قدس آنلاین-محمد رضایی: روستاییان با در اختیار داشتن بیشترین منابع طبیعی، زمینهای قابل تولید و امکانات کارو اشتغال می توانند بیشترین نقش را در تولید و اشتغالزایی داشته باشند اما واقعیتها نشان دهنده این است که به دلیل مقررات دست و پاگیرسیستم پرداخت تسهیلات و سنگ اندازی بانکهااشتغال و کار آفرینی روستایی همچنان فراموش شده است.

 کار آفرینی روستایی گرفتار بروکراسی اداری/ بانکها به روستاییان وام نمیدهند/وثیقه وضامن روستایی برای بانک ارزش ندارد

به گزارش قدس آنلاین؛ کارآفرینی و مولد بودن و حمایت از کالای ایرانی شعارهای زیبایی هستند اما دربحث ایجاد ارزش افزوده توسط وام اشتغال روستایی برای رسیدن به شاخصهای توسعه ای و رفع بیکار ی جوانان روستایی هنوز مشکلات زیادی وجود دارد تا وام تبدیل به شغل ویا  کالای ایرانی شود.

* روستاها نمود بارز حمایت از کالای ایرانی

 روستاییان با در اختیار داشتن بیشترین منابع طبیعی، زمینهای قابل تولید و امکانات کار و اشتغال می توانند بیشترین نقش را در بحث تولید کالای ایرانی و اشتغال و شاخصهای توسعه ای داشته باشنداما به دلایل مختلف هنوز زمان استفاده از این پتانسیل قدرتمند فرانرسیده است و  یا دولت در این زمینه اراده ای ندارد.

گرچه طی دو سال اخیر ایجاد سامانه کارآ و آغاز پرداخت وام اشتغال  به روستاییان نور امیدی رابرای شکوفای روستاها روشن کرده اما واقعیتها نشان دهنده  این است که به دلیل مقررات دست و پاگیرسیستم  پرداخت تسهیلات و سنگ اندازی بانکهااشتغال و کار آفرینی روستایی همچنان فراموش شده است.

اگر بانکهای عامل در بانکها برای طرحهای اشتغال روستایی،وثایق روستایی را قبول کنندخیلی خوب است اما نپذیرفتن وثایق ملکی روستایی مشکل ساز شده و هم اکنون تهیه وثایق و تضامین یکی از مهمترین مشکلات وام گیرندگان در حوزه اشتغال پایدار روستائیان است. اگرچه قرار شده بانکهای کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ملک محل اشتغال و ایجاد طرح در روستا را به عنوان وثیقه قبول کنندام به دلیل نداشتن سند اغلب روستایین از این وامها بی بهره می ماننداما...

*هفت خوان رستم برای وام اشتغال

علی اصغر غلامی، تولید کننده تجهیزات فرآوری چاشنی غذایی از محصولات کشاورزی که در سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر شرکت کرده بود در این باره به خبرنگار ما می گوید:برای دریافت یک وام اشتغال باید هفت خوان رستم را طی نمود وبه همین دلیل اکثر متقاضیان از ادامه راه دریافت تسهیلات باز می مانند.

وی می‌افزاید: اگر می‌توانستم وام بگیرم و کارگاه بزرگتری داشته باشم افراد زیادی را در روستای زادگاهم به کار می‌ گرفتم،امابا شرایط فعلی امکانپذیر نیست.

*شرایط دشواربرای طرح توجیهی

سید رضا قربانی،یک  کار آفرین دیگر درحوزه اشتغال روستایی در بخش اصلاح نژاد دام نیز به خبرنگار مابیان می کند: با این وضع پیچیده و درخواست وثیقه، ضامنهای متعدد و نیز نوشتن علمی وآماری سوده بودن طرح نمی‌توانیم به راحتی وام بگیریم زیرا باید فرمهای درخواست زیادی پر کنیم و طرح توجیهی برای اشتغالزایی داشته باشیم.

