کریمی گفت: در شرایطی که دولت اقدام جدی برای مقابله با گرانی صورت نمی دهد طبیعی است که مردم خود واکنش نشان دهند. با چنین رفتارهای جمعی قطعا بسیاری از عرضه کنندگان کالا در قیمتها تجدید نظر خواهند کرد اما این رفتار مردم، مقطعی است و اثر روانی آن در بازار، موقتی خواهد بود لذا دولت باید در دراز مدت، تولیدکنندگان و واردکنندگان را کنترل کند.

کمپین «نخریدن کالای گران»، تیغ دو لبه است

علی اکبر کریمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، کمپین برای نخریدن کالای گران را تیغی دو لبه توصیف کرد و گفت: این گونه تحرکات برای نخریدن کالاهای گران داخلی و یا خارجی مجازاتی برای گران فروشان و تهدیدی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان سودجویی است که به بهانه های واهی و بدون مبنای قانونی، قیمتها را بالا می برند اما از سویی با کاهش تقاضای بازار بر بدنه تولید و بازار کار کشور تاثیر منفی خواهد داشت.

وی افزود: در شرایطی که دولت اقدام جدی برای مقابله با گرانی صورت نمی دهد طبیعی است که مردم خود واکنش نشان دهند. با چنین رفتارهای جمعی قطعا بسیاری از عرضه کنندگان کالا در قیمتها تجدید نظر خواهند کرد اما این رفتار مردم، مقطعی است و اثر روانی آن در بازار، موقتی خواهد بود لذا دولت باید در دراز مدت، تولیدکنندگان و واردکنندگان را کنترل کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت نباید اجازه سودجویی بیش از این به برخی تولیدکنندگان بدهد. وارد کنندگان هم باید متناسب با نرخ ارز دریافتی، قیمت کالا را تعیین کنند.

کریمی گفت: متاسفانه شاهد تحرک بسیار ناچیز و در واقع بی تحرکی دولت در قبال قیمت کالاهای مصرفی مردم هستیم اما مردم بدانند در این شرایط، بی پشتوانه نیستند و قوه مقننه نسبت به این فضای نامطلوب به وجود آمده، به شدت حساس است.

وی اظهار داشت: مجلس تاکنون با تذکرات لازم به دولت و حتی تلاش برای استیضاح برخی وزرا از جمله وزیر کار و اقتصاد، این حساسیت را به افکار عمومی نشان داده اگر چه تاکنون حساسیتهای مجلس هم تاثیری در کنترل بازار نداشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها