احمد فیاض: هنر نزد ایرانیان است و بس...! این مَثَل را مالک پی کی نورپردازی شده رنگارنگی می‌گوید که این شب‌ها در خیابان‌های شهر، نگاه از چشم هر شهروند مشهدی می‌دزدد و دلربایی‌ها دارد.

جوان خلاق مشهدی از خودروی رنگارنگ نورانی‌اش می‌گوید

روزها البته خبری از رقص نور و رنگ‌ها نیست اما خب! تماشای جولان پی کی آفرودشده در روز هم لذت بخش است. چند باری این خودروی تیونینگ شده منحصر به فرد را در شهر دیده بودم تا اینکه شب هنگامی در پارک خورشید توانستم با مالک خوش ذوق و سلیقه‌اش چند کلامی هم صحبت شده و از نزدیک خودنمایی رنگی و نورانی خودرو را نظاره گره شوم. ابتدا و از کمی دورتر، به خودرو که انعکاس رنگ هایش در محیط، بازی خوشایندی دارد نزدیک می‌شوم. به نظر می‌رسد که محل فروش گوی‌های رنگی نورانی و یا لوستر و غیره است اما وقتی کاملاً به این خودروی پی کی نزدیک شدم در نهایت تعجب به تصور اشتباه خود پی برده و پی کی آفرود شده نورانی رنگارنگی را می‌بینم که حالا علاقه‌مندان و شهروندان عبوری مدام با این خودرو و مالکش به یادگار عکس می‌گیرند. جولان شبانه این خودرو بینندگان را یاد بشقاب پرنده‌ها یا یوفوها می‌اندازد و یا چیزی مثل سفینه‌های فضایی.

مالک خوش ذوق خودرو جوان 28 ساله مشهدی به نام علی اصغر ترشیزی است. وقتی از شغل اصلی‌اش که لوسترفروشی است و یا تحصیلاتش که دانش آموخته برق صنعتی است، برایم می‌گوید تازه متوجه می‌شوم که این ماشین ملون نورانی فانتزی توسط یک متخصص، طراحی و تیونینگ شده است. وی هدف از طراحی این ماشین جذاب منحصربفرد را اثبات مَثَل «هنر نزد ایرانیان است و بس» ذکر می‌کند و البته تأکید دارد: علاوه بر علاقه‌ شخصی و قلبی خودم از اینکه مردم با تماشای ماشین زیبا و لوکس شده‌ام، ذوق کرده و شادمان می‌شوند، به نوبه خودم خوشحال می‌شوم و احساس خوبی پیدا می‌کنم.

ترشیزی در ادامه به مدت زمان صرف شده و هزینه‌های جاری اشاره و خاطرنشان می‌کند: برای تزیین ماشین حدود سه ماه با کمترین هزینه وقت گذاشته‌ام. در مقابل هزینه‌های هنگفت ماشین‌های مشابه، مبلغ 8 میلیون تومان هزینه چندانی نیست.

وی در تشریحِ تغییرات صورت گرفته روی ماشین، در ابتدا؛ تقویت باتری را مورد توجه قرار می‌دهد و عنوان می‌کند: برای تأمین‌ انرژی لازم بایستی برق خودرو تقویت می‌شد. دو باتری یکی 74 آمپر در قسمت کاپوت و یک باتری نیسانی در صندوق عقب کار گذاشتم که یک دینام 95 آمپر هر دو باتری را شارژ می‌کند و کل مجموعه برق پی کی را به راحتی جواب می‌دهد.این جوان خوش ذوق و خلاق مشهدی در ادامه می‌افزاید: در سقف ماشین یک عدد لوستر آویزان شده، دو آباژور روی تاقچه عقب، دیوار کوب لوستر، رقص نور و پنکه نورانداز نیز تعبیه شده است.

به خودرو که می‌نگرم در قسمت عقب، آرم بی‌ام و و در نوک کاپوت جلو، آرم بنز می‌بینم. خودرو هم که پی است! ترشیزی متوجه می‌شود و یادآوری می‌کند: تازه! موتورش هم موتور مزدا 2000 و چهار اگزوز دارد! 5 میلیون تومان فقط هزینه موتور شده است. در مجموع 8 میلیون تومان برای تونینگ موتوری و نورپردازی ماشین هزینه کرده‌ام.

در عین حال نورپردازی بسیار زیبا در چهار گلگیر با رنگ قرمز جلوه متمایزی به ماشین می‌بخشد چرا که در زیر گلگیر؛ رینگ اسپرت چهار پر با لاستیک کوره‌ای پهن 185 داری سرفنت چراغ هفت رنگ قرار گرفته است.

خلاقیت و ظریف کاری علی اصغر ترشیزی، فرمان ماشین را هم در بر گرفته است.

«... سیستم صوتی ماشین نیز در نوع خودش جالب است. سیستمی از ست پاینر با مانیتور زیبا که تقسیم هر کدامشان بر عهده کلیدهای مجزایی است». ترشیزی اینجا هیجان زده می‌شود و با تمجید از سیستم صوتی تاکید می‌کند: واقعاً مثل هواپیما شده است!

انتهای گفت‌وگو که فرا می‌رسد همچنان عابران برای تماشا مراجعه دارند و بازار گرفتن عکس یادگاری با پی کی آفرود رنگارنگ داغ است. جوان خلاق و خوش سلیقه مشهدی با ذکر خاطره‌ای توضیحات خود را تکمیل می‌کند و به پایان می‌رساند: در ابتدا از گشت‌های پلیسی و بویژه پلیس راهور هراس داشتم اما یکی دو بار ضمن توقف ماشینم و یا هنگام عبور متذکر شدند که خدا قوت! چه ماشین زیبا و خوش نقش و نگاری. همین تذکر روحیه افزاست و افتخار می‌کنم که هنوز در خاک پر گهر ایران هستم و مشتی از خاکش را به هزاران تن از خاک آن وری‌ها نمی‌دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.