هاشم رسائی فر: خروج اکثر مؤسسات مالی و اعتباری از چرخه اقتصاد کشور و مشکلاتی که این موضوع برای سپرده گذران آن‌ها به وجود آورده است گویا به این سادگی تمامی ندارد. گرچه سعی شده تا با برنامه ریزی هایی که انجام پذیرفته مطالبات سپرده گذاران طبق جدولی که بانک مرکزی تنظیم و ابلاغ کرده است، پرداخت شود؛ اما گویا بر سر راه این مقوله هم مباحثی وجود دارد که ساماندهی مطالبات سپرده گذاران را به نوعی با مشکل مواجه ساخته است.

منشأ پول؛ خوان جدید سپرده گذاران کاسپین برای رسیدن به مطالباتشان

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سپرده گذران مؤسسه‌ فرشتگان با آن دست به گریبان هستند مشخص نمودن منشأ پولی است که نزد این مؤسسه‌ سپرده کرده اند! اینکه هر کدام از سپرده گذاران چگونه و با چه مدرکی نزد مؤسسه‌ فرشتگان سپرده کرده‌اند یکی از اصول احراز میزان سپرده‌های سپرده گذاران است که در کنار گواهی سپرده و مدارک شخصی سپرده گذار مؤسسه، از آن‌ها برای تشکیل پرونده درخواست می‌کند. موردی که گویا بعد از اینکه جدول باز پرداخت سپرده گذاران به پرداخت سپرده گذاران بالای 200 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان به سایر موارد اضافه شده و تا قبل از آن برای سپرده گذاران دیگر وجود نداشته است!

محمود ملک زاده یکی از نمایندگان سپرده گذاران مؤسسه، کاسپین که مؤسسه‌ فرشتگان در این مؤسسه‌ ادغام شده است در این خصوص می‌گوید: مؤسسه، تا کنون دو نوبت به سپرده گذارانش پرداخت داشته است مرحله اول زیر 100 میلیون تومان و مرحله دوم زیر 200 میلیون اکنون طبق جدول نوبت به پرداخت سپرده‌های 200 میلیون تا یک میلیارد تومان رسیده است، اما قبل از تشکیل پرونده سپرده گذاران درمرحله سوم در بخشنامه جدید واژه‌ای به نام منشأ پول گنجانده شده که تا قبل از این وجود نداشت که در آن سپرده گذار موظف شده برای تشکیل پرونده همه مدارکی که از نحوه واریزی هایی که به حساب سپرده گذاری‌اش را داشته ارائه نماید، یعنی اینکه اگر من در بانک توسط کارت شتابم پول واریزی داشتم بایستی کپی واریزی دستگاه پوز را داشته باشم تا بتوانم وارد جریان تشکیل پرونده شوم در حالی که تا قبل از این فقط مدارک شناسایی، گواهی سپرده و دفترچه پس انداز را از سپرده گذار می‌خواستند.

وی در ادامه می‌افزاید: چطور بعد از ماه‌ها و چند سال، می‌شود این مدارک به قول آقایان منشأ پول را پیدا کرد و تحویل داد به فرض اینکه مدارکی که خواسته شده وجود داشته باشد کپی هایی که دستگاه پوز یا دستگاه‌های مشابه می‌دهد ظرف یک ماه خود به خود محو شده و از بین می‌رود چگونه یک سپرده گذار دستش به حسابی که آن دستگاه پوز به آن وصل بوده است، می‌رسد که بتواند مدرکی ارائه نماید؟ پس عملاً این نوعی سنگ اندازی بر سر راه سپرده گذاران است و هیچ سپرده گذاری نخواهد توانست مدارکی که به قول آن‌ها منشأ پول محسوب می‌شود را ارائه نماید.

ملک زاده همچنین اظهار داشت: طبق بررسی هایی که انجام شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که طبق دستور داستانی حساب 300 نفر از موسسین و سهام داران موسسه کاسپین به دلیل دخل و تصرف‌ها و برداشت‌های غیر قانونی که شده بسته شده است و از آن‌ها خواسته‌اند تا منشأ پولی که به حساب‌های آن‌ها واریز و خارج شده است را معلوم کنند، اما متأسفانه به جای اینکه این سناریو را برای آقایان و خودشان اجرا کنند برای سپرده گذاران قانون منشأ پول سپرده گذار را گذاشته‌اند. پرسش من این است که آیا ما که پولمان را سپرده کردیم، دزدی کردیم که حالا باید مدرک بیاوریم ؟چرا در این مورد جای شاکی و متشاکی و سپرده گذار و سهامدار عوض شده است؟

علی مهاجر یکی دیگر از نمایندگان سپرده گذاران مؤسسه‌ کاسپین نیز در این خصوص گفت: این مشکل درخواست منشأ پول برای همه سپرده گذاران در سراسر کشور وجود دارد حتی ما وقتی با سربرست مؤسسه‌ در استان صحبت می‌کردیم خودش هم مبهوت مانده بود که با این جریان منشأ پول چگونه می‌خواهد رو به رو شود؟ در این مورد مثل اینکه فقط سپرده گذاران فرشتگان باید منشأ پولشان را مشخص کنند در صورتی که پولشان را نزد مؤسسه‌ سپرده کردند و حالا برای پس گرفتنش چندین خوان را پشت سر بگذارند. پرسش من این است که مؤسسه‌ با وام گیرنده هایی که پول از موسسه گرفته‌اند نیز همین گونه برخورد می‌کند یا با همان مدارکی که موجود دارد حتی از یک ریال مطالبه‌اش نمی‌گذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.