علی اکبر کریمی اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت برنامه روشنی برای ساماندهی اقتصاد کلان، مقابله با گرانی‌های سرسام آور و شرایطی که در حال حاضر در صحنه اقتصاد بروز کرده، ندارد. شرایط فعلی نشان می‌دهد تیم اقتصادی دولت نیاز به تجدید نظر و بازنگری جدی دارد. باید افراد متخصصی به کار گرفته شوند که بتوانند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند.

دولت برنامه روشنی برای ساماندهی اقتصاد ندارد / جای اقتصاددانان قوی در کابینه به شدت خالی است

قدس آنلاین / مینا افرازه: علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین درباره بی برنامگی دولت و عملکرد ضعیف تیم اقتصادی آن در مهار گرانی‌های اخیر ، اظهار داشت: آنچه که درباره فضای اقتصادی کشور مشاهده می‌شود این است که تیم اقتصادی دولت برای ساماندهی اقتصاد کلان، مقابله با گرانی‌های سرسام آور و شرایطی که در حال حاضر در صحنه اقتصاد بروز کرده، برنامه روشنی ندارد. متأسفانه تورم بسیار بالایی را در کشور شاهدیم درحالیکه دولت با اعلام شاخص‌های رسمی مدعی است که تورم تک رقمی است اما واقعیت چیز دیگری است و شاهد رشد بی رویه قیمت‌ها هستیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تدابیر مشخصی برای مهار تورم و مقابله با سو استفاده‌هایی که از فضای ملتهب و ناپایدار در بازار ارز و خرید و فروش محصولات تولیدی در کشور صورت گرفته، ارائه نکرده است. این دغدغه و نگرانی به طور جدی در بین عموم مردم و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی به وجود آمده که دولت چرا تا این حد ضعیف عمل می‌کند و آنطور که باید و شاید به صحنه اقتصادی ورود نکرده است. با توجه به همین شرایط می‌توان گفت که ضعف موجود در تیم اقتصادی دولت محسوس و غیر قابل انکار است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: رئیس جمهور بایستی تجدید نظر جدی در اعضای تیم اقتصادی دولت داشته باشد. جدای از اینکه تیم اقتصادی دولت ضعیف  است و خلاء چهره‌های اقتصاددان قوی در تیم دولت به شدت احساس می‌شود، در عین حال باید گفت تیم اقتصادی فعلی از انسجام هم برخودار نیست و تدابیری که اتخاذ می‌شود پشتوانه مدون و نظام‌مندی ندارد.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیرا دولت مبنی بر روانی بودن علت گرانی‌ها، افزود: اینکه گرانی‌های موجود به چه دلایلی رخ داده مهم است چون تدابیر رفع گرانی‌ها هم باید با توجه به علل وقوع آن اندیشیده شود، اما اینکه اعضای دولت تمام علل گرانی‌ها را به عامل روانی مرتبط کنند به نظر منطقی نیست. اینکه قیمت دلار از ۳۷۰۰ تومان به نرخ ۴۲۰۰ تومانی که خود دولت اعلام کرده، افزایش پیدا می‌کند اتفاقی است که دیگر قابل انکار نیست. تمام مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید کالاهایی که با ارز وارد کشور می‌شوند افزایش قیمت داشته و درنتیجه قیمت تمام محصولات افزایش یافته است. گرچه از سوی دیگر باید گفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به بسیاری از وارد کنندگان و تولید کنندگان اختصاص پیدا نکرده و در نتیجه آنها ارز آزاد را با قیمت بالای شش هزار تومان تهیه می‌کنند. اینها واقعیاتی است که وجود دارد و دیگر به عامل روانی ارتباطی ندارد.

کریمی ادامه داد: گرچه ممکن است بخشی از تنش و فضای ناپایداری که هم اکنون در بازار وجود دارد به عامل روانی مرتبط باشد اما دولت باید به گونه‌ای بازار را مدیریت کند که تنش‌های روانی جامعه حذف شود و مردم اطمینان پیدا کنند که دولت برنامه و اراده جدی برای ساماندهی اقتصاد و تأمین نیازهای آنها دارد و از تولید محصولات و تأمین قطعات حمایت می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید به لزوم اعمال تغییراتی در اعضای اقتصادی دولت، بیان کرد: تغییر اعضای تیم اقتصادی دولت در حیطه اختیارات رئیس جمهور است و ما نمی‌توانیم به جای ایشان تصمیم بگیریم اما آنچه که هست شرایط فعلی نشان می‌دهد تیم اقتصادی دولت نیاز به تجدید نظر و بازنگری جدی دارد. همه صاحبنظران حوزه اقتصادی اذعان می‌کنند با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی باید افراد قوی و متخصصی به کار گرفته شوند، کسانی که بتوانند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند تا بتوان شرایط کنونی را مهار و برای شرایط سخت‌تر احتمالی آینده آمادگی لازم را کسب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.