جاوید با اشاره به این که ایران هنرمندان بسیاری دارد اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این هنرمندان در خراسان هستند و می توان خراسان را سرزمین خنیاگران دانست. چرا که جایگاه و پایگاه بیشتر موسیقی های دوره های پیش از اسلام در سرزمین خراسان بوده است.

خراسان سرزمین خنیاگران است/ تجلیل از مقام استاد عثمان محمدپرست

قدس آنلاین/ صبا کریمی: نشست خبری «خنیاگران سرزمین مادری» با نگاهی به موسیقی شناسی خراسان با حضورمحسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه 3 و رییس فرهنگسرای ارسباران، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی و ایوب سعیدی کارشناس موسیقی امروز 28 خردادماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سلیمانی با اشاره به پیشینه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» اظهار کرد: این برنامه فعالیتی است که از سال 95 آغاز شده و تلاش ما این است تا هر فصل اجرایی از هر قوم و براساس تقسیم بندی جغرافیایی در کشور داشته باشیم و این فصل هم به آشنایی با موسیقی بومی خراسان اختصاص پیدا کرده که طی آن نیز از مقام استاد برجسته موسیقی عثمان محمدپرست نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

در ادامه جاوید به تاریخ موسیقی در خراسان اشاره کرد و گفت: به نظرم خنیاگران اسم خوبی است چرا که ایران سرزمین خنیاگران است و خراسان هم مهد و سرزمین خنیاگران بسیاری است. وقتی به خراسان نگاه می کنیم درمی یابیم که جایگاه و پایگاه بیشتر موسیقی های دوره های پیش از اسلام در سرزمین خراسان بوده است.

وی در ادامه افزود: پس از اسلام نیز چهره های بزرگی در خراسان از ابن خردادبه تا فارابی، محمد نیشابوری و خیام آمدند که تأثیرات مهمی در موسیقی داشتند. امروز سه دسته خنیاگر (هنرمند) داریم که یک دسته آنان واقعا خنیاگران هستند و یک دسته دوتارنوازی می‌کنند که در اصطلاح بومی به آنها «لال بخشی» می‌گویند. یک دسته دیگر هم هستند که در خراسان فعالند و به آنها «بخشی‌های زبان گیر» می‌گویند. به همین جهت خنیاگری در خراسان پیشینه بسیار قوی دارد.

در ادامه این نشست سعیدی به وضعیت آموزش موسیقی اشاره کرد و گفت: به دلایل بسیاری خیلی وقت ها نمی توان کار را به صورت رسمی انتشار داد و ارشاد هم به دلیل این که برگشت سرمایه ندارد چندان به این مسأله رغبت نشان نمی‌دهد و ما ناچاریم کارها را در فضای مجازی بارگذاری کنیم که آفت این مسأله هم این است که گاهی آثار به صورت ناقص شنیده می‌شوند یا برخی این کارها را با موسیقی‌های دیگر تلفیق می‌کنند.

وی افزود: اما موضوعی که در این میان برای من مهم است وجود کارهای خوب و باارزشی است که توسط اساتید موسیقی خوانده شده و اتفاقا بهانه‌ای است برای اینکه هنرآموزان به سمت موسیقی کشیده شوند که این خود نکته بسیار مهمی است.

سلیمانی در پایان با تشریح برنامه های این دوره از «خنیاگران سرزمین مادری» اظهار کرد: برنامه پنج شنبه 31 خردادماه از ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران آغاز خواهد شد و در ابتدای برنامه اجرای موسیقی شرق خراسان با دوتارنوازی عزیز تنها و یاسمین تنها و آواز عبدالله امینی خواهیم داشت. در ادامه برنامه محمد حقگو سخنرانی خواهد کرد و بخش بعدی هم به اجرای موسیقی شمال خراسان اختصاص پیدا کرده است که با دوتارنوازی ایوب سعیدی، کمانچه و آواز امید صابری و دایره مهدی قیطاسی ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.