مهناز خجسته نیا: اول تیرماه در تقویم رسمی کشور، به عنوان روز «تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» نام‌گذاری شده است. این مناسبت فرصت مغتنمی به وجود آورد تا در گفت‌وگویی صمیمانه با حجت الاسلام والمسلمین لطفیان مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اقدام‌های تبلیغی این استان تشریح شود.

۳هزار نقطه از استان خراسان رضوی تحت پوشش شبکه تبلیغ قرار گرفت

همچنین در این گفت‌وگو به سراغ تعریف مأموریت‌های سازمانی رفته‌ایم که شاخه طوبی شجره طیبه انقلاب اسلامی است چراکه اساس ماندگاری هر بنیانی به تبلیغ درست آن بنیان بستگی دارد. بنابراین در مجموعه معارف دینی و الهی آنچه امروز تحت عنوان معارف اسلامی برای ما به جا مانده، مرهون تلاش و زحمات تبلیغ تاریخ اسلام بوده است.

حجت الاسلام لطفیان مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تشریح فعالیت‌های تبلیغی استان به تاریخچه این مأموریت از بدو تشکیل دین مبین اسلام اشاره می‌کند و می‌گوید: اعزام مبلغ برای تبلیغ و ترویج مبانی و معارف علوم اسلامی به زمان نبوت پیامبر گرامی اسلام باز می‌گردد.

به گفته وی حضرت محمد مصطفی(ص) یکی از اولین اقدام‌هایی که در جهت ترویج دین اسلام انجام داد، اعزام مبلغ به نقاط مختلف شبه جزیره عربستان و سایر کشورهای پیرامون بود چراکه پیامبر اسلام جدا از اینکه به اهمیت موضوع تبلیغ واقف بود در گزینش مبلغان و در اعزام آن‌ها به سایر نقاط نیزهمت جدی داشت.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی هم بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب این شأنی را که از نبی مکرم اسلام منتقل شده بود در مجموعه‌ای تحت عنوان دفتر تبلیغات و بعدها سازمان تبلیغات پیاده کرد، می‌افزاید: برهمین اساس امروز مهم‌ترین مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی در سطح کلان و تبلیغات دینی است.

وی با اشاره به گستردگی حوزه مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی اظهار می‌دارد: در سال جاری بیش از ۷۰ مأموریت کلان برای زیر مجموعه‌های این سازمان تعریف شده است.

حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه در تعریف مأموریت‌های این سازمان نیز مهم‌ترین حوزه «ساماندهی» تبلیغات اسلامی است، می‌گوید: در راستای تحقق این مأموریت در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر از روحانیون جوان و خوش فکر در روستاهای استان مشغول خدمت رسانی به مردم در قالب روحانی مستقر هستند.

وی از افزایش ضریب نفوذ شبکه تبلیغات اسلامی استان در ایام خاصی از سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: به عنوان مثال در ماه مبارک رمضانی که گذشت، ضریب نفوذ شبکه تبلیغی استان به بیش ۳۰۰۰ نفر رسید که این بدان معناست که بیش از ۳۰۰۰ نقطه استان تحت پوشش شبکه تبلیغ قرار گرفت که در نوع خودش یک رکورد کم نظیر است.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های متعدد تبلیغی در استان می‌افزاید: این در حالی است که استان خراسان رضوی به عنوان استان «معین» نیاز تبلیغی خیلی از استان‌های کشور را تأمین‌ می‌کند.

•       ۶هزار هیئت مذهبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ساماندهی هیئات مذهبی را از دیگر مأموریت‌ها برمی‌شمارد و می‌گوید: این مأموریت بسترساز تبلیغ و زمینه پیشبرد اسلام و انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰۰ هیئت مذهبی در این استان داریم، می‌افزاید: اگر آمار کل کشور ۹۰ هزار هیئت مذهبی باشد، ما تقریباً از هشت درصد کل هیئات مذهبی کشور برخوردار هستیم که این فرصت بی نظیری برای خراسان رضوی به شمار می‌آید.

وی به دیگر ویژگی‌های مشهد اشاره و تأکید می‌کند: مشهد یکی از نادر شهرهایی است که به خاطر بیداری و هوشیاری هیئات مذهبی و مداحان، نغمه ملکوتی توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) طی تمام ساعات شبانه روز در آن تعطیلی ندارد.

این مقام مسئول همچنین از ساماندهی و تعیین سطح بندی کانون مداحان استان توسط سازمان تبلیغات اسلامی خبر می‌دهد و می‌گوید:در زمینه صدور کارت شناسایی مداحان استان نیز اقدام‌هایی انجام شده است.

*تشکیل ۱۵۰ کانون فرهنگی و تبلیغی

وی درخصوص مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی در راستای فرمایش «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری نیز اظهار می‌دارد: تشکیل ۱۵۰ کانون فرهنگی و تبلیغی در استان خراسان رضوی اقدام مطلوبی در این جهت است هرچند که ظرفیت استان بیش از این تعداد است.

