قدس انلاین : استاندار خراسان رضوی از تخصیص ارز به واردکنندگان محصولات کشاورزی در این استان خبر داد.

تخصیص ارز به واردکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان رضوی/ عایدی نیشابور از شکار قوچ‌ها هیچ بوده است
 علیرضا رشیدیان ظهر امروز در جلسه شورای اداری نیشابور گفت: امیدوارم، در تکلیف شرعی و انقلابی خودمان وظایفمان را تشخیص داده و به‌موقع انجام دهیم.

استاندار خراسان افزود: جایگاه نیشابور هیچ بحثی ندارد، سه شهر کشور به‌عنوان شهرهای فرهنگی معرفی شد که نیشابور یکی از آنها بود.

وی تصریح کرد: نیشابور باید نقش جهانی ایفا کند و همه نهادهای دولتی و خصوصی باید به‌این سمت حرکت کند.

رشیدیان تأکید کرد: پروژه‌های تصویب‌شده سفر استانی رئیس‌جمهور در این هفته ابلاغ می‌شود و به‌زودی به اطلاع مردم می‌رسانیم، باید این پروژه‌ها را طی مدت سه سال به‌اتمام برسانیم.

وی اظهار داشت: نیشابور بالاترین شاخص را در بین 72 شهرداری خراسان رضوی دارد و بیشترین بودجه را از آن خود اختصاص داده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: ما قول دادیم در عوض کمک شهرداری به‌مناطق سیل‌زده، مبلغی را به‌نیشابور کمک کنیم و یک میلیارد و 500 میلیون ریال به شهرداری کمک کردیم.

تخصیص ارز به واردکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان رضوی

رشیدیان عنوان کرد: با توجه به شرایطی که آمریکایی‌ها همراه با جنگ روانی و اقتصادی آغاز کردند، جو فشار اقتصادی را به‌صورت علنی در موسسه کارنگی آمریکا مطرح کرده‌اند، تئوری آنها فشار از پایین و اختلاف از بالا است و به‌دنبال این هدف هستند.

وی عنوان داشت: هر مقدار واردکنندگان محصولات کشاورزی خراسان رضوی بخواهند ارز به آنها تخصیص می‌یابد.

استاندار خراسان رضوی افزود: باید مواظب باشیم، قیمت‌ها از دست خارج نشود، به ویژه برای اقلامی که در کشور تولید می‌شود، افزایش قیمت‌ها به‌دلیل افزایش در حمل بار بوده است.

رشیدیان بیان کرد: برخی از افراد کشور در فضای مجازی تبلیغ نخریدن می‌کنند، این کار درستی است، وقتی نیاز نداریم، نباید خریدهای بی‌هدف داشته باشیم.

وی اظهار داشت: 3 هزار و 852 پروژه عمرانی را طی دولت یازدهم و دوازدهم به‌سرانجام رساندیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: کاهش بودجه‌ها باهدف واقعی کردن بودجه‌ها بود و معمولاً تا امروز حدود 40 درصد از بودجه‌ها تخصیص پیدا می‌کرد و امیدواریم با این کار بهتر بتوان موضوعات را پیگیری کنیم.

عایدی نیشابور از شکار قوچ‌ها هیچ بوده است

 نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به شکار دو آمریکایی در منطقه حفاظت‌ شده حیدری نیشابور خاطرنشان کرد: به غیر از کم شدن قوچ‌های نیشابور توسط چهار آمریکایی که چهار روز در این شهر حضور داشتند، چه عایدی نصیب مردم این دیار شده است؟، آیا درست است، منابعی که به‌سختی کسب‌ شده، توسط خارجی‌ها شکار شود و منابع هزینه شدن آن مشخص نباشد، تا این لحظه یک ریال از هزینه پرداختی این خارجی‌ها به ‌حساب‌های مرتبط به نیشابور واریز نشده و عایدی نیشابور هیچ بوده است.

هاجر چنارانی،تصریح کرد: اگر مردم روستاهای اطراف منطقه حفاظت‌ شده، یک وجب وارد منطقه حفاظت‌ شده شوند، جریمه‌های سنگینی باید پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: امروز خیلی‌ها باید پاسخ‌گو باشند که چرا این افراد وارد نیشابور شده‌اند، امروز صحبت از شناسایی جاسوس‌هایی در موضوع محیط‌زیست می‌شود، همه مسئولین استان و کشور بدانند که محیط‌زیست خط قرمز مردم ما است.

