ایلام- رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: در تلاش هستیم که یک شعبه ویژه نیز در شوراهای حل اختلاف برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و خبرنگاران در مرکز استان تشکیل دهیم تا قبل از ارسال پرونده ها به دادگاه، پرونده های خبرنگاران در این شعبه به صورت ویژه رسیدگی و حتی المقدور به مصالحه منجر شود.

ایجاد شعبه ویژه جرائم مطبوعاتی در شوراهای حل اختلاف ایلام

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد رزم ظهر شنبه در مصاحبه با رسانه های دیداری و شنیداری استان با تبریک هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: نقش رسانه ها در توسعه همه جانبه و تحقق اهداف درون و برون سازمانی بی بدیل است.

وی با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه ها جایگاه رفیعی در قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه دارند، افزود: همگان و بویژه دولت ها وظیفه دارند که از این ظرفیت عظیم و بی نظیر رسانه ها در راستای تحقق اهداف و برنامه ها استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه توجه به خبرنگاران و رسانه ها، توجه به تفکر، دانایی، آگاهی بخشی، فرهنگ سازی و تنویر افکارعمومی است، بیان داشت: به هر اندازه ای که به اهمیت و کارکرد و تاثیرگذاری رسانه ها توجه شود، به همان اندازه نیز جامعه به ترقی، پیشرفت، توسعه و بالندگی خواهد رسید.

رزم با اشاره به اینکه برمبنای قانون و به منظور حفظ شان و جایگاه خبرنگاران، به جرائم مطبوعاتی و خبرنگاران در شعبات ویژه و با حضور هیئت منصفه رسیدگی می شود، یادآور شد: در تلاش هستیم که یک شعبه ویژه نیز در شوراهای حل اختلاف برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و خبرنگاران در مرکز استان تشکیل دهیم تا قبل از ارسال پرونده ها به دادگاه، پرونده های خبرنگاران در این شعبه به صورت ویژه رسیدگی و حتی المقدور به مصالحه منجر شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مرهون خون هزاران شهید است، خاطرنشان ساخت: شهید بهشتی والامقام و ۱۷ هزار شهید ترور، برگ زرینی از سند حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام به وضعیت پرونده های مطروحه در محاکم استان اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه با فرهنگ سازی مناسب، آموزش های همگانی، همکاری و همراهی مردم و تلاش شبانه روزی همکاران و ضابطین قضایی؛ در چند سال اخیر تعداد پرونده های وارده به محاکم استان، روند رو به کاهشی داشته است.

 رزم با بیان اینکه برخورد جدی با هنجارشکنان، قانون شکنان، اراذل و اوباش و مزاحمین نوامیس مردم، جزء اولویت های اصلی محاکم استان است، تاکید کرد: با فرهنگ سازی، آموزش و پیشگیری مناسب، می توان از بروز و ظهور بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کرد.

وی به سفر رئیس قوه قضائیه در سال گذشته به ایلام اشاره کرد و گفت: آن سفر آثار و برکات زیادی برای استان ایلام  به همراه داشت و در مجموع ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به این استان تخصیص یافت که در نوع خود بی نظیر بود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه از این میزان اعتبار، تا کنون قریب ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که ۱۳ میلیارد آن برای تکمیل مجتمع عظیم قضایی استان وصول شده است، اظهار داشت: این مجتمع با ۷۰ درصد پیشرفت در حال ساخت است و تا پایان سالجاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 رزم با اشاره به اینکه ۱۴ مجتمع شورای حل اختلاف با ۱۳۴ شعبه در سطح استان فعال است، افزود: در این شعبات حدود ۴۵ قاضی به صورت پاره وقت همکاری و همراهی دارند.

وی به حذف ابلاغیه های دستی، سنتی،  زمانبر و نیز راه اندازی خدمات الکترونیک قضایی در سطح محاکم استان اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون در بیش از ۶۰ درصد محاکم استان، ابلاغیه ها بصورت الکترونیکی، محرمانه و در حداقل زمان ممکن صورت می گیرد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام توجه به مسائل مختلف و تعالی فرهنگی در محاکم استان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: برگزاری آیین های ملی، مذهبی، دینی و نیز تکریم مراجعان در محاکم، از اولویت ها و تاکیدات موکد در سالجاری است.

محمد رزم با بیان اینکه بر مبنای نیاز و نیز در راستای دسترسی آسان مردم به مراجع قضایی، در بسیاری از مناطق و بخش ها، محاکم دادگستری دایر و ایجاد اشتغال شده است، یادآور شد: سال گذشته قریب ۲۰۰ نفر در محاکم استان استخدام و جذب شده اند.

محکومیت عامل آتش سوزی به ۶/۵ سال حبس!

وی با بیان اینکه حفظ جنگل ها، مراتع، اراضی ملی، انفال و بیت المال؛ وظیفه ای همگانی و برخورد محاکم قضایی نیز با متصرفان و مخربان بسیار شدید و جدی است، تصریح کرد: فردی که سال گذشته ضمن آتش زدن جنگل ها و مراتع شمال شهر ایلام، یک شهروند ایلامی را نیز مور ضرب و جرح شدید قرار داده بود، به ۶/۵ سال زندان محکوم شد و هم اکنون در حال تحمل دوران حبس است.

گفتنی است، محمد رزم رئیس کل و معاونین دادگستری استان در این نشست خبری  که قریب ۳ ساعت طول کشید؛ با سعه صدر و صمیمانه به سئوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.