۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
کد خبر: 605790

این روزها فضای اقتصادی کشور به گونه ای رقم خورده که انگار برخی جریانات داخلی قصد دارند قبل ازتحریم امریکا مردم را مورد مجازات قراردهندو انها را از مقاومت درمقابل دشمن ناامید کرده و فضای خاکستری وحتی سیاهی مقابل انها به نمایش بگذارند.

توصیه های رهبری برای گذر ازمشکلات اقتصادی کشور

دراین میان سخنان مقام معظم رهبری درعید سعید فطر درواقع تلنگرو هشداری  به این قبیل مدیران بود که خواسته یا ناخواسته درجهت سیاستهای دشمنان گام برمیدارند و فضای اقتصادی کشور را مغشوش و متلاطم کرده اند.

مقام معظم رهبری برخی مواضع دشمن را درراستای ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم تحلیل کرده به توطئه اقتصادی دشمن اشاره فرمودند. توطئه ای که برای تحت فشارگذاشتن مردم انجام میگیرد. به طور قطع از دشمن جز دشمنی نمیتوان توقع داشت چه بسا که دست به روشهای ناجوانمردانه ای هم بزندو برخلاف انچه همیشه عنوان میکند که هدفش تحت فشار قرار دادن دولت است به ضعیف ترین مردم هم رحم نکرده واتفاقا دسیسه اش را به گونه ای طراحی کند که فشار بیشتری به اقشار متوسط و ضعیف جامعه وارد شود و انها را درمقابل نظام ودولت قرار دهد. مطلبی که امام جمعه مشهد نیز به خوبی به ان اشاره کرده وگفته بود که هدف از این گرانی های بی حساب وکتاب به ستوه اوردن مردم وقرار  دادن انها مقابل نظام است .

دشمن توطئه میکند ودسیسه های اقتصادی طراحی میکند وازاو جز این هم انتظار نمیرود اکنون باید سراغ کسانی رفت که درداخل کشور با دشمن همنوایی وهمصدایی میکنند.

مقام معظم رهبری اشاره ای به سران سه قوه به عنوان کانون اصلی مقابله با مشکلات اقتصادی دارند . ایشان تاکید میکنند که باید مسایل و مشکلات پیش امده را قدم به قدم دنبال کرد. این اظهارات ایشان به این معنی است که باید سران سه قوه ومدیران مرتبط با این مسایل برای مقابله بامشکلات پیش امده دردرجه اول هماهنگ با یکدیگر عمل کنندو به گونه ای نباشد که تلاشهای یک قوه را دیگری تحت تاثیر قراردهد و دیگر اینکه مسایل را قدم به قدم واز سرچشمه تا مردم مرورکرده و به عمق مساله اشراف پیدا کنند و به گونه ای نشود که بخشی از یک جریان شناسایی شده و مورد بررسی قرار گیردو صدر و ذیل مشکل رها شود.

توصیه دیگررهبر انقلاب بر تصمیم قاطع سران سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی است . اینکه بیاییم پشت تریبون ویک اظهارنظری به درست یا نادرست داشته باشیم و بعد هم پیگیر کار نباشیم راه حل مشکلات نیست و چه بسا که مقامهای مسوول حرفی میزنند که هیچ پشتوانه ای ندارد. تصمیم قاطع یعنی اینکه به محض شناسایی مشکل اصلی درصورت نیاز به قانون مجلس بلافاصله وارد عمل شده و حتی اگر شده طرحی سه فوریتی به تصویب برساند. دولت بلافاصله آیین نامه اجرایی انرا تصویب کرده و با قدرت نسبت به اجرای ان اقدام کندو قوه قضاییه هم درچارچوب این قانون با تمام کسانی که اهمال میکنند با قاطعیت برخورد کند. اینگونه است که دیگر هیچ کس جرات نمیکند یک شبه قیمتها را دو برابر کند. اما انگونه که به نظر میرسد اکنون وضع گونه ای دیگر است خودروساز فروش را قطع میکندو تولید را انبار میکند. وزیر درصددتوجیه کارش برمیایدو رایزنیهای خودروسازان بانمایندگان مجلس هم انها را از پیگیری هرگونه طرح سوال یا استیضاحی یا هراقدامی علیه خودروسازها منصرف میکندو اینگونه میشود که طی یک هفته قیمت یک خودرو دو برابر میشودو اب هم از اب تکان نمیخورد.

مقام معظم رهبری توصیه هایی هم به مردم داشتند که اولین انها دستور صریح اسلام است مبنی بر پرهیز از اسراف. ایشان همچنین از مردم خواستند که نقدینگی خودرا به سمت تولید هدایت کنند. اینجاست که مردم باید تصمیم بگیرند ایا منافع کوتاه مدت شخصی انها مهم است یا منافع بلند مدت کشور و نسل اینده انها . طبیعی است که هرفردی تلاش میکند تا نقدینگی خودرا جایی سرمایه گذاری کند که حداقل از تورم روزکشور عقب نماند اما مشکل زمانی درست میشود که فرد تلاش میکند دراین رقابت به هرقیمت شده است سود بیشتری ببرد. به عنوان مثال اگر فردی پولش را دربورس یا بانک سرمایه گذاری کند برابر تورم سود میکند اما اگر انرا به بازار سکه وارز ببرد یا درخرید خودرو و خانه وزمین سرمایه گذاری سود بیشتری نصیبش میشود درحالیکه نه به سکه نیاز دارد نه خودرو و نه خانه  و فقط انها را برای حفظ و افزایش  سرمایه اش میخرد . البته این قبیل افراد درکوتاه مدت سودهم میکنند اما با اینکار انها تولید کننده از دور خارج شده و دراینده میان مدت هیچ شغلی و کاری باقی نمیماند تا فرزندان همین افراد را بتواند درخود جای دهد . دلالی سکه وطلا و خودرو که  اینده کشور را تامین نمیکند.

رهبر انقلاب مردم را به پرهیز از مصرف کالاهای خارجی غیر ضرور توصیه کردندو از مردم خواستند که سفرهای تفریحی غیر ضروری خود را هم کاهش دهند. درشرایطی که کشور نیاز به ارز دارد وبرای خرید مواد اولیه تولیدو سرپا نگه داشتن صنایع و تولیدات داخلی نیاز به ارز است  ودشمنان هم تلاش دارند تا تمام راههای انتقال ارز به کشور را مسدود کنند انصاف نیست که ارز کشور برای واردات کالاهای لوکس وغیر ضروری صرف شود که زندگی بدون انها هم هیچ تغییری نمیکندو چه بسا که با همان ارز بتوان دارویی برای نجات جان یک ایرانی وارد کشور کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.