قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: بیدخوری با اشاره به حضور کمرنگ زائران از عربستانی گفت: زائران از سوی دولت سعودی برای ورد به مشهد با محدودیت مواجه شده اند.

دولت سعودی برای سفرشیعیان به مشهد مقررات سختی گذاشته است/یک سوم گردشگران خارجی کشور به مشهد سفرمیکنند/هیچ کار جدی برای گردشگران خارجی فارسی زبان نشده است/الان افغانیستانیها بیشتر ازعربها درمشهد سرمایه گذاری میکنند

مشهد از مهمترین شهرهای مذهبی جهان اسلام به‌شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا و به‌ویژه کشورهای مسلمان‌نشین و فارسی زبان نظیر پاکستان، ازبکستان و ... به این شهر سفر می‌کنند، با اتفاقات ماه گذشته و قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با ایران، تاثیراتی را در اقتصاد گردشگری مشهد ایجاد کرده است.

 بدون شک مشهد یکی از شهرهای مهم و مقصد گردشگران عرب است و سالانه بخش قابل‌توجهی از درآمد ناشی از گردشگری این شهر توسط مسافران کشورهای عرب‌زبان تأمین می‌شود، مهمترین هدف گردشگران کشورهای عراق، کویت، بحرین، امارات، لبنان، عربستان سعودی، قطر، سوریه و... از سفر به ایران حضور در مشهد و زیارت امام رضا(ع) است.

اما اینکه در حال حاضر و با توجه به اینکه روابط دیپلماتیک برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که عربستان مهمترین آن‌هاست با ایران قطع شده است وضعیت حضور این زائران در مشهد چگونه صحبتی است که در گفت‌وگوی اختصاصی قدس آنلاین با یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی جویا شده‌ایم که می‌خوانید:

*طی سالهای اخیر مشهد میزبان زائرانی از کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی ،قطر، بحرین وحتی عربستان بوده است. رفت و آمد و این زائران در حال حاضر با توجه به وضعیت کنونی کشورمان به چه صورت است؟

**درحال حاضربیشترین زائران خارجی که به کشور ما و بخصوص مشهد می‌آیند عرب زبان و از کشور عراق هستند. اما در خصوص کشورهای دیگر مانند عربستان به خاطر یکسری مقررات سختی که در حال حاضر برای مسافرت به ایران و مشهد دارند به سختی انجام می‌شود. وگرنه ما هیچ مشکلی برای ورود اتباع کشورهای منطقه به ایران و بخصوص مشهد نداریم.

*چه برنامه‌ای برای حضور بیشتر زائران مسلمان در مشهد دارید؟

**خوشبختانه ما با کشوری مثل پاکستان رفت و آمدهای خوبی داریم و مدتی پیش هم یک هیات ایرانی با محوریت استانداری برای اماده کردن تفاهم نامه‌ای برای مراودات بیشتر به پاکستان سفر کردند.

و در سفری هم که چوهدری عبدالغفور خان رئیس سازمان توسعه گردشگری پاکستان به ایران داشتند و خیلی مشتاق بودند که ارتباطات بین خراسان رضوی و پاکستان را گسترش بدهد و در جلساتی هم که ما با ایشان داشتیم بر لزوم توجه دو طرف به توسعه گردشگری مذهبی نیز تاکید کردند و گفتند که مشهد بهترین جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی برای گردشگران پاکستانی دارد.

چون حتما می‌دانید که سالانه ۲۵۰ هزار زائر پاکستانی به مشهد مقدس سفر می‌کنند و ما در تلاش هستیم تا تسهیلات لازم بیشتری را برای سفر آنان را فراهم آوریم چون هم سفر به اینجا خیلی مناسب است و هم هتل‌های خیلی خوبی را برای اقامت این زائران داریم. چون می‌دانید که یک سوم از گردشگران خارجی که به کشور سفر می‌کنند به مشهد هم سری می‌زنند.

البته ناگفته نماند که  بعد از ماه رمضان هم هیاتی از بخش دولتی و خصوصی برای نهایی کردن تفاهم نامه‌ای مبنی بر صدوراسان ترویزا برای اتباع پاکستانی، اقامت، تورهایی که برای آن‌ها برگزار می‌شود و همچنین برقراری مسافرت هایی با قطار و پرواز هایی که بین دو کشور در گذشته انجام می‌شده است و ادامه همکاری‌ها  به پاکستان مسافرت کرده‌اند.

* مسافرت زائران از کشورهای دیگر بجز کشورهای عربی هم با مشکلاتی نظیر آنها مواجه هستند؟

**بله تصور می کنم کشورهای دیگر هم به تبعیت از کشور عربستان یکسری محدودیت ها دارند ولی ما الان هم به مانند گذشته یکسری مسافران از کشور کویت داریم اما به اندازه قبل نیست اما ویزا ها و آمار های کلی امسال به لحاظ ورود گردشگرانی از کشورهای عربی کاهشی نداشته ایم.

*برای جذب گردشگران فارسی زبان مثل تاجیکستان وافغانستان وکشمیر وهندچه کرده اید؟

**ما همه اینها کشورها در برنامه کاری ما هستند الان یکسری جلسات برای همین امور در تهران داریم که در حال پیگیری است یکسری پیگیری ها برای این قبیل زائران باید از طریق وزارت امور خارجه انجام شود اما واقعیت این است که در این حوزه هنوز به صورت جدی ورود پیدا نکرده ایم. ولی برنامه هایی در این خصوص داریم.

*در خصوص سرمایه گذاری کشورهای عربی در مشهد بگویید. برای اینها چه برنامه هایی دارید؟

**بر اساس قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی ممنوعیتی برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد ولی اینها باید در قالب شرکت ایرانی انجام شود که معمولا فرایند سرمایه گذاری هم از استانداری و ستاد حمایت سرمایه گذار خارجی شروع می شود که انها هستند که ارزیابی اولیه را انجام می دهند.و در حوزه های مختلفی که زمینه فعالیت برای سرمایه گذاران خارجی مخصوصا افغانستان، پاکستان و...آنهم سرمایه گذاری هایی که ما در ایران قادر به انجامش نیستیم که در گذشته می آمدند و فرایندی را طی می کردند و فقط برخی از اینها در حوزه گردشگری بود.

الان بیشتر سرمایه گذاری ها در مشهد مربوط به کشور افغانستان است تا  کشورهای عربی که اینها در حوزه اقامت فعالیت می کنند.

*پاکستانی ها در این سالها خیلی به مشهد می آمده اند و از آن جایی که اقشار ضعیفی هم هستند با سختی هایی بابت این قضیه مواجه اند برای اینها چه برنامه هایی دارید؟

**بله تورهایی از طرف پاکستان فعالیت می کنند ولی در برنامه هایی که الان با کشور پاکستان داریم می خواهند یکسری قراردادهایی را برای نهایی کردن و راه اندازی تورهای ارزان قیمت فراهم کنیم. تا کسانی که می خواهند با هزینه کمتری به مشهد بیایند برنامه هایی را تدارک ببینیم. و در این مود هیچ مشکلی نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.