اهواز- ساخت و سازهای بی مجوز، انتقال آب و رها سازی فاضلاب ها، کارون را به خط باریکی تبدیل کرده که اگر کنار آن بایستی مجبوری به این فکر کنی که تن بی جان این رود تا کی جای مصیبت هاست؟

آخرین نفس های کارون زیر چیدمان آجرها

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ چیدمان آجرها بروی هم برای آخرین نفس های کارون هنوز ادامه دارد با وجوداینکه حرف از غیر مجاز بودن آن، اینروزها و در پی دو گزارش قدس آنلاین از ساخت و سازهای غیر مجاز در دل کارون و توضیحاتی که استاندار سابق، سازمان آب و برق، مشاور دادگستری و محیط زیستی ها داده بودند، استاندار فعلی همچنان اصرار به قانونی بودن آن دارد آنهم وقتی که اول رستورانها را می سازند و بعد به دنبال مجوز می روند. این قانونی بودن معنایی ندارد مگر برای دور زدن همان قانون، شاید وقتی استاندار در یک نشست به وضوح پای قانون را به میان می کشد تا اشتباه مسئولان استانش را توجیه کند نمی دانسته که قسمت هایی از همان رستورانهای قانونی به علت نقض قانون خراب شده است.

کارون با زندگی مردم پیوند خورده 

استاندارخوزستان باید بداند آنچه بیشتر از هرچیزی در حال حاضر با زندگی مردم خوزستان پیوند خورده است نام کارون است، رودی که روزگار بدی دارد، اگر به تاریخ خوزستان نگاهی بیاندازید و نفت را کنار بگذارید، مسلما نعمت این جلگه را در جاری شدن رود بزرگ کارون می بینید که پل سفید ساخته شده بر رویش نماد مرکزش می شود و تا همین امروز اهواز بعد از ساخت انواع پل ها و زیباترین آنها پیوند خورده با نام این پل، حال تصور کنید کارون از بین برود معنای پلهای اهواز چه می تواند باشد؟ چه رسد به رستوران هایی که مثل همین قارچ سمی چند وقت اخیر بدون مجوز! ثبت می شوند تا هم جذب کننده توریست باشند وهم درآمد و بازی های آبی. اما وقتی آبی در میان نیست و پروژه های ساخت و ساز در کارون، انتقال آب و رها سازی فاضلاب ها کارون را به خط باریکی تبدیل کرده که در اگر کنار آن بایستی  فقط یک تفکر به ذهن می آید تن بی جان این رود تا کی جای مصیبت هاست؟

ساخت رستوران های عیانی فاجعه ای است که حتی یکی از مسئولان استانداری با این موضوع که متولی آن استانداری بوده مطرح کردن موضوع را در توان خود نمی بیند چرا که به زعم خودش پیامدهای بعدی برایش دارد! کارون داستانهای زیادی دارد، شکل ترسیم خطی بین فقر و ثروت را به وضوح می توانی ببینی، غم انگیز است اما کاوش حتی دو چشم، ثابت می کند کارون خطی است بین دو گوشه یک استان که حتی از کناری خود بی خبرند.

تخریب کافه های مجوز دار!

یکی از مدیران سازمان آب وبرق خوزستان که نمی خواهد از او نام برده شود؛ از تخریب یکی از کافه ها خبر و اطلاع می دهد: مهمانسرا موسوم به کافه جزیره که به طور غیر قانونی در حریم رودخانه ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت و دیواری که در ساحل زده بودند به طور کامل توسط سازمان آب و برق تخریب شده، در انتهای خیابان نهم داخل پارک نیز یک سازه که کافه شخصی است تخریب شده است.

وقتی با پیگیری مستمر هنوز به جواب قانع کننده ای نمی رسم تصمیم می گیرم قضیه را از طریق مسئولان کشوری دنبال کنم، شاید پاسخ هایی که سازمان آب و برق باید بدهد و بنا به دلایلی اهل مصاحبه نیستند، یا استانداران قبل و کنونی خوزستان، شهرداری های مناطق شفاف سازند اما توضیحاتشان یکی به در و یکی به تخته است را پیدا کنم.