اروپا دست‌مایه آمریکا است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز قصه هشت سال دفاع مقدس در حال تکرار بوده، اگر تصویب FATF به تأخیر می‌افتد، هدف این است که نتایج برجام مشخص شود، اروپا دستمایه آمریکا است و امیدوارم روزی از ایران به‌دلیل خروج از برجام پولی نگیرند.

نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور و فیروزه گفت: اگر برخی مدعی می‌شوند که راه‌کارهای اقتصادی با FATF باز می‌شود، اجازه دهند، ادعایی که برای برجام داشتند به‌نتیجه برسد، بعد درباره این طرح صحبت کنیم.

سرانه فضای ورزش نیشابور 25 سانتی‌متر است

وی ادامه داد: مسؤولین به ایستادن روی پاهای خودمان ایمان داشته باشند، قرار نیست، ماشین‌آلات در یک اداره خاک بخورد، ولی نیشابور از مشکلات حوزه راه روستایی رنج ببرد، امروز چپ و راست معنا ندارد و جمهوری اسلامی باید هدف باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: امروز در نیشابور خیرین حرف اول را می‌زنند و استاندار باید کمک کند، منطقه کردهای نیشابور آب و برق ندارند، 250 خانوار در این منطقه مشکل دارند، قرار است، مشکلات رفع شود یا به آنها دامن بزنیم؟

چنارانی اضافه کرد: سرانه ورزشی نیشابور فقط 25 سانتی‌متر است، چه سهمی از این 27.0 درصد بودجه به نیشابور رسیده است؟، همه این مبالغ به پروژه‌های 90 درصد به بالا و چند مدرسه مشهد اختصاص یافت، مگر فقط مشهد مدرسه دارد؟

سفر رئیس مجلس به نیشابور

وی تصریح کرد: علی لاریجانی 10 تیر به‌مناسبت ورود امام رضا (ع) به‌نیشابور، در بین مردم دیار سلسلةالذهب حاضر هستند.

دیگر نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور و فیروزه نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: صحبت از رشد گردشگری و فناوری اطلاعات در آینده است، نیشابور در گردشگری ادعا دارد و ظرفیت آن را نیز دارد.

8 درصد از مالیات خراسان رضوی از فولاد است

حمید گرمابی افزود: ما در نیشابور 3 هزار و 700 شرکت داریم که پرونده مالیاتی دارند، فولاد خراسان به‌تنهایی 8 درصد از مالیات استان را پرداخت می‌کند و اگر همین پول‌ها به نیشابور برگردد، مشکلات عمده ما حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز تا متوسط کشوری در بخش بیمارستانی فاصله زیاد داریم، دانشگاه نیشابور بسیار کمتر از شهرهای هم‌رده است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌های روستایی دارای مشکلات عدیده است، طرح‌های هادی شهرستان نیاز به کمک و بازنگری مجدد دارد، اگر هدف مهاجرت معکوس به‌روستاها بوده، باید طرح‌های هادی که مشکلات عدیده‌ای دارد، اصلاح شود.

گرمابی افزود: امیدوارم اقتصاد کشور به‌ثبات برسد، هجوم نقدینگی بسیار زیاد است و به هر سمت این مقدار پول برود، کشور را دچار مشکل می‌کند.

دشمن می‌خواهد کار اسلام را یکسره کند

امام‌جمعه نیشابور نیز در این جلسه اظهار داشت: برداشتم از شرایط اکنون کشور، مانند دوران صدر اسلام بعد از جنگ احد است، در آن شرایط، کفار تصمیم گرفتند کار اسلام را یکسره کنند، ولی با امر الهی و همان نیروهای خسته دوباره بازگشتند و پیروز شدند.

حجت‌الاسلام سید قاسم یعقوبی گفت: امروز با برجام شاید چنین حالتی داشته باشیم، بعد از این خیانت و شیطنت آمریکا که با قصد ضربه زدن به‌وحدت و ملت ما اتفاق افتاد، اما مسلمانان در برابر این تهدید، با عزمی راسخ‌تر می‌ایستند.

وی افزود: امروز دشمن چنین شرایطی را در نظر دارد تا به ما ضربه بزند و ما باید باهمت و عزم راسخ با وحدت و همت عمومی جلوی این کار را بگیریم.

هجوم دشمن اقتصادی است

امام‌جمعه نیشابور ادامه داد: حتی آنهایی که در برجام نقش داشتند، باید باقدرت به‌دشمن هجوم بیاورند، هجوم امروز به‌دشمن اقتصادی بوده، چون جنگ اقتصادی است.

