۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 606161

قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای 33 نفر به بیماری تب کریمه کنگو در کشور طی سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون سه نفر جانشان را از دست داده‌‎اند.

33نفر به «تب کریمه کنگو» مبتلا شده‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، دکتر ایرج حریرچی امروز و در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پاسخ به قدس با اعلام این خبر گفت: البته افرادی که فوت شده‌اند، بیماری زمینه‌ای هم داشته‌اند.

وی با اشاره به این که اکثر مبتلایان به تب کریمه کنگو درتماس مستقیم با دام بوده‌اند، افزود: جهت پیشگیری از این بیماری همچنان باید برارائه آموزش‌های لازم به مردم تأکید کنیم.

 وی سپس به بحث کمبود دارو در بازار مصرف پرداخت و گفت: وضعیت بازار دارو به صورت سیستمی ‌رصد و پایش  می‌شود و خوشبختانه  در زمینه داروهای  ژنریک و برند ژنریک، هیچ مشکلی نداریم اما در زمینه بعضی از داروهای وارداتی مشکلاتی داریم. در واقع از مجموع 2 هزارو 700 قلم دارویی موجود در بازار در حال حاضر فقط در 57 قلم داروی وارداتی با کمبودهایی مواجه هستیم که در صدد حل این مشکل می‌باشیم. ضمن این که مشابه داخلی داروهای وارداتی هم در بازار وجود دارد.

وی در ادامه به موضوع قیمت دارو تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه میانگین افزایش قیمت سبد دارویی  در سال 97 به نسبت سال گذشته  9 درصد خواهد بود. در واقع قیمت بعضی داروها زیر ۹ درصد افزایش قیمت خواهند داشت و برخی داروها هم  بیشتر از۹ درصد افزایش قیمت خواهند داشت اما در مجموع افزایش 9 درصدی قیمت دارو را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت  همچنین از عدم افزایش قیمت تجهیزات پزشکی در سال 97  خبر داد و گفت: تیر دشمنان در تحریم ایران در حوزه وارادات تجهیزات پزشکی به سنگ خورده است.

به گفته وی  در حال حاضر ۲۷۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت ثبت شده  است که با هماهنگی بانک مرکزی  جهت تخصیص ارز 4200 تومانی  نسبت به تامین تجهیزات پزشکی اقدام می‌شود از این رو  روند تهیه و وراردات تجهیزات پزشکی با مشکل خاصی مواجه نیست.

حریرچی با تأکید بر این که هیچ افزایش قیمتی در بخش تجهیزات پزشکی رخ نداده است، تصریح کرد: قبلاً بعضی از شرکت‌ها با نرخ ارز 3800  تومان اقدام به واردات تجهیزات پزشکی کرده‌اند اما حالا می‌خواهند با قیمت‌های  نامتعارف و بالاتر از نرخ ارز وارداتی آن‌ها را بفروشند در حالی که آنان باید متناسب با  نرخ ارزی که واردادت داشته‌اند، سود ببرند براین اساس با افرادی که بخواهند منافع شخصی را بر منافع و مصالح مردم، ترجیح دهند، برخورد قانونی خواهد شد.

وی در همین زمینه افزود: طبق دستورالعمل صادره از سوی وزارت بهداشت با شرکت‌های متخلفی که که بالاتر از نرخ‌های مصوب  اقدام به فروش تجهیزات پزشکی وارداتی کنند، برخورد جدی می‌شود به طوری که مجوزشرکت افراد متخلف لغومی‌شود وبه اشخاص دیگری واگذارخواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار قدس‌آنلاین درباره ادعای برخی ازمدیران عامل شرکت تجهیزات پزشکی مبنی بر این که وزارت بهداشت اجازه واردات تجهیزات پزشکی از کشور چین را نمی‌دهد و آنان مجبورند تجهیزات پزشکی ساخت این  کشور را پس از ارسال به کشورهای اروپایی  تهیه کنند، گفت: برای وزارت بهداشت کیفیت بالای تجهیزات پزشکی وارداتی مهم است بنابراین اگر شرکت‌ها اقدام به واردات محصولات برندهای معتبر کشورچین کنند، از سوی این وزارتخانه با هیچ ممنوعیتی مواجه نخواهند شد. درواقع ما فقط برای واردات تجهیزات پزشکی نامعتبر مجوز نمی‌دهیم .     

حریرچی سپس به بحث اشتغال پرداخت و گفت: وزارت بهداشت تعهد کرده طی 5 سال آینده سالانه 65 هزار شغل ایجاد کند که در این راستا  برای  سال 97  تا کنون 28 هزار فرصت شغلی احصا شده است. ضمن این که برای این منظور بیش از دو هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خاتمه با بیان این که  نظام پرداخت در حوزه سلامت ایران بر اساس سه روش حقوق، کارانه و سرانه  انجام  می‌گیرد، افزود: ارائه خدمات عادلانه در نظام سلامت، بر اساس عدالت در پرداخت‌ها محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.