قدس آنلاین- محمد رضایی: خراسان رضوی نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۰ برابرافزایش بودجه و اعتبار دارد اما با توجه به فشار خشکسالی بر کشاورزان هنوز هم مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

 افزایش ۲۰ برابری بودجه و اعتبارات کشاورزی خراسان رضوی/اجرایی شدن طرح ۳۰ هزار هکتاری آبیاری تحت فشار

به گزارش قدس آنلاین، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: در سال ۹۶ حدود ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که توانستیم پارسال حدود ۳۰ هزار هکتار اجرای آبیاری تحت فشاررا  در دستور کار قرار دهیم که ادامه آن هم اکنون در حال اجرو تکمیل پروژه می باشد.

مهندس مجتبی مزروعی درادامه با بیان اینکه در صوررت تامین اعتبار این طرح را ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهیم، یادآور شد: همچنین در سال کاری گذشته ۲۰۰۰ کیلومتر انتقال آب به روش لوله کشی داشتیم که در سال جاری هم برای جلوگیری از هدر رفت آب حداقل همین مقدار توسعه شبکه های آبیاری رادر حوزه کشاورزی و باغداری اجرا خواهیم کرد.

این مقام کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد:در همین حال با توجه به اهمیت بذر اصلاح شده و مقاوم سازی گونه های گیاهی درمقابل خشکسالی و تنش های آبی، کشاورزان را برای بذرکاری علمی تجهیز کردیم و بذرمرغوب را به صورت نیمه رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا مشکلات این عزیزان در بحث کمبودآب تا حدی مرتفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان تلاشهای این سازمان برای خودکفایی و دستاوردهای موثر در بخش کشاورزی استان در حوزه آب و خاک خاطرنشان کرد: همه توان خود را در بخش دولتی و نیز در بخش تشکلهای کشاورزی، دامداری و زراعی بکار گرفته ایم تا از بحران خشکسالی خارج شویم و در این فرآیند به کمک رسانه ها برای فرهنگ سازی در بخش صرفه جویی در مصرف آب نیازمند هستیم.

وی در توضیح طرحهای روز آمد سازی کشاورزی استان اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود ۵۲ هزارو ۶۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی به  سیستمهای نوین آبیاری  مجهز شده است که اعتبار تخصیصی آن بالغ بر ۳۴۴۰ میلیارد ریال بوده است و این سازمان آمادگی دارد در صورت وجود تقاضا از سوی کشاورزان برای نوسازی سامانه های آبیاری علاوه بر یارانه مصوب تسهیلات ارزان قیمت وبا کارمزد پایین در اختیار آنها قرار دهد.  

مهندس مزروعی ن بیان کرد: همه دستگاهها برای مقابله با کم آبی تکلیف دارند و بخش کشاورزی نیز با توجه به محدودیت منابع آبی واز سوی دیگر نیاز جامعه به تامین غذاو فرآورده های کشاورزی و دامی- که بشدت به مصرف آب وابسته هستند-، باید الزاما از روش‌های روز آمد و نوین آبرسانی و نیز آبیاری تحت فشار، بیش‌ ،جذبی و قطره ای بیش از گذشته استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.