رئیس اتاق بزرگانی ایران با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: آنچه پیش رو است نیازمند تمهیدات ویژه‌ای است چرا که هیچگاه شرایط غیرعادی را نمی‌توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد.

برخی برخوردها و احضارها منجر به دلسردی مدیران می شود/ شرایط غیرعادی را با تصمیمات عادی نمی‌توان مدیریت کرد

 به گزارش داره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به تمثیلی گفت: دزدی به خانه ای وارد می‌شود صاحبخانه تفنگی را به سمت او می‌گیرد که این تفنگ و توی آن فشنگ است اما عضو دیگر خانواده که با مرد خانه اختلاف داشته وقتی این شرایط را می‌بیند، فریاد می‌کند که تفنگ خراب است و فشنگ هم ندارد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در واقع این تمثیل شرایط امروز ماست، دزدی به نام استکبار و ترامپ به ما هجمه آورده و ما در برابر او و تحریم‌ها و فشارها، سیاست‌هایی طراحی و در پیش گرفته‌ایم که ممکن است نواقصی هم داشته باشد و ما به جای آنکه در این شرایط روی قوت‌ها تاکید و تعامل کنیم و نواقص و اشکالات را برطرف کنیم از همان اول روی نقاط ضعف متمرکز شده و داد می‌زنیم که "تفنگ خراب است و فشنگ هم ندارد".

وی با بیان اینکه این نوع عملکرد اشتباه است، افزود : باید بیاموزیم همکاری و تعامل برای حل معضلات راهگشاست.

رشیدیان با بیان اینکه باید بیاموزیم همکاری، همدلی، همراهی و تعامل ضرورت امروز جامعه ما بویژه در شرایط کنونی است، کرد: دستگاه‌های نظارتی و بازرسی باید توجه داشته باشند که برای کار کردن در این شرایط دشوار نیازمند جسارت و شجاعت کار و فعالیت از سوی مدیران هستیم اما مدیری که برای یک موضوع اجرایی و یا مربوط به دوره‌های گذشته که دخل و تصرفی هم در آن نداشته احضار و بازداشت و بازجویی می‌شود چگونه باید اینگونه عمل کند.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: بخش‌های قضایی و نظارتی باید به این موضوع توجه کنند که در این شرایط نیاز است برخی اوقات به جای احضار مدیران برای بسیاری از مباحثی که ایجاد شبهه کرده، به آنها نامه‌زده و توضیح خواسته شود و بعد از دریافت توضیحات مربوطه بررسی کارشناسی انجام گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد اگر تخلفی بود به هیات تخلفات اداری و اگر جرمی صورت گرفته بود به دادگاه صالحه ارجاع شود.

رشیدیان تصریح کرد: ما هیچ گاه نه تنها در حوزه اجرایی و دولت بلکه هیچ بخش و حوزه‌ای از مجرم دفاع نمی‌کنیم اما گاه برخی برخوردها و تعاملات در یک موضوع مورد اختلاف و یا شبهه تخلف و مانند آن، موجب دلسردی می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید همه ما شرایط موجود را درک کرده و به هم کمک کنیم تا فعالیت‌ها و امور توسعه‌ای استان به خوبی پیش برود، گفت: دستگاه‌های نظارتی، اجرایی، بازرسی و حتی بخش خصوصی و نیز رسانه‌های استان باید تلاش کنند در راستای ایجاد تعامل و همدلی و همکاری بیشتر حرکت کرده و از ایجاد فضای سیاه و منفی پرهیز نموده و به پیشبرد اهداف نظام و کشور کمک کنیم.

وی بیان کرد: باید به این امر توجه کرد که اگر قرار است در شرایطی که همه بر ویژه بودن آن اذعان داریم عملکرد موثر و تقویت روحیه امیدبخش و نشاط آفرین در جامعه و همگرایی داشته باشیم باید تعاملاتمان را با هم بهترنموده و ارتقا دهیم .

رشیدیان افزود: بدخواهان این کشور و نظام در پی آنند که به این کشور ضربه بزنند و به طور قطع برای عبور کشور از این شرایط که راهبرد دشمن به اذعان خود آنان فشار از پایین و اختلاف در بالا و تنگ کردن فضای سیاسی و اقتصادی است، فشارها را بر مردم برداشته و کاهش دهیم.

 استاندار خراسان رضوی ادامه داد : باید در این شرایط همه بخش‌های حاکمیتی و مدنی نزدیک‌تر به یکدیگر کار کنند در عین آنکه شرایط امروز کشور با قبل از برجام متفاوت است.

وی با بیان اینکه برخی اصرار دارند به برجام نگاه صفر یا ۱۰۰ داشته باشند یعنی برجام هیچی یا همه چی که درست نیست.

رشیدیان با اشاره به این امر که پیش از برجام کشور ما مشمول فصل 7 منشور سازمان ملل بود و علیه ما اجماع جهانی وجود داشت، گفت: شرایط امروز نسبت به آن زمان بسیار بهتر و در عین خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل، تعاملات ما با بسیاری از کشورها برقرار است هر چند در حوزه مسایل ارزی و مالی مشکلاتی داریم که با توجه به اعمال سیاست‌های جدید ارزی تا حدی کمتر شده است.

 استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه شورای گفت‌وگوی استان آثار بسیار ارزشمندی داشته است، اظهار کرد: بسیاری از پیشنهادات مطرح شده در این شورا در بعد ملی و کشوری اجرایی شده است نمونه آن تعیین دستورالعملی مبنی بر اینکه منافع و درآمدهای مالیاتی و عوارض حاصل از واحدهای بزرگ اقتصادی استان در داخل استان بماند و از آن خارج نشود و این موضوع در کشور تبدیل به قانون و برنامه شده است.

