یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تأکید بر اینکه نظر مقام معظم رهبری درباره لوایح چهارگانه روشن صریح و فصل الخطاب است اظهار داشت: نباید اجازه دهیم کشور در دام کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی بیفتد که دشمنان ما طراحی کرده‌اند تا بار دیگر هزینه‌های سنگین حقوقی و سیاسی بر نظام تحمیل شود.

نظر  رهبری در مورد لوایح چهارگانه دولت فصل الخطاب است/نباید تجربه برجام را تکرار کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، شکور پور حسین با بیان اینکه صرف نظر از اصرار دولت بر تصویب لوایح چهارگانه به منظور عضویت در کنوانسیون FATF مجلس وظیفه دارد تا ماهیت این لوایح و معاهدات را به طور کامل بررسی کرده و منافع و مصالح کشور را در نظر بگیرد.

وی تأکید کرد: نمایندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که اینگونه معاهدات در ولحه اول باید با سیاست‌های نظام و حقوق حاکمیتی کشور همخوانی داشته باشند تا در آینده مشکلاتی نظیر خود تحریمی، اعمال مجازات و جرایم بر کشور و ایجاد محدودیت برای اجزای حاکمیتی ما را بوجود نیاورند.

وی با اشاره به اینکه اکثریت نمایندگان مجلس تابع نظرات و منویات مقام معظم رهبری هستند و همسو با ایشان حرکت می‌کنند خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم کاری بکنیم که نظام در عرصه بین المللی در دام برخی از این قبیل کنوانسیون‌ها  و معاهدات بیفتد و هزینه بدهد. نظر مجموعه حاکمیت برای ما مهم است. برخی لوایح دولت نظام را در اعمال سیاست‌های خود محدود می‌کند و ما متوجه این موضوع هستیم. از اینرو مجلس نباید عضویت کشور در کنوانسیون‌هایی را بپذیرد که برای حاکمیت و نظام از لحاظ حقوق بین‌الملل هزینه ایجاد می‌کند.

شکور پورحسین درباره اظهارات رئیس مجلس درباره استعلام و نظرخواهی مجدد از مقام معظم رهبری درباره پیوستن ایران به لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم با تأکیر بر اینکه فرمایشان رهبری صریح، روشن و کامل بود، گفت:  همین اظهارات در دیدار ایشان با نمایندگان کافی است تا تکلیف مجلس را روشن کند. فرمایشان رهبری در مورد برخی کنوانسیون‌های دست پخته استکبار و کشورهای قدرتمند و پیوستن به معاهداتی که معلوم نیست در آینده چه محدودیت‌ها و تکالیفی را به ما تحمیل خواهند کرد فصل الخطاب و لازم الاجراست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: برای درک این مسئله باید به تجربه برجام نگاه کنیم. مقام معظم رهبری بارها درباره این توافق هشدار دادند و مکرر فرمودند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. ولی ما نهایتاً اعتماد کردیم و تاوان آنرا هم پرداختیم. ایشان به دفعات به دولت متذکر شدند که تعهدات خود را در برجام به صورت برابر اجرا و مرحله به مرحله اجرا کند، اما اینگونه نشد و دولت پیشاپیش محدودیت‌ها بر صنعت هسته‌ای کشور را اجرایی کرد و در مقابل با بدعهدی طرف مقابل روبرو شد.

پور حسین  افزود: ماهیت لوایح ۴ گانه دولت هم همین است، یعنی تعهداتی را برای ما ایجاد می‌کند که شاید برخی از آنها هنوز نانوشته باشد و ما ندانسته و بدون اطلاع، ممکن است آنها را بپذیریم و در دام آنها گرفتار شویم و تاوان سنگینی بپردازیم. به همین دلیل مجلس باید منطبق بر منویات رهبری حرکت کند.

وی با اشاره به تبلیغات و فضا سازی برخی جریان‌ها و زمزمه‌هایی که از سوی دولتمردان درباره قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه اقدام مالی(FATF)، در صورت تصویب نشدن لوایح چهارگانه دولت مطرح می‌شود تا نمایندگان را زیر فشار قرار ‌دهد و تأکید بر اینکه من با این رویکرد و دیدگاه دولت در شرایط موجود به هیچ وجه موافق نیستم، اظهار داشت: ما قوانین داخلی و مترقی در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم، پولشویی و جرایم سازمان‌یافته داریم و نیازی نیست که دستورالعمل‌های بیرونی را بپذیریم که می‌تواند برای کشور مشکل‌ساز شود.

وی افزود: محتوا و ماهیت این لوایح مشابه برجام است و آنچه در مورد این توافق رخ داد و برای کشور هزینه ساز شد به طور حتم در مورد این لوایح هم اتفاق خواهد افتاد و برای کشور چالش‌های حقوقی و بین‌المللی جدید ایجاد خواهد کرد و ابزارهای فشار جدیدی را در اختیار دشمنان نظام قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.