مردم برای جمهوری اسلامی تهدید نیستند، بلکه فرصت و پشتوانه نظام هستند. وقتی شما می‌خواهی در برابر دشمنی مثل آمریکا و متحدانش که یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی و رسانه‌ای راه انداخته‌اند، مقاومت کنی هیچ راهی جز استفاده از ظرفیت مردم نداری.

پشتیبانی از مردم در برابر تحریم‌ها با مردمی شدن رسانه

به گزارش قدس آنلاین، جنگ روانی ابزار همیشگی و تکراری اما مؤثر آمریکا در مواجهه با همه ملت‌های آزادی‌خواه از جمله ایران بوده است، نقطه اثر این جنگ هم عمدتاً مردم هستند. برخی نیز بازتاب داخلی این جنگ روانی در کشورمان می‌شوند. ازاین‌جهت است که «مردم» همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بودند، آخرین مورد آن در خطبه‌های عید فطر بود که ایشان تأکید کردند که ملّت، بیدار و پُرانگیزه است و خسته نیست. «آن‌کسانی که به‌تبع از تبلیغات دشمنان، ترویج می‌کنند که این ملّت خسته است، بی‌نشاط است، خودشان خسته‌اند، خودشان بی‌نشاطند! تعمیم می‌دهند، قیاس به نفس می‌کنند.» ازاین ‌جهت مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی خطبه‌های عید فطر امسال مقام معظم رهبری امیدواری بود چراکه در شرایطی که کشور با تحریم‌های گسترده و هجمه بسیار سنگین عملیات روانی دشمنان مواجه است، در کنار بی‌عملی برخی مسئولان که آثار آن اخیراً در روند افزایش سریع قیمت‌ها نمود یافته است تزریق امید به مردم، اقدامی بسیار هوشمندانه و واقع‌بینانه از سوی رهبری معظم است تا علاوه بر کم اثرسازی عملیات روانی دشمن، جامعه را نسبت به نظام و آینده کشور امیدوار ساخته و وادار به حرکت نماید.

■ ۳ محور اصلی نقشه دشمن
مسعود براتی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این نکته به ما می‌گوید: «رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های چند وقت اخیر خود سه محور اصلی نقشه دشمن یعنی فشار اقتصادی، فشار روانی و فشار عملی را مطرح کرده‌اند. در بحث فشار اقتصادی تحریم‌ها و فشار بر زندگی مردم است. برای این‌که مردم به ستوه بیایند و ناراضی بشوند. فشار روانی هم به دنبال این است که داشته‌ها و نقاط قوت را با جریان سازی رسانه‌ای به نقاط چالش تبدیل کند تا حمایت و پشتیبانی از داشته‌ها کم شود. فشار عملی هم با سوءاستفاده از مطالبات مردم در نقاط مختلف کشور است.»
 واقعیت این است که امروز دشمن دقیقاً نقطه امید مردم را نسبت به همه‌چیز مورد هدف قرار داده است و به نتیجه‌بخش بودن آن کاملاً خوش‌بین است. افزون بر آن به هم ریختن امنیت روانی جامعه را به‌عنوان طرح عملیاتی هدف اصلی در نظر گرفته است. در صورت به‌هم‌ریختگی امنیت روانی جامعه هرگونه برنامه‌ای حتی در کوچک‌ترین سطح، ظرفیت پذیرش از سوی مردم و در نتیجه به هم ریختن جامعه را خواهد داشت.