اقدام غیر قانونی استانداری خوزستان/ سه رستوران و یک کافه‌تریا مجوز ندارند

ازطریق مدیرکل مهندسی رودخانه ها و سواحل کشور موضوع به سازمان آب و برق فرستاده می شود تا پاسخ سوالاتم داده شود؛ این سازمان در رابطه با اینکه چگونه است در خوزستان به سراغ هر ارگانی می رویم مجوز ساخت نداده اما رستوران ها ساخته می شود، با اشاره به تبصره۳ ماده۲ قانون توزیع عادلانه آب (مصوب۱۳۶۱)، ایجاد هرگونه اعیانی در بستر رودخانه ها ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو، صراحتا اعلام می کند: استانداری خوزستان بدون اخذ مجوز از سازمان آب‌و ‌برق خوزستان و علی‌رغم مخالفت‌های صورت گرفته در این خصوص، تاکنون اقدام به احداث سه رستوران و یک کافه‌تریا در بستر رودخانه نموده است، با توجه به آنکه رسیدگی به اختلافات مابین دستگاه‌های اجرایی، بر اساس آیین‌نامه چگونگی رفع اختلاف بین دستگاه های اجرایی (مصوب ۱۳۸۶) می‌بایست از طریق استانداری خوزستان صورت گیرد، پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص جهت تشکیل جلسه و طی شدن فرآیند حل اختلاف، نتیجه‌ای در برنداشته است.

پاسخ صریح سازمان آب و برق: مجوزی درکار نیست

غزال جعفری می گوید: درتوضیحات این سازمان آمده است: علی‌رغم این موضوع، سازمان آب و برق خوزستان طی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نسبت به رفع برخی تصرفات واقع در بستر رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز جمعاً به مساحت بیش از ۱۰هکتار و از جمله تخریب دیواره‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محوطه‌های ایجاد شده در محدوده کافه تریای مذکور اقدام نموده است و پیگیری برای رفع سایر تصرفات در دست اقدام است.

آنها در پاسخ به اینکه چرا باید در پرترافیک ترین و شلوغ ترین قسمت یک شهر و در حریم رود برج ساخته شود، تاکید می کند: علیرغم ارتباط کاری موضوع ضرورت توجه به بار ترافیکی ناشی از اجرای طرح، بارها توسط کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق خوزستان در جلسات مختلف به صورت شفاهی به مسوولین استان تذکر داده شده است.

فرافکنی به سبک استانداری خوزستان

استاندار فعلی خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس مبنی بر اینکه چرا رستوران هایی در رودخانه کارون ساخته شده که حریم آن را شکسته اند و این سازه ها مجوزهای خود را از کجا گرفته اند؟ با تاکید بر اینکه رستورانها در زمان استاندار سابق شروع شده و ما کار را تمام کردیم؛ پاسخ می دهد: نمی توان سرمایه ای را نصف و نیمه رها کرد، این کار برای توسعه گردشگری و نشاط مردم انجام شده و یک سرمایه خوابیده بود که نمی شد نادیده اش گرفت.

برای پرونده رستورانها اعمال نفوذ نکردیم

غلامرضا شریعتی با تاکید براین که درباره پل طبیعت جلساتی با سازمان آب و برق داشته ایم؛ می گوید: شرایط رودخانه و مسائل زیست محیطی در این پروژه ها رعایت و همه کارها انجام شده است به همین دلیل وقتی پرونده ای علیه آن در دادگاه اجرا و دستور توقف کار را دادند هیچ اعمال نفوذی نکردیم، شخصا با مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان «شمسایی» صحبت کردم که اگر تمام آنچه مدنظر شما نبود رعایت نشده کار متوقف شود اما وی تأکید کرد همه کارها انجام شده و بعد برای آب نیرو نامه نوشت که ما تمام محاسبات را انجام داده‌ایم تا آنها مجوز آخر بدهند و این نامه است که تقاضای مجوز کرده‌ایم و عطف به آن دادستان اجازه داد کار انجام شود.

رستوران ۱۰۰ متری ربطی به رودخانه ندارد!

