیوارنگاره را نیز مترادف با شعار ایران در جام جهانی فوتبال روسیه یعنی «۸۰ میلیون نفر؛ یک ملت و یک ضربان قلب» انتخاب کرده و نام آن را «با هم قهرمانیم؛ یک ملت، یک ضربان» گذاشته است.  محمدرضا دوست محمدی، خالق پوستر «با هم قهرمانیم؛ یک ملت، یک ضربان» درباره رونمایی این پوستر در برهه زمانی مسابقات جام جهانی گفت: متأسفانه در گوشه و کنار کشور برخی اختلافات قومی و طایفه‌ای مشاهده می‌شود که شایسته جمهوری اسلامی ایران نیست. این تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها در ایران نعمتی برای زندگی است اما کسانی که ایران را دوست ندارند فقط اختلاف‌ها را نشان می‌دهند و سعی در چندپاره کردن ایران دارند.

■ باید روحیه همبستگی ملی تقویت شود 
این گرافیست جوان کشورمان با انتقاد از کم کاری فعالان فرهنگی کشور در زمینه وحدت و تقویت همبستگی ملی اذعان کرد: باید پذیرفت که در حوزه همبستگی ملی کم کاری کرده‌ایم و این کم کاری موجب شده تا این روزها صداهای مختلفی از گوشه و کنار سعی در ایجاد تفرقه در بین مردم داشته باشند. درحالی که بحث وحدت و همبستگی ملی ابتدا وظیفه هنرمندان و فرهیختگان یک کشور است.  وی با ابراز گلایه از ایرادهای سطحی برخی منتقدان گفت: در کارهای قبلی من همیشه زن در تصویر بوده است اما برخی با دیدن طرح تنها درصدد گرفتن بهانه برای پایین آوردن ارزش آن هستند. به عنوان مثال یک نفر گفته بود چرا زن در این تصویر نیست؟  در حالی که ما پیش از این مفصل درباره تصویر زن در این اثر با طراحان خانه انقلاب اسلامی بحث کرده بودیم و به این نتیجه رسیده بودیم که در طرح این دیوارنگاره اصلاً بحث جنسیت مطرح نیست، بحث قومیت و همبستگی نمادین قومیت‌های مختلف مطرح است. 
ضمن اینکه این دیوارنگاره تصویر یک رویداد ورزشی است، در کدام تیم ورزشی دنیا زن و مرد با یکدیگر در یک تیم بازی می‌کنند؟ اگرچه می‌دانم اگر حتی تصویر زن را هم در این اثر می‌کشیدم باز عده‌ای می‌گفتند چرا قومیت کرد را با خانم نشان داده‌ام و قومیت لر را با آقا!

■ دیده شدن، مکمل تولید یک محتواست
 خالق پوستر «با هم قهرمانیم؛ یک ملت، یک ضربان» در ادامه با اشاره به اینکه این تکنیک تصویرسازی کمتر در فضای تبلیغات شهری استفاده می‌شود اظهار کرد: اگرچه این تکنیک تصویرسازی با این ابعاد کمتر به چشم می‌خورد و مسبوق به سابقه نیست اما به نظر من قسمت مهم کار، تبلیغات و دیده شدن است که باید در کار تصویرسازی مدنظر قرار بگیرد. بر همین اساس با مشورت دوستان خانه طراحان انقلاب اسلامی این مکان که دارای یکی از بزرگ‌ترین جانمایی‌های تهران است انتخاب شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.