عدم توازن در خروجی و ورودی نیرو یا به عبارتی نبود تناسب یمان تعداد بازنشستگان و استخدامی‌های وزارت اموزش و پرورش به یک مشکل جدی و اثرگذار در کیفیت و کمیت آموزش در کشور بدل شده‌است.

5 سال طول می‌کشد به توازن نیروی انسانی برسیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین: در حالی که رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید تا ۱۰ سال آینده ۶۴۰ هزار نفر از نیروهای این وزارتخانه بازنشسته می‌شوند و از آن به عنوان یک سونامی یاد کرده است، در مقابل روند جدب نیرو، به ویژه کادر آموزشی رقمی بسیار کمتر از تعداد خروجی‌های هرساله وزارت آموزش و پرورش است.

به گفته اسفندیار چهاربند در سال ۹۶ تا ۹۹، ۳۲۰ هزار نفر و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴، بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر دیگر به جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش اضافه می‌شود عدد و رقم در تاریخ و آموزش و پرورش بی‌سابقه است.

وی درباره علت بروز این عدم توازن و خروجی گسترده نیرو از وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:  علت این است که در دهه ۶۰ و نیمه اول دهه ۷۰ رشد قابل توجهی در حوزه دانش‌آموزی و به دنبال آن جذب معلمان داشتیم که اکنون این جمعیت به سال‌های بازنشستگی رسیده‌اند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته گفته بود برنامه میان مدت ۵ ساله‌ای را به سازمان استخدامی ارائه کردیم و در حال رایزنی هستیم تا مجوز استخدامی برای ۵ سال آینده دریافت کنیم.

این در حالیست که روز گذشته  حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد امسال ردیف جذب ۲۴ هزار دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری ۹۷ در دوره‌های ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان و ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی پیش‌بینی‌ شده است. به بیان دیگر در مجموع ۴۱ هزار نیرو قرار است جذب کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش شوند که ۲۴ هزار نفر از آنها تا ۴ سال آینده فارغ‌التحصیل و به چرخه اموزش در مدارس کشور وارد می‌شوند.

از سوی دیگر به گفته حجت‌اله بنیادی پژوهشگر و کارشناس آموزش و پرورش،

پژوهش ها و مطالعات مختلف انجام شده در چهاردهه اخیر نشان از کاهش انگیزه داوطلبان ورود به دانشگاه برای انتخاب شغل معلمی دارد. کمتر بودن معدل پذیرفته شدگان حرفه معلمی بخصوص در دو گروه ریاضی و تجربی نشان از جذب افراد ضعیف برای آموزش علوم پایه در مدارس دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: بدیهی است تا زمانی که منزلت و معیشت معلمان وضعیت موجود را داشته باشد، حرفه معلمی جزو گزینه های اول دانش آموزان نخواهد بود و به تبع این وضعیت، دانشگاه فرهنگیان جزو اولین گزینه ها و حتی جزو گزینه های متقاضیان ورود به دانشگاه نخواهد بود.

این پژوهشگر و کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: نگرش جزیره‌ای به نظام جذب و تربیت معلم چند ده سالی است که سبب شده است که به دلیلی عدم جذابیت این شغل بخصوص برای پسران، دانش آموزان مستعد و علاقمند به حرفه معلمی وارد این شغل نشوند. شاهد این مدعا خالی ماندن بخشی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان(در بخش پسران) از همان سال ۱۳۹۱ تا کنون است. در سال ۹۱ از ۲۵ هزار ظرفیت حدود ۲۳ هزار نفر جذب شد و در سال‌های بعد تا کنون نیز چنین وضعیتی ادامه داشته است.

این اعداد و ارقام با اظهارات حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان که در بالا بدان اشاره شد همخوانی دارد.

تداوم بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش در حالیست که تا کنون با وجود فشار سنگین وارده بر بدنه نظام آموزشی کشور هنوز نظام ملی تربیت معلم و زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی که در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته، در شورایعالی آموزش و پرورش به تصویب نرسیده است.

۶ زیر نظام سند تحول آموزش تا یک ماه دیگر نهایی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین حالا از نهایی شدن تدوین پیش‌نویس نظام نیروی انسانی و قرار گرفتن آن در دستور کار شورایعالی اموزش و پرورش خبرداده و می‌گوید این سند تا یک ماه آینده به تصویب خواهد رسید و ۶ زیر نظام سند تحول نظام آموزش کامل و آماده اجرا می‌شود.

سید محمد بطحایی افزود: در بحث کمیت نیروی انسانی ورودی و خروجی ما توازن ندارد و با برنامه‌هایی که برای حل این مشکل در دست اجرا داریم حدود ۵ سال طول می‌کشد تا به توازن برسیم. یعنی ورودی ما از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تا بتواند با نیازمان به توازن برسد، حداقل ۵ سال زمان نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این ۵ سال ناچاریم از روش‌های مسکن و موقت، مثل استفاده از نیروهای حق‌التدریسی، بکارگیری نیروهای بازنشسته و به تأخیر انداختن بازنشستگی معلمان تا یکی دو سال استفاده کنیم تا بتوانیم این دوره ۵ ساله را پشت سر بگذاریم و به توازن در بحث نیرو برسیم.

وی درباره توازن کیفی در حوزه آموزش و کاهش گرایش ورودی دانشگاه‌ها به رشته معلمی به ویژه در رشته‌های ریاضی و تجربی و تأثیر منفی آن بر آموزش علوم پایه در مدارس، تصریح کرد: این نکته درستی است که در بازار رقابتی بین مشاغل، معلمی از نظام پرداخت پایین تری برخوردار است و افراد  ترجیح می‌دهند که اولویت خود را بر حرفه‌های دیگر قرار دهند.

اما  با توجه به نیازی که جامعه به  اشتغال دارد ما در سال‌های گذشته بسیاری از ورودی‌ها را داشته‌ایم که با رتبه‌های بالا در آزمون سراسری شغل معلمی را پذیرفته‌اند. امیدوداریم که بتوانیم این  ایراد را برطرف کنیم اما این اشکال وارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.