ابوالفضل ابوترابی اظهار داشت: هر کسی که کمی از الفبای سیاست آگاه باشد، می‌داند دادن بیانیه در حمایت از مذاکره جدید با آمریکا، نوعی اظهار عجز است که همین اظهار عجز طرف مقابل را گستاخ‌تر می‌کند. نامه‌های اینچنینی نشان می‌دهد که نگارندگان آن درک و بینش صحیحی از مصالح و شرایط سیاسی بین المللی ندارند.

اظهار عجز اصلاح طلبان با طرح مذاکره جدید با آمریکا / بیانیه اصلاح طلبان چیزی جز یک گاف بزرگ سیاسی نبود

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین در واکنش به نامه جمعی از اصلاح طلبان درباره مذاکره جدید با آمریکا، اظهار داشت: بیش از هر چیز باید برای نویسندگان و همچنین موافقان این نامه تاسف خورد. هر کسی که کمی از الفبای سیاست آگاه باشد، می‌داند پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی مدعی شده است که ایران پس از سه ماه به میز مذاکره و توافق با آمریکا باز خواهد گشت، نوشتن این نامه نوعی اظهار عجز است که همین اظهار عجز طرف مقابل را گستاخ‌تر می‌کند. کسی که الفبای سیاست را بداند به شرایط حساس کنونی درباره برجام توجه می‌کند. جای تأسف دارد این نامه توسط برخی از اصلاح طلبان یا حتی افرادی که خارج از کشور به عنوان اپوزیسون علیه نظام مصاحبه می‌کنند، نوشته شده است.

نماینده مرم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: آزموده را دوباره آزمودن خطاست. زمانی که آمریکایی‌ها حاضر نیستند پای امضای خود بایستند و به تعهدات شان پایبند باشند چه تضمینی هست برای اینکه مذاکره دیگری با آمریکا صورت بگیرد و آنها به تعهدات خودشان عمل کنند. مقامات دولتی که با دشمنان ما یعنی آمریکایی‌ها دیدارهای متعددی داشتند و ساعت‌ها جلسات گوناگونی برگزار کردند باید بدانند که تجربه پیشین را نباید تکرار کنند و آزموده را دوباره آزمودن خطاست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تصریح کرد: راه حل مشکلات کنونی جامعه همان توصیه‌هایی است که رهبری با عنوان نگاه به درون و استفاده از توان داخلی به آن اشاره فرمودند. کاری که ما در زمان جنگ تحمیلی آنرا انجام دادیم و با نگاه به ظرفیت داخلی به موفقیت دست یافته و تهدید جنگ را به فرصت بزرگ تبدیل کردیم، بنابراین در حال حاضر هم باید همین راه را برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی به کار بگیریم. شرایط کنونی از اوضاع زمان جنگ تحمیلی که وخیم‌تر نیست و کشور نسبت به آن زمان اوضاع به مراتب بهتری دارد لذا با نگاه به ظرفیت داخلی می‌توان از پس مشکلات و تحریم‌های غرب برآمد، منتهی به شرطی که مسوولان کشور زندگی اشرافی نداشته باشند و بین مردم با سطح معیشتی و اقتصادی عموم جامعه زندگی کنند و جلوی فسادهای اقتصادی، بی عدالتی‌ها گرفته شود.

این نماینده مجلس همچنین افزود: کشور در حال حاضر از نیروی جوان با استعداد و متخصصی برخودار است. همچنین امکانات، تجربه بالا، امنیت و ثباتی که در داخل کشور برقرار است و می‌توان از تمام آنها برای پشت سر گذاشتن مشکلات بهره برد.

ابوترابی بیان کرد: نامه‌های اینچنینی درحالی نگاشته می‌شود که نشان می‌دهد نگارندگان آن درک و بینشی از مصالح و شرایط سیاسی بین المللی ندارند، درحالیکه کسانی که به اوضاع آگاه باشند می‌دانند این نامه چیزی جز یک گاف سیاسی بزرگ نیست.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس همچنین با اشاره به بخشی از نامه که در آن از مذاکره آمریکا و کره شمالی سخن به میان آمده، اظهار کرد: در اظهارات برخی از صاحبنظران و نیز در این نامه عنوان می‌شود که می‌توان از الگوی مذاکره کره شمالی با آمریکا برای گفتگو و رسیدن به توافق در مذاکرات  بهره برد، درحالیکه چنین مقایسه‌ای اشتباه است. مقامات دیپلماتیک ما پیش از کره شمالی با آمریکایی‌ها مذاکراتی داشت و وزارت خارجه هم مدام با آمریکایی‌ها در تماس بود و وزیر خارجه کشورمان با همتای آمریکایی خود به مدت دوازده روز دیدارهایی داشتند اما درنهایت نتیجه بخش نبود. ذات آمریکا، بدعهدی است و تازه پس از تجربه بدعهدی در برابر ایران بحث مذاکره با کره شمالی را طرح می‌کنند.

وی ادامه داد: در کل باید گفت افرادی که این نامه را نوشته‌اند باید بدانند مذاکره با کدخدا، مذاکره مؤثر و نتیجه بخشی نیست. آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد آرامش در منطقه خاورمیانه برقرار شود چون ثبات و امنیت رژیم اشغالگر قدس را در بی‌ثباتی کشورهای منطقه می‌بیند. آمریکا بیش از بیست سال است که در افغانستان حضور دارد و هرگز تمایلی نداشته امنیت را در این کشور برقرار کند و در دیگر نقاط خاورمیانه همچون سوریه و عراق نیز همین روال را دارد. با این شرایط، سادگی است که حرف از مذاکره جدید بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.