قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: علی ربیعی می‌گوید مخالف تشکیل سازمان رفاه اجتماعی است که وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد تشکیل آن را به رئیس جمهور داده است.

جزئیات طرح جدید وزارت رفاه برای حمایت از کودکان کار/ دلایل مخالفت با تشکیل سازمان رفاه اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با قدس آنلاین تأکید کرد: وزارتخانه او مسئولیت خود را در حوزه رفاه اجتماعی به خوبی انجام می‌دهد و همبستگی موضوع رفاع اجتماعی با اشتغال و کار یک ضرورت است.

وی با تأکید بر اینکه نباید اینگونه مباحث چالشی میان وزارتخانه‌ها بوجود آید و در رسانه‌ها برجسته شود افزود: ما نظریه توانمندسازی رفاه را با همبستگی فنی حرفه‌ای و کار در قالب مسئولیت و وظیفه یک وزارتخانه دنبال می‌کنیم و گزارش عملکرد وزارت رفاه بیانگر آن است که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.ب

ربیعی با بیان اینکه وزیر بهداشت و درمان هم دیگر موضوع تشکیل سازمان رفاه اجتماعی را مطرح نکرده و دنبال نمی‌کند، خاطرنشان کرد: گزارش خروجی سازمان‌های حمایتی مثبت و قابل توجه است و این موفقیت نتیجه همبسته بودن موضوع رفاه و کار در یک مجموعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لایحه مساعدت اجتماعی هم گفت: این لایحه در دستور کار جلسه روز یکشنبه هیئت دولت قرار دارد و در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ربیعی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره صحت و سقم گزارش‌های رسانه‌ای در مورد گسترش فعالیت کودکان در مراکز جمع‌آوری پسماند و سوء‌استفاده  سودجویان از وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده این دسته از کودکان در این مراکز و حتی صدور کارت‌هایی از سوی برخی پیمانکاران در مراکز پسماند که بر اساس آن بخشی از درآمد این کودکان به این پیمانکاران تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: قانون کار ایران مترقی است و طبق این قانون کار کودکان ممنوع است و بر این مبنا دستگاه‌های مسئول نظارتی و سازمان‌های حمایتی با مراکز، کارگاه‌ها و کارفرمایانی که کودکان را به کار گیرند یا هر نوع فعالیتی که موجب بازماندگی کودکان از تحصیل شود به جد برخورد می‌کنند، اما انکار نمی‌کنیم که در خیلی از کارگاه‌ها در این زمینه تخلف صورت می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه کار کودکان و کودکان کار دسته بندی دارند گفت: یک نوع آن سوء استفاده از کودکان و وضعیت اقتصادی خانواده‌های ضعیف است.

 وی افزود: خیلی از کودکان کار ملیت ایرانی ندارند و مهاجر هستند و اغلب هم مهاجران غیر قانونی به همین دلیل هم  مواجهه و برخورد با آنها هم مشکل است و هم پیچیدگی‌های خود را دارد.

وزیر رفاه خاطرنشان کرد: یکی از این مشکلات این است که وقتی این کودکان کار جمع‌آوری می‌شوند و در اختیار ما قرار می‌گیرند نمی‌دانیم آنها را باید به کدام نهاد و دستگاه تحویل دهیم، اگر هم بخواهیم آنها را از کشور اخراج کنیم، باز کاری غیر انسانی است.

ربیعی اظهار داشت: در جلساتی هم که با موضع آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری تشکیل شده است؛ ما موضوع کودکان کار را مطرح و به بحث گذاشته‌ایم و بر مبنای این همفکری‌ها  ما طرحی را با قوه قضائیه در مورد کودکان کار ایرانی مطرح کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که اختیارات وزارت رفاه برای حمایت از کودکان کار افزایش یاید بدین ترتیب که بتوانیم کودکانی کاری که برای سومین بار  توسط بازرسان جمع‌آوری به ما تحویل می‌دهند، با همکاری و مجوز قوه قضائیه به مدت طولانی نگهداری کرده و به خانواده‌هایشان تحویل ندهیم تا بتوانیم به صورت مؤثرتری از آنها حمایت کنیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه کار کودکان در مراکز بازیافت و پسماند غیر قانونی است و اگر شرکتی هم برای آنها کارت کار صادر کرده و بخشی از درآمد آنها را دریافت می کند و ما مطلع شویم با آنها برخورد می کنیم گفت: بازرسان ما هم مدام با این پدیده در حال چالش هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گزارشی درمورد بکارگیری کودکان در مراکز بازیافت و پسماند به این وزارتخانه نرسیده است گفت: البته در جمع‌آوری زباله در خیابانها از کودکان سوء استفاده می‌شود که عمدتاً هم ملیت ایرانی ندارند اما در شرکت های رسمی بازیافت گزارشی دریافت نکرده‌ام.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.