محمد جواد جمالی اظهار داشت: مسکوت گذاشتن لایحه الحاق به FATF به نوعی اقدام هوشمندانه ای بود و دو ماه نیز زمان مناسبی است که نتایج مذاکرات با اروپایی ها مشخص شود. همانطوری که رهبری فرمودند ما امید چندانی به اروپایی ها نداریم چنانکه شاهد بودید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چگونه با اقدامات خود اروپایی ها را تحقیر کرد. اینکه اروپا به میزانی توانایی و استقلال رای داشته باشد که بتواند از اقدامات آمریکا تبعیت نکند جای تردید است.

هرگز نمی توان الگوی مذاکره آمریکا با کره شمالی را برای ایران تجویز کرد/ استقلال رأی اروپا در برابر آمریکا بعید است

قدس آنلاین/ مینا افرازه: محمدجواد جمالی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین درباره به تعویق افتادن رای گیری درباره پیوستن ایران به کنوانسیون fatf، اظهار داشت: مسکوت ماندن پیوستن ایران به کنوانسیون  FATF اقدام مناسبی بود زیرا باید ببینیم مذاکرات مقامات دیپلماتیک کشورمان با اروپایی ها به کجا می رسد و نتیجه آن چه خواهد بود. ما نباید تمام تعهدات مورد نظر غربی ها را قبول کنیم، درحالیکه همین موضوع می تواند امتحانی برای اروپایی ها باشد.  
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تاکید  کرد: اگر قرار بر این است که ما به FATF  ملحق شویم درحالیکه همچنان تحریم های غرب بر سر جای خود باقی باشد، دیگر چه سودی دارد که ما به این کنوانسیون ملحق شویم و زیر بار تعهدات بین الملل یک برویم و محدودیت های بسیاری به ایران تحمیل شود و در این بین اروپا هم نخواهد برای رفع تحریم ها اقدامی انجام دهد.
این نماینده مجلس گفت: مسکوت گذاشتن لایحه الحاق به FATF  به نوعی اقدام هوشمندانه ای بود و دو ماه نیز زمان مناسبی است که نتایج مذاکرات چه خواهد شد و از سوی دیگر از تشتت و اختلافی هم که بر سر تصویب یا عدم تصویب لایحه در داخل کشور بود جلوگیری شد.  
جمالی همچنین با اشاره به خروج شرکت های اروپایی از ایران در حالیکه روند مذاکره با اروپایی ها درباره برجام هنوز ادامه دارد، تصریح کرد: دولت های اروپایی مدعی اند که شرکت های آنها خصوصی است و نمی توانند به این شرکت ها فشار بیاورند درحالیکه شرکت ها از ترس تحریم های ثانویه اقدام به خروج از ایران می کنند. همانطوری که رهبری فرمودند ما امید چندانی به اروپایی ها  نداریم چنانکه شاهد بودید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چگونه با اقدامات خود اروپایی ها را تحقیر کرد اما جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام و مذاکرات پس از آن می خواست به افکار عمومی دنیا بگوید که ایران اهل گفتگوست و بدین ترتیب تمام بهانه ها و اقدامات خصمانه غربی ها را خنثی کردیم.
وی افزود: اینکه اروپا به میزانی توانایی و استقلال رای داشته باشد که بتواند از اقدامات آمریکا تبعیت نکند جای تردید است.
عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به دیدار رییس کره شمالی و دونالد ترامپ گفت: دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی اتفاق طبیعی بود. کره شمالی تحت فشار شدید اقتصادی و غذایی قرار دارد. گرچه نباید چندان هم به تعهدات و تضمین هایی که آمریکا به کره شمالی داده مطمئن بود؛ چنانکه دیدید ترامپ چند روز قبل نامه همکاری با شرکای اروپایی را در هواپیما باطل کرد و در پیمان شکنی و نقض تعهد مهارت بالایی دارد.
جمالی همچنین بیان کرد: من معتقد نیستم که مذاکرات آمریکا با کره شمالی همانند مدل لیبی باشد. کره شمالی یک کشور قحطی زده است و به هیچ عنوان نمی توان الگوی مذاکره با کره شمالی را برای ایران تجویز کرد و آنها هرگز نباید در چنین اندیشه ای باشند. ایران کشور قدرتمندی است که با ۱۵ کشور همجواری دارد و از توان اقتصادی مناسبی برخوردار است، بنابراین تجربه آمریکا درباره کره شمالی قابل مقایسه با موضوع توافق هسته ای ایران نیست. این یک حقه تبلیغاتی است که عنوان می کنند اگر کره شمالی تحت فشار غربی ها تن به مذاکره داد می توان از آن موضوع برای مذاکره با ایران و پذیرش شروط بهره برد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.