اعلام خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، انتقادهای بین‌المللی را از واشنگتن به همراه داشته اما رژیم صهیونیستی این اقدام را «شجاعانه» خواند.

قدس آنلاین- انتقادهای بین‌المللی درباره خروج آمریکا از «شورای حقوق بشر سازمان ملل» همچنان ادامه دارد؛ اقدامی که واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی به آن مبادرت کرد.

در ادامه بی‌توجهی‌های دولت آمریکا به توافق‌ها و هنجارهای بین‌المللی، بامداد امروز چهارشنبه واشنگتن خروج خود را از شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد. این اقدام بعد از ناکامی آمریکا در خارج کردن این رژیم از دستور کار شورا انجام شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ به دنبال رای‌گیری در مجمع عمومی این سازمان تشکیل شد. وظیفه این شورا به عنوان یکی از نهادهای سازمان ملل ، نشان دادن موارد نقض حقوق بشر است.

این شورا که مقر آن در ژنو سوئیس است، جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شد.

شورای حقوق بشر ۴۷ عضو دارد و مجمع عمومی اعضا را انتخاب می‌کند. شرط عضویت، محدود به دو دوره متوالی برای ۳ سال است.

خروج آمریکا از اصلی‌ترین مرجع حقوق بشری سازمان ملل، با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شده و جز حمایت رژیم صهیونیستی، اغلب واکنش‌ها انتقادی بوده است.

اولین واکنش را رئیس دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان داد.

«وجیسلاو شوک» اهل کشور  اسلوونی ضمن رد اظهارات و مواضع آمریکا علیه شورای حقوق بشر، از خروج واشنگتن از شورا انتقاد کرد.

«زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را «ناامیدکننده» خواند اما گفت که با توجه به مواضع دولت کنونی آمریکا، این موضوع «تعجب‌آور» نبود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرده که «آنتونیو گوترش» بسیار ترجیح می‌داد که آمریکا در شورای حقوق بشر می‌ماند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در انتقاد از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر اعلام کرد که این اقدام، «خطر تضعیف نقش و جایگاه آمریکا به عنوان قهرمان و حامی دموکراسی در سطح جهانی را به دنبال دارد».

«مایا کاسیانیچ» همچنین افزود که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بار دیگر تعهد خود را به شورای حقوق بشر اعلام می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای از اقدام آمریکا انتقاد کرد.

«بوریس جانسون» گفت: «تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر، تاسف‌آور است. این موضوع محرمانه و مخفی نیست که بریتانیا خواهان اصلاحات در شورای حقوق بشر است اما ما متعهد به کار در درون ساختار شورا برای تقویت آن هستیم».

مدیر دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک هم انتقادهای تندی از اقدام آمریکا کرد.

«کنت روث» خروج واشنگتن از شورای حقوق بشر سازمان ملل را »نمایش ناراحت‌کننده‌ای از سیاست تک بعدی آمریکا در قبال حقوق بشر خواند.

این فعال حقوق بشری افزود: «به نظر می‌رسد همه چیزی که برای (دونالد) ترامپ اهمیت دارد، دفاع کردن از اسرائیل است».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در استقبال از اقدام آمریکا، آن را «شجاعانه» خواند.

بنیامین نتانیاهو همچنین از «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل تشکر کرد.

واکنش‌ها در آمریکا به اعلام خروج از شورای حقوق بشر هم شروع شده است.

«استفان والت» تحلیلگر برجسته روابط بین‌الملل در آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد تصریح کرد: «اگر دفاع از اقدامات ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آسان می‌بود، او مجبور نبود که اغلب درباره اقداماتش دروغ بگوید (منظورم این است که او چندین بار در روز دروغ می‌گوید) ».

نظر رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» متفاوت است.

«ریچارد هاس» همزمان به شورای حقوق بشر تاخت اما از الگوی رفتاری دولت ترامپ در خروج از «قرار و مدارها و توافقات بین‌المللی» انتقاد کرد.

او گفت: «دولت ترامپ در مقابل با شورای حقوق بشر یک موضع قوی گرفته است؛ شورایی که واقعا تزویر در آن نهادینه شده است. آنچه که این موضع را ضعیف کرده است، الگوی خروج (دولت ترامپ) از قرار و مدارهای بین‌المللی است؛ قرار و مدارهایی از قبیل توافق (آب و هوایی) پاریس، پیمان تجاری اقیانوس آرام، برجام و غیره که شایسته مشارکت آمریکا هستند».

منبع: العالم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.