قدس آنلاین:همزمان با سالروز شهادت مصطفی چمران، فرمانده جنگ های نامنظم؛ همایش «مثل چمران» با حضور و سخنرانی حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علیرضا زاکانی، رزمنده در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

خادم مردم بودن ویژگی پیروان مکتب امام(ره) / برای ساخت جامعه اسلامی به تحولی بزرگ نیاز داریم/ به انقلاب وعده ای که انقلاب داده بود نرسیده ایم

علیرضا زاکانی، رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس و عضو هیئت علمی گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سیر تحولات انقلاب از زمان رهبر انقلاب در مسیر رشد و تعالی بوده اما ایشان هنوز نسبت به شکل نگرفتن جامعه و دولت اسلامی گلایه دارند، اضافه کرد: انقلاب سوم، انقلابی است که نظام اسلامی قرار است در آن به مراحل تکامل خود دست یابد و دولت سازی اسلامی را تجربه کند.

به گزارش ایکنا؛ وی عصر  ۳۱ خردادماه در همایش «مثل چمران» که در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد با اظهار این مطلب که مسیر فعلی ما در پیشبرد انقلاب قابل ادامه یافتن نیست، ادامه داد: ما در سال ۵۷ پرونده استبداد را بستیم و در سال ۵۸ با نظام سلطه مقابله کردیم اما امروز برای ساختن جامعه‌ای اسلامی مبتنی بر مکتب امام خمینی(ره)، نیازمند انقلابی بزرگ‌تر از دو انقلاب قبلی هستیم.
زاکانی با تأکید به اینکه ما تاکنون در مسیری که انقلاب وعده داده بود حرکت کرده‌ایم اما نسبت به نقطه ایده آل فاصله داریم، بیان کرد: اگر دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم، به ۵۰ سال گذشته باز خواهیم گشت بنابراین هیچ راهی جز طی مسیر تعالی با اراده پولادین وجود ندارد.
*اهداف متعالی انقلاب اسلامی؛ علت استمرار آن
این جانباز دوران دفاع مقدس با توضیح چرایی ادامه یافتن انقلاب اسلامی با وجود همه فرازونشیب‌ها، اظهار کرد: هدف و شعارهای اساسی انقلاب اسلامی استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت معنوی، پیشرفت مادی، ظلم ستیزی و مظلوم نوازی است و چون انقلاب در مسیر رسیدن به این اهداف است، هم‌چنان به راه خود ادامه خواهد داد.
زاکانی با اشاره به هفت هدف یادشده، آن‌ها را برگرفته از مکتب امام خمینی(ره) و نگاه اجتهادی ایشان و رهبر معظم انقلاب برشمرد و تصریح کرد: اگر ما نتوانیم این هفت هدف را محقق کنیم، نمی‌توانیم انقلاب اسلامی را به مقصد برسانیم؛ بنابراین تحقق مکتب امام و متجلی کردن این هفت هدف که البته با آن فاصله زیادی داریم، از ضرورت‌های تغییر و تحول بزرگی است که باید توسط اندیشمندان انقلابی طراحی شود و اتفاق بیفتد.
زاکانی با اشاره به نگاهی که گروه‌های مختلف نسبت به مکتب امام خمینی(ره) دارند، توضیح داد: اگر به زمان پیش از انقلاب بازگردیم، کسانی که در جایگاه دشمنی با امام ایستاده بودند، امروز هم همین رویکرد را دارند؛ گروه‌هایی که پیش از امام خمینی(ره) قادر به مبارزه نبودند، پیرو دستگاه سلطنت بودند و صاحبان اسلام متهجر در کنار چهار گروه دیگری که مبارزه می‌کردند قرار داشتند اما پس از مدتی در جبهه دشمنی با انقلاب اسلامی قرار گرفتند که این رویکرد آنان تا امروز نیز ادامه دارد.
*ویژگی‌های پیروان مکتب امام و رقبای آن
وی در ادامه به بیان ویژگی‌های پیروان و رقبای مکتب امام پرداخت و اظهار کرد: اهل ایمان بودن، اعتقاد به اسلام به عنوان الگو، اعتقاد به امامت جامعه و ولایت فقیه، اعتقاد به مردم سالاری دینی، خود را خادم مردم دانستن و انقلاب اسلامی را مقدمه ظهور دانستن، ویژگی‌های پیروان مکتب امام خمینی(ره) است که البته در بین مسئولان ما جمعیت حداقلی در این گروه قرار می‌گیرند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس در همین راستا اضافه کرد: کسانی که ویژگی‌های پیروان مکتب امام را ندارند، رقیب این مکتب هستند که البته عقب افتادگی جمهوری اسلامی و وجود اشکالاتی در نظام نیز مربوط به همین گروه است؛ وقتی بحث از نااهلان می‌شود، منظور همین افرادی هستند که به مکتب امام از اساس باور ندارند و قرار است با قدرت، پول و امکانات کشور را اداره کنند که نتیجه چنین اتفاقی هم مشخص است.