وی،یاد آور می شود: معمولا اغلب مسئولان می دانند که یک روستایی نمی‌تواند طرح توجیهی داشته باشد،اما از آنها طرح توجیهی طلب می کنند.  البته افرادی که طرح توجیهی می‌نویسند وجود دارند اما باید هزینه زیادی صرف شود کلا وکارروزانه را تعطیل کنیم تا طرح توجیهی داشته باشیم و این کاربسیار  زمانبر است ولی اشتغالزایی درروستا به سرمایه و سرمایه‌گذار نیازمنداست نه بروکراسی.
* روستاییان نمی توانند وام بگیرند

ناظر مجلس در شورای اشتغال استان نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس در این باره به خبرنگارقدس آنلاین می گوید: اراده ای وجود ندارد که اعضای جامعه هدف وام را به درستی استفاده کنندزیرا  سامانه ای که طراحی شده به گونه ای است که به دلیل مشکلات شکلی وبروکراسی اداری روستاییان نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، می افزاید: من و همکارانم گزارشی از مشکلات طرح اشتغالزایی در حال تهیه هستیم که آن را هم بزودی در مجلس و دولت منعکس خواهیم کرد تا بوانیم با توجه به اعتبارات این طرح از بروکراسی زاید و مقررات دست و پاگیر آن بکاهیم تا در امر اشتغال جوانان کمک کرده باشیم.

*مشکلات سامانه از دوره اول وجود داشت

ناظر مجلس در شورای اشتغال استان با تایید مشکلات کشاورزان و دامداران در بحث دریافت وام اشتغال بیان می کند: مشکلات از همان دوره اول وجود داشت و من وهمکارانم در خانه ملت به وزیر تعاون و وزارت کشاورزی و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت  در این زمینه تذکر داده ایم اما هنوز مشکل وجود دارد .

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز با تاکید بر اینکه بانکها برای طرحهای اشتغال روستایی، وثیقه های روستایی را قبول کنند،اضافه می کند: نوع خدمت رسانی به گونه ای است که حتی مردم در روستاها از تسهیلات و شرایط آن اطلاع کافی ندارند و ادارات تایید کننده طرحها و نیز بانکهای عامل وظیفه شان رابرای ورود به فرایند پرداخت وام اشتغال روستایی نمی دانند

*از ۲۰ هزار طرح ارائه شده ۱۵ هزار مورد رد شد!

علیرضا رشیدیان،استاندار خراسان رضوی در این باره تصریح کرد: باید دستگاه های اجرایی و وظیفه ای سنگینشان  در راستای کاهش فشارها بر اقشار کم درآمد و محروم راجدی بگیرند ودر همین رابطه امروز دولت برای خدمت به مردم بویژه روستائیان و محرومان ظرفیت تسهیلاتی خوبی در نظر گرفته که از جمله آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسعه اشتغال روستایی است.

وی عنوان کرد: این تسهیلات با سود پایین فرصت خوبی برای ایجاد توسعه در مناطق روستایی است اما به دلیل عدم آموزش صحیح فعالان اقتصادی در این حوزه عمده طرح های از ابتدای سال توجیه اقتصادی لازم را نداشت از این رو از ۲۰ هزار طرح ارائه شده به کارگروه های مربوطه ۱۵ هزار مورد رد شدکه باید دستگاهها و دهیاری ها برای توجیه پذیر بودن طرح به روستاییان کمک کنند.
* اختصاص ۳۰۵ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی

سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری تصریح کرد: ۳۰۵ میلیارد تومان بودجه برایاین موضوع اختصاص یافته و تاکنون  ۵۰ درصد این بودجه جذب شده است.

وی می افزاید: سهمیه تعیین شده برای طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری استان در دو هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و  مهلت جذب آن مرداد ماه  تعیین شده بود که افزایش یافت. البته در این راستا همه دستگاههای اجرایی ومالی استان تلاش می‌کنند در ۴ ماهه اول سال ۹۷ سهمیه تعیین شده را جذب کنند.

