قدس آنلاین:یک ایرانی فرهنگ دوست مجموعه بزرگی شامل هزار سکه از شهریاران ایران باستان را به گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

اهدای هزار سکه ایران باستان به موزه آستان قدس رضوی

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این مجموعه که توسط  جواد نوروزی اهدا شده است، شامل یک هزار قطعه از سکه‌های سلسله اشکانی، ساسانی، الیمائی، سلوکی، هندویونانی و هندوپارتی می‌باشد.
محمد حسین یزدی نژاد ادامه داد: در این مجموعه سکه‌هایی از شهریاران بزرگ ایرانی مانند اردوان چهارم و پاکر از سلسله اشکانیان، اردشیر اول از سلسله ساسانیان، اُرُد دوم (تیپ‌های مختلف) فرهاد (تیپ‌های مختلف) اُرُد سوم، اُرُد چهارم و ملکه اُلفان، اُرُد چهارم (به تنهایی) اُرد پنجم، بلاش، شاه ناشناس (آ)، شاه ناشناس (ب)، اُرد ششم (یا نیروفر) از سلسله الیمائی، آپولودوتس اول از سلسله هند و یونانی موجود می‌باشد.
 
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،وی با بیان اینکه این سکه‌ها در بین سال‌های ۳۱۲ قبل از میلاد تا ۶۵۸ م. ضرب شده اندگفت:کار شناسائی و مستند نگاری این مجموعه سکه به پایان رسیده و علاقه‌مندان به تاریخ ایران، پژوهشگران و محققان می‌توانند با معرفی نامه از مراکز علمی و دانشگاهی ایران، سکه‌ها را بررسی و مطالعه نمایند.
 
مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: این گنجینه غنی با بیش از ۸۵۰ هزار قطعه تمبر از حدود ۲۴۰ کشور و مستعمرات سابق جهان و حدود ۲۴ هزار برگ اسکناس از ۱۵۰ کشور دنیا و بیش از ۶۳ هزار قطعه سکه از سلسله‌های مختلف شهریاران ایران و کشورهای جهان، یکی از مراکز مهم حفظ، نگهداری و نمایش این مجموعه آثار است که همکاری نزدیکی نیز با محققان، دانشگاهیان و مجموعه‌داران دارد.
 
واقف و اهدا کننده این مجموعه سکه نفیس، انگیزه خود از وقف این مجموعه را عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا (ع) عنوان کرد و گفت: برای من افتخار بزرگی است، که در آستان ملکوتی حضرت رضا (ع) جایی داشته باشم.
 
وی با بیان اینکه گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی یکی از بهترین گنجینه‌های سکه در خاورمیانه است افزود: با غنای گنجینه سکه موزه حضرت رضا (ع) می‌توان گفت: جزء ده موزه برتر سکه در جهان نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.