وی در همین راستا اضافه کرد: به همین خاطر یکی از علت‌های نیاز بیشتر به تغییر و تحول این است که افرادی در مسئولیت قرار گیرند که به شاخصه‌های مکتب امام اعتقاد داشته باشند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی در تآمین نیازهای مردم، توضیح داد: دشمن با هدف ناامید کردن مردم، قصد دارد نشان دهد که نظام اسلامی در تأمین نیازهای واقعی از جمله معیشت، زندگی، اشتغال و ... کفایت ندارد؛ در مورد خدمات ملموسی که مردم آن‌ها را حس می‌کنند نیز طوری القا می‌کنند که این خدمات از سوی آنان بوده و ربطی به نظام اسلامی ندارد و در مورد نیازهای کاذبی که خودشان آن را به وجود می‌آورند، طوری نشان می‌دهند که مردم فاصله بین این نوع نیازها و خدمات را بیشتر حس کنند و این نارضایتی به آشوب منجر شود.
وی با اظهار این مطلب که رقبای مکتب امام وقتی به نیازهای تعالی بخش و توانایی نظام اسلامی در تأمین آن‌ها می‌رسند، سکوت می‌کنند، ادامه داد: دشمنان وقتی به نیازهایی می‌رسند که تأمین آن‌ها می‌تواند آنان را در پستشان ابقا کند، موج سواری می‌کنند تا بتوانند از مردم رأی بگیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید به اینکه پیروان مکتب امام باید رویکردی متفاوت نسبت به رقبای این مکتب داشته باشند، افزود: پیروان مکتب امام باید خود را بسازند و وقتی می‌خواهند درباره خدمات نظام اسلامی صحبت کنند، تبیین و امیدبخشی را مدنظر قرار دهند؛ وقتی درباره نیازهای واقعی و آنچه در قانون اساسی از آن به عنوان حقوق مردم یاد شده حرف می‌زنند، آن‌ها را به عنوان نیازهای قابل جبران مطرح کنند و از سوی مردم نیز نسبت به خدمتگزاری شایسته، مطالبه‌گری داشته باشند.
زاکانی با تصریح به اینکه پیروان مکتب امام حق ندارند موج سواری کنند و باید با مردم صادقانه صحبت کنند، ادامه داد: پیروان مکتب امام باید در مسیر رشد خدمات و پاسخ به نیازهای واقعی و حقیقی مردم تلاش کنند که لازمه آن تصحیح مسیر کنونی انقلاب اسلامی است.
*پرچمداری حق؛ ویژگی خاص ملت ایران
این جانباز دوران دفاع مقدس با ابراز این مطلب که خداوند در طول تاریخ به پرچمداران حق عنایت داشته و ملت رشید ایران، امروز از این جایگاه برخوردار است، بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های ایران حاکمیت اسلام در این کشور است؛ جمهوری اسلامی در دنیا زیاد داریم اما حاکمیت اسلام ناب ویژه ایران است.
وی برخورداری از رهبری الهی و ۴۰ سال مقاومت و تجربه در مسیر حق را از دیگر ویژگی‌های ملت ایران برشمرد و افزود: اگر بخواهیم مسیرمان را جهش‌وار طی کنیم، باید کسانی را برای مسئولیت کشور انتخاب کنیم که از اساس به این ویژگی‌های گفته‌شده معتقد باشند و در مسیر آن‌ها حرکت کنند.
زاکانی با بیان اینکه اگر در روند حرکتمان تحولی ایجاد نکنیم، دستاوردهایمان را از دست خواهیم داد، تأکید کرد: ما برای حفظ سرمایه‌های بزرگ کشور نیازمند تحولی بزرگ هستیم.
این رزمنده دوران دفاع مقدس در بخش بعدی سخنانش به بیان علت برخی مشکلات کشور پرداخت و افزود: تفکر غربی و خودباختگی نسبت به غرب، اعتماد به دشمن و غفلت نیروهای انقلابی از علت‌های مشکلات امروز کشور است؛ نیروهای انقلابی دغدغه دارند اما اهل عمل نیستند.
وی اختلاف معرفت و بصیرت نسبت به انقلاب اسلامی را یکی دیگر از علت‌های مشکلات امروز کشور برشمرد و توضیح داد: این چند عامل، مادر بسیاری از مشکلات متعدد دیگر هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.