*بانکها وثیقه ها را راحت تر بگیرند

رسولیان با تاکیدبر اینکه باید قرار شده بانکهای عامل وثیقه ها را راحت تر بگیرند یاد آور می شود: گرچه بطور کلی بانکها معمولا برای وام دادن به طرحهای ایجادی مشکل داشته اند، اما با توجه به اهمیت اشتغال روستایی هفته ای یکبار کار گروه اشتغال را داریم وبا معاونت توسعه روستایی وبانکها مصوبه داشته ایم که  حتما بانکها وثیقه ها را هر طور شده راحت تر بگیرندو موانع کمتر شودالبته بان بنگاه مالی است و باید شرایط خودش  را در بازپس گرفتن وام اعمال کند .

این مقام مالی استان خراسان رضوی همچنین می افزاید: نگاه به طرح‌های دارای پشتیبان و اشتغال‌زایی که از سوی دانش‌آموختگان ارائه می‌شود؛ دارای اولویت است و اگرروستاییان متقاضی نتوانند وثیقه لازم را تهیه کنند می توانند از صندوق ضمانت و مزیت این صندوق برای دریافت وام استفاده کنند.

* اطلاع‌رسانی‌ کاملی نداشتیم

سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی  در ادامه با اذعان به اینکه در استان اطلاع‌رسانی‌ کاملی نداشتیه ایم گفت: مراجعات وام گیرندگان اغلب به دلیل انتشار خبر سراسری بوده ولی اخیرا استقبال بیشتر شده است.

وی می افزاید:البته بانک‌ها نیز باید با حداقل بروکراسی چارچوب‌های ضمانتی را رعایت کرده و اطلاع‌رسانی‌های کامل تری برای استفاده از این تسهیلات در سطح استان توسط رسانه ها مسئولان انجام شودتا سهمیه وام یادشده جذب شود.

 مهندس رسولیان با بیان اینکه اشتغال روستایی طرحی است که  با اجرای آن توجهی به روستاها بشود تا ازمهاجرت جوانان روستا کاسته شده و از آسیبهای حاشیه نشینی کمتر شودخاطرنشان می کند: هم اکنون با همه مشکلاتی که وجود داردزمینه کارو اشتغال برای روستاییان  فراهم است ووام روستایی با نرخ متوسط ۶ درصد مصوب شده است و در روستاهای مرزی و محروم و شهرکهای صنعتی زیر ۱۰ هزار نفر تا سقف ۱ میلیاردتومان نیز پرداخت می شودکه می تواند به رونق دوباره روستاها منجر شود.

*وام روستایی با دریافت ۸ نوع وثیقه

مهندس  رضوانی ارزیاب یکی از بانکهای عامل در حوزه وامهای تسهیل اشتغال نیز به خبرنگار قدس آنلاین می گوید:خوشبختانه وثایق و تضمین ها متنوعی برای دریافت وام اشتغال روستائیان و عشایر پیش بینی شده، وبا مساعدت بانک مرکزی و وزارت کار قرار شده وام اشتغال‌زایی روستایی با دریافت ۸ نوع وثیقه امکانپذیر باشد.

وی می افزاید:  سند زمین، سند واحد مسکونی، ارزش محلی مکان اجرای طرح، سفته، کارت یارانه و سهام عدالت، ماشین آلات منصوبه و پذیرش ضمانت‌نامه صندوق‌های ضمانت از جمله این موارد است که می تواند ضمانت تهیه وام توسعه اشتغال روستایی واقع شود.

به گفته رضوانی ،هر نوع فعالیت اعم از کشاورزی، صنعت، دامداری، معدن، گردشگری، خدمات، صنایع تبدیلی، فرآوری و غیره که در روستاها اشتغال ایجادکند ورشد اقتصاد ملی  داشته باشد از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی

با سود چهار و شش درصدبهره مند می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.