قدس انلاین : عضو کمیته تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران گفت: تولید انحصاری خودرو در داخل سبب شده که خودروسازان ناجوانمردی را بتوانند در حق مصرف‌کنندگان انجام دهند تا آنجا که شاهد هستیم زه دور پراید به عنوان آپشن اضافه معرفی شده و بابت آن پول دریافت می‌کنند.

نمایندگی های مشهد خودرو با قیمت دولتی نمیفروشند/فروش خودروی سبدی به نمایندگی یعنی دلال بازی/هیچ عاقلی خودرو را 20میلیون گرانتر نمیخرد/قطعا خودرو به این قیمت نمی ماند

 خودرو یکی از کالاهایی است که در خانوار کنونی دارای اهمیت بالایی است اما متأسفانه هم اکنون در بازار آن آشفتگی‌هایی دیده می‌شود و این مسئله سبب ایجاد گلایه برای تعداد زیادی از مصرف کنندگان این کالا شده است.

البته این آشفتگی در خراسان‌رضوی و ‌مشهد هم دیده می‌شود و تعداد زیادی از مردم به افزایش قیمت خودرو اعتراض دارند برخی از کارشناسان بازار این محصول بر این باورند که این تب تند که هم اکنون در بازار خودرو وجود دارد بسیار زود عرق کرده و دوباره قیمت‌ها به حال عادی بازمی‌گردد و ‌البته عده‌ای هم نظر مخالف با این را دارند.

در همین زمینه گفت‌وگویی با حمیدرضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهدمقدس و عضو کمیته تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران صورت گرفت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

: شما وضعیت بازار خودرو در استان خراسان‌رضوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیدری: قطع به یقین مشهد هم از سطح کشور جدا نبوده و نابه‌سامانی‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد در این شهر نیز دیده می‌شود هم اکنون هرج و مرجی در قیمت‌های خودرو دیده می‌شود و ما هم نمی‌دانیم که از چه کسانی باید این را انتظار داشته باشم که رسیدگی کنند و یا از آنها انتقاد کنیم. هم اکنون قیمت‌ها با جهش بسیار زیاد افزایش یافته و جو خوبی در بازار وجود ندارد.

ما هم‌اکنون نابه‌سامانی عجیبی را در قیمت خودرو داریم هر لحظه که نگاه می‌کنید قیمت‌ها تغییر می‌کند حالا برای اتومبیل‌های خارجی یک توجیه وجود دارد و آن هم اینکه قیمت ارز دچار نوسان بوده و دائما افزایش پیدا می‌کند اما ما به عنوان فعالان اقتصادی در این حوزه هنوز متوجه نشده‌ایم به چه علت قیمت تولیدات داخلی افزایش قیمت داشته‌اند.

شورای رقابت با افزایش قیمت خودروها موافقت کرده اما توزیع با همان قیمت‌ها هم انجام نمی‌شود بالاخره این کالاها متقاضی دارد اما توزیع نشدن آنها سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود و وضع نابه‌سامان همین است که وقتی کالایی عرضه نشود برخی از مشکلات به وجود می‌آید.

: به نظر شما در وضعیت فعلی خرید خودرو کار درستی است؟

حیدری: متأسفانه برای مردم کار درستی نیست شاهد هستیم برخی از سیاست‌ها سبب شده که این کالا تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود و این در حالی است که خودرو یک کالای مصرفی است اما متأسفانه هم اکنون به شکلی برخورد شده که عده‌ای برای سود خرید خودرو انجام می‌دهند.

همچنین خودروسازان اتومبیل‌ها را به نمایندگی‌ها به صورت سبدی واگذار می‌کنند و این خود به خود سبب گران شدن قیمت می‌شود چراکه خودرو به دست مصرف کننده اصلی نمی‌رسد.

: گفتید که ما افزایش قیمت داشته‌ایم اما رکود همچنان بر بازار حاکم است می‌توانید این مسئله را کاملا توضیح دهید؟

حیدری: به این معنی که قیمت خودروها افزایش داشته اما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد چراکه وقتی گران می‌شود؛ مردم توان خرید ندارند اما باز هم روند گرانی ادامه پیدا می‌کند. البته در رکود معمولا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند اما مسئله این است که عرضه محدود هم اکنون سبب شده که قیمت‌ها افزایش داشته باشد.