یعقوبی تأکید کرد: همه تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود، توسط مجریان شهرستانی اجرا می‌شود و کسی که نیت و برنامه را اجرایی می‌کند، نیروهای شهرستانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت و اقتصاد کشور، قدم‌های بسیار مهم و ارزشمندی برداریم و مطمئن باشید، دشمن نمی‌تواند کاری انجام دهد.

فرماندار نیشابور گفت: در حوزه فرهنگی و اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی داریم، با تقویت درک مشترک در حوزه فرهنگ، توان بسیار زیادی آزاد می‌شد.

100 هزار حاشیه‌نشین در نیشابور

وی افزود: در بخش کشاورزی و صنعت نیز گویایی این مطلب است که نیشابور توان بالایی دارد، ولی باید سرمایه‌گذاری در پژوهش بالاتر رود.

شیبانی ادامه داد: ستون سوم اقتصادی نیشابور، اقتصاد گردشگری و خدمات است که این ظرفیت زمین‌ مانده است و امروز بیشتر از گذشته به تقویت این صنعت نیاز داریم.

فرماندار نیشابور افزود: ما در حال نزدیک شدن به 100 هزار نفر حاشیه‌نشین در 17 سکونت‌گاه غیررسمی هستیم و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی و اقدام دارد.

فرماندار نیشابور ادامه داد: دانشگاه نیشابور پروژه‌های خوبی را شروع کرده است و از برنامه‌ریزی‌های این شهرستان برای رسیدن به اهدافش عقب است.

163 درصد از منابع آب نیشابور برداشت می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: دشت نیشابور یکی از دشت‌های به‌شدت بحرانی بوده و منابع آب، 2 هزار و 704 رشته حلقه چاه است.

محمد اعلایی ادامه داد: 163 درصد از منابع آبی نیشابور آب برداشت می‌شود و سبب افت یک متری آب را تحمیل کرده‌ایم.

وی افزود: آب منطقه‌ای نیشابور توانسته حدود یک هزار حلقه چاه را مسدود کند و دشت نیشابور به‌عنوان پایلوت کشور بوده و ارقام خشکساری نیشابور بسیار نگران‌کننده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تأکید کرد: اعتقاد ندارم که بحث آب را باید در شورای تأمین بررسی کرد، کشاورزان را باید اقناع کرد، با کمک و همفکری آنها مشکلات آب را حل کنند.

نیشابور ویژگی‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: بزرگ‌ترین منطقه و عرصه تاریخی کشور در نیشابور بوده و دومین شهر از نظر داشته‌های تاریخی است.

ابوالفضل مکرمی‌فر تأکید کرد: شاخص‌های ثبت میراث جهانی یعنی شخصیت جهانی، تحولات فرهنگی و باستان‌شناسی، تمدن تأثیرگذار، منظر طبیعی و تاریخی، میراث کشاورزی و ارتباط شهر و روستاهای پایدار و تاریخی را دارد.

وی تأکید کرد: در نیشابور 50 روستای تاریخی که کماکان زنده و پاینده است، در نیشابور وجود دارد و ما امیدواریم، نیشابور ثبت جهانی شود، همه مردم و مسئولین باید در این هدف همراهی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تأکید کرد: فاز اول سایت موزه شادیاخ به‌اتمام رسیده بود و از محل اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهور، 50 میلیارد ریال به سامان‌دهی منطقه تاریخی خیام و عطار اختصاص داده‌ شده است.

پیشرفت 37 درصدی 6 پروژه در نیشابور

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی تصریح کرد: اعتبارات راه‌های روستایی استانی است و در حال حاضر 800 میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران داریم، علاوه بر این از ظرفیت خیرین استفاده کردیم.

محمدرضا اخوان ادامه داد: در نیشابور هنوز 61 کیلومتر از روستاهای بالای 50 خانوار باقی‌مانده است که امسال 20 کیلومتر انجام می‌شود و سال آینده به‌اتمام می‌رسد.

وی گفت: مطالعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی را تمام کردیم و 6 پروژه را در شهرستان نیشابور تعریف کرده‌ایم و 37 درصد پیشرفت داشته است.

اخوان تأکید کرد: پروژه حرم تا حرم در حال خاک‌ریزی است و مسکن مهر نیز در حال تعامل با نوسازی مدارس هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: 7 هزار تن قیر در امسال به نیشابور اختصاص‌ یافته است که حتی نیاز راه‌های اصلی استان را تأمین نمی‌کند و نمی‌تواند به شهرستان‌ها کمکی کند.

