قدس انلاین : مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان از وجود ۱۳۶ اثر، محوطه و بناهای تاریخی در این شهرستان خبر داد که تنها ۴۷ اثر در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده و مابقی در مرحله بررسی قرار دارد.

تنها ۴۷ اثر، بنا و محوطه تاریخی قوچان در فهرست آثار ملی قرار دارد
علی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۱۳۶ اثر، بنا و محوطه‌های تاریخی است، اظهار داشت: ۴۷ اثر در فهرست آثار ملی قرار دارد که از آنها حفاظت می‌شود و مابقی در حال بررسی و شناسایی است تا به‌مراتب در فهرست قرار بگیرد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با یادآوری اینکه برخی آثار تاریخی در قوچان از دوره پارتیان و حتی دوره آهن و برنز باقیمانده است؛ گفت: رباط سهل‌آباد مربوط به‌اواخر تیموریان، هشتی امام‌زاده سلطان ابراهیم(ع) مربوط به‌قاجاریه، یخدان نمدمال‌ها اواخر دوره قاجار، بیمارستان طالقانی اوایل پهلوی و حمام‌های قدیمی مربوط به‌اواخر قاجار ازجمله این بناهای تاریخی است.

وی بابیان این مطلب که تمام تلاش‌ها برای حفظ و صیانت از آثار تاریخی به‌منظور نگهداشت هویت شهرستان صورت می‌گیرد؛ تصریح کرد: انجام حفاری‌های بیشتر و بررسی‌های مختلف می‌تواند تاریخ این شهر را متحول کند.

سبحانی یکی از آثاری که نیازمند مرمت کمتری بوده و شالوده آن سالم‌تر است را رباط سهل‌آباد دانست و خاطرنشان کرد: این مکان یک کاروانسرای بین‌راهی بوده که تاکنون ۶۰ درصد مرمت آن انجام‌ شده و بخش خصوصی می‌تواند با دریافت تسهیلات، این بنا را بازسازی و حضور گردشگران را فراهم کند.

وی گردشگری را یکی از حوزه‌های جذاب و پرمخاطب در قوچان برشمرد و افزود: این شهرستان به‌دلیل آب‌وهوای پاک و اقلیم بکر می‌تواند به لحاظ گردشگری سلامت، طبیعت و حتی زیارت گردشگران زیادی را به‌خود جذب کند، اما نیازمند نگاه ویژه دستگاه‌های اجرایی و حضور بخش خصوصی است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با اشاره به اینکه منطقه گردشگری دره یوسفخان و سد تبارک در توجه اصلی گردشگران قرار دارد و باید تا پایان سال جاری حداقل ۴ اقامتگاه بومگردی در این منطقه ایجاد شود؛ بیان کرد: خانه‌های روستایی که شالوده بنا سالم است، می‌تواند با تجهیز شدن به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شود و محدودیتی هم برای ارائه تسهیلات وجود ندارد و تنها مکان باید دارای جاذبه گردشگری باشد.

سبحانی با تأکید بر اینکه قوچان در حوزه گردشگری روستایی و عشایری دارای پتانسیل بالایی است؛ ادامه داد: طبیعت‌گردی دارای مخاطبان خاص و بی‌شماری است که باید به‌این حوزه توجه داشت، حتی منطقه گردشگری دره شمخال قوچان یکی از ۷۱ روستای منتخب کشوری به‌شمار می‌آید.

وی یادآور شد: امروز مردم به‌غذا، سوغات و صنایع‌دستی محلی رغبت بیشتری نسبت به‌گذشته نشان می‌دهند، بنابراین باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به‌منظور حضور گردشگران علاوه بر معرفی منطقه به‌رونق اقتصادی نیز کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.