وی تصریح کرد : این شورا در حوزه مسائل ارزی هم جایگاه و نقش موثر خود را می‌تواند ایفا کند زیرا استان هم در حوزه صادرات و هم واردات و ترانزیت جایگاه ویژه‌ای دارد و در این زمینه در تعامل با بخش دولتی عملکردها را ارتقا داد.

رشیدیان در خصوص ظرفیت‌های تسهیلاتی برنامه ششم توسعه از جمله تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و مناطق محروم در سال جاری عنوان کرد: از این ظرفیت‌ها می‌توان برای ایجاد تحول اقتصادی در استان استفاده کرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: دو بخش خصوصی و دولتی در جهت کوتاه‌تر کردن فرآیندها و رسیدن به تولید و اشتغال امسال گام موثرتر و بزرگتری بردارند.

وی با بیان اینکه امسال از ابتدای سال در قالب طرح توسعه اشتغال روستایی بیش از 21 هزار طرح به کارگروه‌های مربوطه ارائه شد که به دلیل عدم توجیه و اطلاعات لازم و آمایش نادرست از ارائه دهندگان طرح‌ها از این تعداد بیش از 15 هزار طرح رد شد.

رشیدیان با اشاره به اینکه سهم خراسان رضوی از 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسعه اشتغال روستایی 610 میلیارد تومان تعیین شد، گفت: تا کنون نیمی از این رقم یعنی 305 میلیارد تومان آن ابلاغ شده که نرخ سود آن بین 4 تا 6 درصد است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: اگر تا تیرماه بخش اعتبار ابلاغی استان جذب شود امکان برخورداری از تسهیلات مازاد سایر استان‌ها را خواهیم داشت اما اگر تعللی در جذب این ظرفیت صورت گیرد، استان متضرر و پشیمان می‌شود و برای مردم و نیاز اشتغال آنان هم پاسخی نخواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در این شورا با اشاره به عملکرد بانک‌ها گفت: امروز ضرورت دارد در حوزه منابع تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی، تنوع بیشتری ایجاد شود، عنوان کرد: اینکه 80 درصد منابع تامین مالی بخش‌های اقتصادی فقط محدود به بانک‌ها باشد، نقطه آسیب بزرگی است.

رشیدیان اظهار کرد: این شرایط نه برای بانک‌ها مقرون به صرفه است که تسهیلات 18 درصدی بدهند و نه برای فعالان اقتصادی توجیه دارد؛ در واقع نوعی پارادوکس و تعارض بر این شرایط حاکم شده که باید این اشکال را رفع کنیم وگرنه تداوم این شرایط وضعیت به ضرر کشور و اقتصاد جامعه است.

استاندار خراسان رضوی افزود: وقتی ارزش پول حفظ می‌شود که در فعالیت اقتصادی رشد یابد وگرنه ماندن پول در بانک‌ها ضرر است و با این شرایط اشکالات جدی در نظام بانکی و اقتصادی ما وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید اشکالات سیستم مالی و بانکی احصا و روشن شود و بوروکراسی بانکی و سقف غیرقابل دفاع تسهیلات برای استان‌ها را رفع کرد.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی مدنظر برنامه ششم توسعه در استان نیازمند تحقق سرمایه‌گذاری 13 هزار میلیارد تومانی هستیم که 25 درصد این رقم از محل سرمایه‌های خارجی باید تامین و جذب شود و در این راستا باید زمینه جذب این سرمایه‌ها تسهیل و تضمین‌های حقوقی لازم را برای آنان فراهم کنیم.

رئیس اتاق بزرگانی ایران هم در این جلسه با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: آنچه پیش رو است نیازمند تمهیدات ویژه‌ای است چرا که هیچگاه شرایط غیرعادی را نمی‌توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه شرایط امروز کشور و چگونگی تصمیم‌گیری برای مشکلات آن از جمله مباحث مهم امروز جامعه است و با این شرایط خاص نیازمند تصمیمات ویژه‌ای هستیم و هیچگاه شرایط غیرعادی را نمی‌توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد.

وی ادامه داد: ما همیشه پایبند به مدیریت شرایط غیرعادی با مدیریت عادی هستیم و با این اوصاف کار پیش نمی‌رود.

رئیس اتاق بزرگانی ایران اظهار کرد: این مسأله در سازمان‌های اجرایی و نظارتی بسیار مهم و نیازمند اتخاذ تمهیدات جدید است و در این راستا فرمان مقام معظم رهبری است که امید جدیدی ایجاد کرده است و امید است این فرمان تعیین کننده، مانند دستورات گذشته ایشان در گیرودار مسائل اجرایی به انحراف کشیده نشود.

شافعی با بیان اینکه اتاق بازرگانی پیشنهادی را در سال گذشته با سران قوا مطرح کرد، گفت: فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد ستاد هماهنگی اقتصادی توسط سه قوه نقطه امید پررنگ و روشنی است که اگر درست عمل شود، می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را مرتفع سازد.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده در این نهاد بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی نیز حضور داشته باشند.

رئیس اتاق بزرگانی ایران در ادامه وضعیت استان ز نظر سیستم بانکی را چندان مطلوب ندانست و گفت: مقایسه سپرده‌های بانکی در مقابل تسهیلات بانکی در استان نشان می‌دهد استان در جایگاه بسیار بدی است و نسبت مازاد پرداخت تسهیلات به دریافت سپرده‌ها 57 درصد است که استان از این نظر از انتهای جدول در رتبه ششم قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.