واریز ودیعه منطقه سیل‌زده اردسمان نیشابور دو روز بعد از تصویب

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: 16 درصد از قیر کشور در سال 94 به نیشابور اختصاص‌یافته بود، در حالی که از آن سال تاکنون، فقط 10 درصد از قیر استان به نیشابور اختصاص یافته است.

سید رضا موسوی‌نیا تأکید کرد: ودیعه منطقه سیل‌زده اردسمان نیشابور دو روز بعد از تصویب واریز شد و امکان برداشت آن نیز فراهم‌شده است.

وی تأکید کرد: وام‌ها، ودیعه‌ها و بودجه‌های مناطق سیل‌زده به شهرستان پرداخت‌ شده و منتظر دریافت پروانه ساخت از شهرداری است.

خرید 92 هزار تن گندم از کشاورزان خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی نیز گفت: امروز که شرایط خاص به ما تحمیل‌ شده است، بیش از پیش نیازمند انسجام و وحدت داریم تا دشمنی‌ها را خنثی کنیم.

قربان میرزایی ادامه داد: رونق تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی از برنامه‌های استان است، سهم نیشابور در تولید، شغل 5 هزار 270 شغل بوده، با توجه به ظرفیت نیشابور این عدد بالاتر است.

وی ادامه داد: تاکنون، 92 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری‌ شده و تاکنون، 336 میلیون دلار گشایش ارز داشته‌ایم، باید در این حوزه در اقلام اساسی حتماً توجه لازم داشته باشیم.

میرزایی گفت: ستاد تنظیم بازار نیازمند توجه ویژه فرمانداران دارد و فعالیت‌های آن باید روزانه رصد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی طرح‌های اشتغال روستایی تصویب می‌شود، باید به‌نحوی باشد که در استان نیز تصویب شود و بانک‌ها نیز سریع‌تر مشکلات مردم را حل کنند.

منابع مالی خارجی قطار سریع‌السیر مشهد به‌تهران تامین شد

استاندار خراسان رضوی در حاشیه جلسه شورای شهرستان نیشابور در جمع خبرنگاران گفت: مناطق روستایی محروم می‌توانند با ارائه طرح از وام‌های 6 تا 10 درصد استفاده کنند، طرح‌های تهیه‌شده در سال قبل به‌دلیل عدم آموزش و توجیه فعالان روستایی، دارای مشخصات لازم نبود و نتوانستیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.

رشیدیان ادامه داد: از بین 20 هزار طرح ارائه‌ شده، 15 هزار طرح رد شد، البته امیدوارم، هرچه سریع‌تر این طرح‌ها و طرح‌هایی که در ادامه ارائه می‌شود، اجرایی شود تا فاصله تولید تا سفره را کاهش یابد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف سفر به‌نیشابور، قدردانی از مردم فهیم و بافرهنگ نیشابور بود که از رئیس‌جمهور استقبال بسیار خوبی کردند.

استاندار خراسان رضوی در رابطه با دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به‌نیشابور خاطرنشان کرد: خیلی از مطالب و مسائلی که مسئولین شهرستان امروز به آنها اشاره شد، در طرح‌ها و پروژه‌های سفر استانی رئیس‌جمهور دیده می‌شود.

رشیدیان ادامه داد: نیشابور هم در حوزه صنعت مانند فولاد خراسان بسیار سرآمد بوده و در حوزه صادرات نیز با راه‌اندازی گمرک نیشابور، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به‌عقب‌ماندگی نیشابور در حوزه گردشگری؛ تأکید کرد: در حوزه گردشگری ظرفیت بسیار بالایی در نیشابور وجود دارد که نتوانسته‌ایم این موضوع را به‌فعلیت برسانیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به‌پروژه قطار برقی مشهد به‌تهران و تأثیر آن بر گردشگری نیشابور؛ عنوان داشت: اولین فاز قطار برقی مشهد به‌تهران حدفاصل مشهد به‌نیشابور است، این طرح تاکنون درگیر قطعی شدن تامین منابع مالی خارجی بود و در حال حاضر، 15 درصد بودجه جمهوری اسلامی تأمین‌ شده، همچنین، با تغییراتی در ریل‌ها، تجهیزات برقی و تأمین کشنده‌های ساخت پروژه ادامه می یابد.

رشیدیان با اشاره به تأثیرات افتتاح این پروژه در گردشگری نیشابور؛ گفت: این طرح اگر راه بیفتد، سرعت انتقال مسافر از مشهد به‌نیشابور کاهش می‌یابد که خود می‌تواند بر گردشگر و دیگر مسائل اقتصادی شهرستان تأثیر زیادی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.