به گفته وی این کانون‌ها تلاش‌های بسیار خوب و منظمی از کارهای اجتماعی عام المنفعه گرفته تا کارهای آموزشی و ویژه‌ای را در این راستان انجام می‌دهند.

*۲۴۰ خانه قرآن روستایی و شهری

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی فعالیت‌های حوزه قرآنی را از دیگر مأموریت‌های این سازمان عنوان می‌کند و می‌گوید: در بسته تعریف شده برای برنامه آموزشی، ترویجی و تبلیغی دارالقران سازمان تبلیغات اسلامی از فراگیری حوزه قرائت و روان خوانی قران گرفته تا تربیت معلم قران جانمایی شده است.

حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه این بخش کاملاً مردمی است، می‌افزید: در استان خراسان رضوی حدود ۱۰۰ مؤسسه‌ قرآنی داریم که این‌ها هر کدام تعریف خاص خودش را دارد.

به گفته وی حدود ۱۲۰ خانه قرآن روستایی و ۱۲۰ خانه قران شهری داریم که در واقع امر ترویج مفاهیم و معارف قران کریم را به مردم آموزش می‌دهند و چون بدنه آن‌ها مردمی است. ما فقط به عنوان یک حامی هستیم چراکه خودشان بسیار پیشتاز و پیشگام در این مسائل‌ هستند.

وی اعطای مدرک حفظ به ۶۰۰ نفر از حافظان پنج تا ۳۰ جزء قران در سال گذشته را گامی ارزشمند در این جهت برمی شمارد و می‌گوید: سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه فضای مجازی هم حرف برای گفتن دارد که ترویج سبک زندگی و ارتقای سواد رسانه‌ای از جمله کارهای بنیادی سازمان در حوزه فضای مجازی است.

وی تشکیل گفتمان‌های دینی ویژه دانش آموزان با کمک آموزش و پرورش و وحدت جامعه اسلامی در مناسبت‌های ویژه را هم جزو مأموریت‌های سازمان عنوان می‌کند و می‌گوید: تربیت مربی جریان شناسی مدعیان دروغین نیز از اقدام‌های خوب سازمان در معرفی فرقه‌های انحرافی و جریان‌های تکفیری است.

*ورود سازمان تبلیغات اسلامی به بحث طلاق

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز که از مهم‌ترین دغدغه هاست، می‌گوید: یکی از شکاف‌های عمیقی که امروز در جامعه اسلامی وجود دارد، بحث آسیب‌های اجتماعی چه در حوزه طلاق و چه در حوزه اعتیاد و برخی مفاهیم که چهره جامعه اسلامی را مخدوش کرده است که خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی ورود پیدا کرده و توفیقات خوبی را هم به دست آورده است.

وی ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مباحث خدمت رسانی به زائران پیاده امام هشتم(ع) را نیز به فال نیک می‌گیرد و اظهار می‌دارد: این مهم جز از عهده هیئات مذهبی برنمی آمد که خوشبختانه سال گذشته، محقق شد و امسال با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

*راه اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی

وی از راه اندازی مدارسی درخصوص علوم و معارف اسلامی توسط سازمان تبلیغات خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این مدارس در کنار دانش استاندارد آموزش و پرورش، یکسری مهارت‌های دینی نیز به دانش آموزان ارائه‌ می‌شود.

به گفته در حال حاضر در استان حدود ۱۵۰ دانش آموز در این مدارس مشغول کسب مهارت‌های دینی در کنار دانش علمی هستند.

*کمبود ۲۰۰ خانمه عالم

حجت الاسلام لطفیان در ادامه با اشاره به وجود حدود ۶۰۰ خانه عالم در سطح استان که بخشی مردمی و بخشی هم دولتی است، می‌گوید: به رغم این ظرفیت،

استان خراسان رضوی به خاطر وسعت و پهنای خاص خودش هنوز از کمبود ۲۰۰ خانه عالم دیگر رنج می‌برد، اما با همتی که مردم و مسئولان استان دارند، امید است با برنامه ریزی درست و کمک خیرین و اقدامی جهادی کمبود برطرف شود.

این مقام مسئول ظرفیت استان در بهره مندی روستاهای استان از مبلغان روحانی را ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پایگاه تبلیغی اعلام می‌کند و می‌افزاید: اما در شرایط فعلی و عادی یک سوم این پایگاه‌ها مبلغ مداوم دارند و مابقی ظرفیت‌ها فقط در مناسبت‌های خاص پوشش تبلیغی داده می‌شود.

به گفته وی هم اکنون در سطح استان کمبود ۳۰۰ نفر مبلغ را شاهد هستیم که حدود ۱۰۰ نفر به صورت اورژانسی باید جذب شبکه تبلیغ استان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.