■ فهم دشمن از میزان اهمیت مردم برای جمهوری اسلامی 
اما راهکار در این زمینه چیست؟ مسعود براتی می‌گوید: «هم ما می‌دانیم و هم دشمن می‌فهمد که برای نظام اسلامی مردم بسیار بااهمیت هستند. برخلاف اتهام‌هایی که غربی‌ها به ایران می‌زنند که دموکراسی نداریم یا اقتدارگرا هستیم، اما بخوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی یک کشور کاملاً مبتنی بر رأی و نظر مردم است. برای همین طراحی‌شان را طوری انجام می‌دهند که وقتی مثلاً می‌خواهند در سیاست‌های موشکی، منطقه‌ای یا هسته‌ای ایران تغییری ایجاد کنند، می‌دانند که باید نگاه مردم را تغییر بدهند. در فشار اقتصادی، فشار را بر مردم می‌آورند نه دولت جمهوری اسلامی، هدف اصلی این است که اکثریت و عموم مردم تحت‌فشار باشند. 
در این وضعیت چیزی که از همه فعالانه‌تر می‌تواند وارد میدان شود و این سیاست‌ها را خنثی کند، رسانه است. به ویژه رسانه ملی.»
این کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که این سیاست فعالانه چه مشخصاتی دارد؟ می‌گوید: «اولین نکته این است که مردم برای جمهوری اسلامی تهدید نیستند، بلکه فرصت و پشتوانه نظام هستند. وقتی شما می‌خواهی در برابر دشمنی مثل آمریکا و متحدانش که یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی و رسانه‌ای راه انداخته‌اند، مقاومت کنی هیچ راهی جز استفاده از ظرفیت مردم نداری.سیاست رسانه باید در این زمینه فعالانه و شجاعانه باشد نه محافظه‌کارانه. این محافظه‌کاری به دشمن کمک می‌کند.»
براتی ادامه می‌دهد: «مثلاً در اعتراض کامیون‌دارها توجیهشان این است که اگر به این مطالبات بپردازیم، مطالبات دامن زده می‌شود و وضع بدتر خواهد شد. این سیاست مردم را فرصت نمی‌داند، تهدید می‌داند. درحالی‌که اولاً بخشی از مطالبه‌ها به‌حق است، رسانه باید تریبون مردم باشد. از طرف دیگر عمده مطالبات ناظر به یک مشکل واقعی است نه زیاده‌خواهی. اگر رسانه با درایت، شجاعت و تدبیر ورود پیدا کند، هم می‌تواند به جریان مردمی مطالبات کمک کند و هم از این انرژی برای اصلاح ساختارهای غلط کشور بهره ببرد.»
وی با تأکید بر این‌که این ساختارهای غلط هستند که کشور را دچار مشکل کرده‌اند نه تحریم‌های آمریکا، تصریح می‌کند:«اگر ساختارهای اقتصادی اصلاح شود، این تحریم‌ها هیچ اثری ندارد. اگر رسانه بخواهد مثل سال‌های ۹۰ و ۹۱ یا ۵ سال گذشته یا همین چندماه اخیر بعد از برجام، رفتار کند، ظرفیت عظیم مردم را از دست می‌دهیم.»

■ نقش رسانه ملی در امیدواری مردم
رهبر معظم انقلاب  در بخش دیگری تاکید دارند که برخی ناخواسته با تزریق ناامیدی به مردم، پازل دشمن را تکمیل نکنند. این بدان معناست که باید در کنار نقدهای دلسوزانه، با برنامه دشمن برای ناامید سازی مردم، مرزبندی دقیقی صورت پذیرد. 
ازاین‌جهت براتی تأکید می‌کند: « اگر رسانه فهم قوی از اقتصاد داشت، شجاعانه و بدون رعایت ناراحتی دولت، ضعف‌های ساختاری را مطرح می‌کرد وضع امروز را نداشتیم و فضای جامعه امیدوارتر بود. مثلاً بازار مسکن، ارز و نظام بانکی کاملاً قابل پیش‌بینی و مدیریت بود؛ اما رسانه به خاطر دیدگاه غلط یا به خاطر دولت آن را مطرح نکرده است. ما نیازمند تغییر سیاست‌های رسانه‌ای هستیم، اگر تغییر ندهیم، به اهداف انقلاب نمی‌رسیم.»

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.