هم اکنون ال 90 با قیمت 70 میلیون تومان به فروش می‌رسد و کسی که برای خودروی 40 میلیون تومانی باید 70 میلیون تومان پول پرداخت کند و یا برای 65 میلیون تومانی را 85 میلیون تومان پرداخت کند قطعا نمی‌تواند این کار را انجام بدهد و در نتیجه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و به همین علت رکود اتفاق می‌افتد.

از ابتدای سال تا کنون تعداد زیادی از واحدهای صنفی خرید و فروش اتومبیل در مشهد مقدس تعطیل شده‌اند و یکی از علل اصلی آن هم همین رکود موجود در بازار بوده و واحدها از پس هزینه‌های جاری خود برنمی‌آیند که بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

: مگر شورای رقابت نباید به قیمت‌ها نظارت داشته باشد؟

حیدری: متأسفانه سازمان‌هایی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده که باید قیمت‌ها را بررسی کنند و به نفع مردم وارد عمل شوند اما این کار را انجام نمی‌دهند هم اکنون شورای رقابت با گرانی خودرو موافقت داشته و در این بین برخی از مشکلاتی که خودروسازان با عدم توزیع در بازار به وجود آورده‌اند نیز مزید بر علت شده‌اند. از ابتدای سال تا کنون میزان توزیع خودرو بسیار کم شده و در نتیجه تقاضا بالا رفته و قیمت‌ها جهشی بالا رفته است.

: آیا امیدی به کاهش قیمت خودرو دارید؟

حیدری: باید این اتفاق رخ بدهد باید سیاستگذاران حتما به راهکار این مسئله فکر کنند نمی‌توان که بازار را با این قیمت‌های افسانه‌ای را اداره کرد.

هم اکنون گفته‌اند که سایت فروش باز است اما کسی نمی‌تواند ثبت نام انجام دهد متأسفانه دست اندرکارانی در این بین وجود دارند که قبل از باز شدن سایت ثبت نام‌ها را انجام می‌دهند و هنوز سایت باز نشده بسته می‌شود.

: شما وضعیت اقتصادی را نابه‌سامان توصیف کردید اما آمارها نشان از افزایش واردات خودروهای لوکس به کشور داشته این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیدری: این خودروها برای افراد خاص هستند و میزان مصرف آنها هم از خودروهای داخلی بسیار پایین‌تر است که شاید برای مصرف کنندگان آن تفاوتی در قیمت‌ها وجود نداشته باشد و البته در مورد خودروهای خارجی همه چیز شسته و رفته است به این معنا که واردکننده می‌گوید قیمت جهانی خودرو و قیمت دلار مشخص است این ارقام به علاوه سود فروشنده و تعرفه گمرکی قیمت را مشخص می‌کند اما در مورد خودروهای داخلی هم اکنون این وضعیت وجود ندارد در سایت نمایندگی قیمت چیزی است و در بازار به علت کمبود عرضه قیمت بسیار بالاتر است.

باز هم تکرار می‌کنم که برای رفع این مشکل کارخانجات خودروسازی باید خودرو وارد بازار کنند تا این وضعیت از بین برود همچنین نیاز به ساماندهی توزیع خودرو هم هست نه اینکه یک فرد عادی بتواند تعداد بالایی خودرو را خریداری کرده و آنها را احتکار کند تا باز هم مشکلات ادامه داشته باشد.

: شما فکر نمی‌کنید که این وضعیت کنونی در اثر نوعی جو روانی ایجاد شده باشد؟

حیدری: جو روانی زمانی است که فرد بتواند خرید را انجام دهد اما این کار را انجام ندهد اما حالا شما به عنوان یک مصرف کننده نمی‌توانید از کارخانجات خودروسازی خرید داشته باشید.

: نظر شما در مورد داستان زه دور پراید چیست؟

حیدری: این مسئله جای تأسف دارد اما بسیار هم بدیهی بود که بالاخره روزی رخ می‌دهد وقتی که یک کالا به صورت انحصاری در دست یک یا 2 شرکت باشد طبیعی است که تمام این مشکلات برای مصرف کننده به وجود می‌آید.

اساسا هر صنعتی وقتی به صورت انحصاری در بیاید مصرف‌کننده مجبور است به هر شکلی و با هر کیفیتی آن را مصرف کند و چاره‌ای به‌غیر از کنار آمدن با تمام ناجوانمردی‌های تولیدکننده ندارد.

علاوه بر زه پراید و حذف وسایل ضروری یک خودرو و گرفتن پول بابت آن‌ها به عنوان آپشن اضافه مسئله کیفیت نیز مطرح است و هم اکنون اتومبیل با هر شکلی که تولیدکننده بخواهد به دست مصرف کننده می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.