۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 606532

گناباد-پیرترین مقنی ایران به دلیل کهولت سن در سن ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.

پیر قنات گناباد در خاک آرام گرفت

به گزارش خبرنگار قدس انلاین استاد غلامرضا نبی پور از  استادان قناتکار که نامش در فهرست 'مفاخر حامل میراث ناملموس' ثبت شده است دیروز در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت و پیکرش امروز ۳۰ خرداد در گناباد تشییع شد.

 وی از دوران نوجوانی با شاگردی استادکاران قدیم این دانش بومی را آموخته و برای حفر و پایش قنات در گناباد که از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر در این منطقه مورد بهره برداری می باشد آنها را بکار برده است.

مرحوم نبی پور متولد مرداد ۱۳۰۲ گناباد از استادان قناتکار بنام ایران در فنون بومی، سنتی و دانش پایش قنات بود. وی سراسر عمر ۹۵ ساله خود را برای یادگیری مهارتهای حفر قنات از اساتید و بعدها برای بکار بردن این دانش ها جهت حفر قنات صرف کرد.

انتقال این دانش بومی به نسلهای آینده از مهمترین دغدغه های استاد نبی پور بود. او خود را مسئول می دانست و بطور دائم دانسته ها و تجربیاتش را در اختیار جوانان علاقمند قرار می داد.

پرونده 'دانش بومی حفر قنات در گناباد' بر پایه مصاحبه با استاد نبی پور و علی صدیقی از سوی دفتر ثبت آثار ملی خراسان رضوی تهیه و پس از ارائه در شورای سیاستگزاری ثبت، به شماره ۸۰ در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

با توجه به اهمیت میراث فرهنگی ناملموس و پاسداری از آن، به همین منظور نخستین اقدام مهم در این راستا پاسداری از میراث ناملموس و حاملان آن، تضمین شناسایی این عناصر و افراد و گروهها به وسیله ایجاد و به روز رسانی فهرستهای ملی است. از همین رو با توجه به مهارتهای استاد نبی پور در دانش سنتی و پایش قنات سال ۱۳۹۵ نام وی در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت این استاد عالی مقام آورده است: وی در شناسایی، حفاظت، معرفی و در فرایند آماده سازی پرونده میراث جهانی قنات قصبه گناباد زحمات بسیاری را بر دوش کشید و با غیرت و همت بی نظیری به دفاع از این فرهنگ و هویت منطقه گناباد پرداخت.

محمدحسن طالبیان در این پیام با اشاره به اینکه نام استاد نبی پور همیشه در تاریخ ایران زمین جاودان است درگذشت این بزرگمرد عرصه قنات و پدر قناتهای گناباد را به خانواده وی، اهایی فرهنگ و دوستداران قنات تسلیت گفت.

رسول صنوبری – مدیر پایگاه میرا ث جهانی قنات قصبه – نیز گفت:  آقای نبی‌پور مقنی‌های بسیاری را آموزش داد و راهنمایی کرد. در حال حاضر مقنی‌های بسیاری در قنات‌های خراسان مشغول به کار هستند و این حرفه همچنان زنده است.

او ادامه داد: آن مرحوم در قنات‌های بسیاری کار کرد که یکی از آنها قنات قصبه گناباد است و ثبت جهانی شده است. همچنین شخصیت غلامرضا نبی‌پور به عنوان پیرترین مقنی ایران در فهرست مفاخر حامل میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است  وسال گذشته نیز فیلم کوتاهی از او به عنوان پیرترین معلم جهان در شبکه نشنال جغرافی پخش شد.

صنوبری گفت: کتابی از خاطرات نبی‌پور با عنوان «قنات قصبه گناباد یک اسطوره» به همت محمدحسین پاپلی یزدی و رجبعلی لباف‌خانیکی نوشته شده است.

پیکر استاد مرحوم نبی پور با حضور اهالی هنردوست و فرهنگ شناس گناباد تشییع و در زادگاهش منطقه قصبه این شهر به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.