قدس انلاین : عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید اداره حافظت از محیط زیست استان که امروز برگزار شد، اظهار کرد: متعادل‌کردن جمعیت حیوانات یکی از اهداف محیط زیست است، در واقع زمانی که در یک زیست بوم، تعداد حیوان بیش از ظرفیت مرتع باشد، تخریب‌هایی را به همراه دارد.

مصرف آب خراسان رضوی بیش از سه‌برابر استاندارد جهانی است
جمعیت حیوانات نر بایستی کنترل شود، چرا که جمعیت گله را بهم می‌زند. به دلیل عدم رعایت سیاست درست شکار در زیست‌گاه‌ها، جمعیت حیوانات نر افزایش پیدا کرده است. بنابراین بایستی تعداد نرها کاهش یابد و باید توجه داشت که شکارهای صورت‌گرفته در زیست‌گاه‌ها تفریحی نیست.
وی افزود: نخستین مشکل خراسان رضوی مصرف بیش از اندازه آب است، آب ماده اصلی حفظ محیط زیست است و با وجود مصرف 130 درصدی از آب‌های تجدیدپذیر، پیامدهایی چون ریزگردها، گردوغبار و... به وجود خواهد آمد، مشکل دوم مربوط به همه کلان‌شهرهای جهان است که مساله آلودگی هواست. خوشبختانه وزارت نفت در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و امید است با راه‌اندازی شرکت ستاره خلیج فارس، سوخت‌های فسیلی کشور، استاندارهای لازم بین‌المللی را داشته باشد و آلودگی هوای کلان‌شهرها کاهش یابد.
کلانتری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات کلان‌شهرها و استان، وجود پسماندها است. این مساله بسیار حائز اهمیت است، به ویژه در شهر مشهد که شهری زیارتی است و بایستی محیط زیست، شهرداری و دیگر سازمان‌ها تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند. بیرجند یکی از پاک‌ترین شهرهای کشور در زمینه پسماندهاست که این امر به دلیل آلوده‌نکردن محیط زیست توسط مردم است.
وی خاطرنشان کرد: ریزگردهای استان خراسان رضوی منشأ داخلی و خارجی دارد. سازمان جنگل و مرتع در راستای بهبود بسیاری از ریزگردهای داخلی، اقداماتی را آغاز کرده است، اما متاسفانه در مورد ریزگردهایی که منشأ خارجی چون ترکمنستان و افغانستان دارد، نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت کار خاصی انجام دهیم. توسعه فضای سبز، نیازمند آب است و در خراسان رضوی بیش از سه‌برابر استانداردهای بین‌المللی از آب استفاده می‌شود. بنابراین توسعه فضای سبز در بلندمدت منجر به تخریب محیط‌زیست می‌شود. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه «بیشتر اعتبارات محیط زیست استانی است» توضیح داد: در مجموع اعتبارات محیط زیست در سال جاری 25 درصد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.