او درباره مراحل قانونی مجوزعنوان می کند: از این بابت و تا جایی که من مطلعم مراحل قانونی طی شده و کل طرح تایید شده، طبیعت پلی که یک ستون دارد و همان پل کابلی است، یک جاذبه گردشگری بی‌نظیردراهواز خواهد شد، بجزیک ستون در آب بقیه کابلیست و رستورانها در ارتفاع ۱۰۰ متری است و ربطی به رودخانه ندارد.

استاندار خوزستان توضیح می دهد: در رودخانه آنچه مهم است اینکه هرچه تعداد بیشتری ستون کار شود، محل رسوب بیشتر است و اکوسیستم رودخانه را دچار تغییر می کند، ما برای اینکه اکوسیستم رودخانه دچار تغییرنشود تمام ملاحظات آب و برق را لحاظ کرده‌ایم.  شریعتی در پایان از واگذاری کافه جزیره به شرکت بیوتی خبر داده و بیان می کند: قول داده اند تا مهر این پروژه هم تمام شود!

با وجود درخواست استاندار، مجوزی صادر نشده

مدیر کل مهندسی رودخانه ها و سواحل کشور بعد از یک پروسه نامه نگاری درباره اینکه ساخت چنین برج هایی در وسط رودخانه کارون چه مبنایی دارد و بر چه اساسی است؟ پاسخ سازمان آب و برق خوزستان را چنین بیان می کند: هنوز برجی در وسط رودخانه کارون ساخته نشده است و اساساً مجوزی نیز در این خصوص صادر نشده، درخواستی از سوی استانداری خوزستان مبنی بر احداث پل طبیعت۲ حد فاصل پل سوم تا پل علی بن مهزیار اهواز با کاربری‌های تفریحی و گردشگری برای سازمان آب و برق خوزستان ارسال شده که آن سازمان پس از بررسی های فنی و کنترل مجوزهای سایر دستگاه های مسئول، موضوع را برای اخذ مجوز شروع به کار به کارگروه گردشگری شرکت مدیریت منابع آب ایران ارسال نموده که هنوز در مرحله بررسی و کنترل می‌باشد.

نیاز مردم در اهواز مد نظر نیست

غزال جعفری از جانب این سازمان می گوید: انتظار می رود طرح های گردشگری در هر استان در راستای نیاز مردم مطرح شود ولی ظاهرا در شهر اهواز موضوع اینطور نبوده است، اگر مخالفتی با طرح وجود دارد لازم است نگرانی ها و دغدغه های مردم منطقه به مقامات استانی منتقل شود تا مورد بررسی و رسیدگی قرارگیرند.

سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرده است: احداث این پروژه نقشی در تثبیت سواحل رودخانه کارون ندارد و فقط به جهت توسعه فضای گردشگری و ارتقاء صنعت توریسم در استان مورد توجه قرار گرفته است، در مورد زمان سیلاب نیز طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان آب و برق خوزستان، پل طبیعت۲ در مواقع سیلابی، تاثیری بر افزایش شدت سیلاب نخواهد داشت.

مدارک بی مجوز بودن رستوران های دل کارون

یک واقعیت تلخ بر دوش کارون پر درد امروز این است، برج های دل کارون مجوز ندارد و مدارکش هم موجود است. از جمله اینکه قسمت هایی از آن جدیدا توسط سازمان آب و برق تخریب شده، فعالیت مجری آن (عمران ساحل کارون) از سوی وزارت تا تاریخ ۱۱تیر۹۵ بوده واستاندار خوزستان بعد از این تاریخ برای این سازمان مدیرعامل جدید منصوب کرده! از سویی طبق گفته های استاندار فعلی و سابق در همین سه قسمت گزارش، دادگاه مدتی دستور توقف پروژه ها را داده این دلایل را کنار بی خبری شهرداری های مناطق بگذارید تا شاید سرنخ این کلاف سردرگم بدست آید.

حالا شاید تنها کار این است که امیدوار باشیم همان جدیت خراب کردن یک رستوران شخصی لااقل در بررسی مجوز دیگر رستوران های کارون به خرج رود، تا چند سال بعد نگوییم با پولی که این وسط هدر رفت می شد تلاقی ۳۰۱ نقطه آب و فاضلاب اهواز را شکست، کانون ریزگردی را از بین برد، برخی مدارس کانکسی را جمع کرد، تالابی را احیا کرد، ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل بیکار، حفظ آثار باستانی، ملی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.