قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:حسینی اعلام کرد سامانه ای جهت اطلاع رسانی و ارائه کلاس های اوقات فراغت طراحی شده است.

مهمترین چالش اوقات فراغت درخراسان رضوی موازی کاری سازمانهاست/هر سازمانی که مجوز میدهد مسوولیت نظارت هم دارد/کسی به اردوهای تابستانی اعتراضی نکرد

طرح غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از برنامه های داغ دستگاه های متولی در تابستان هر سال است که به علت عدم نیازسنجی، تخصص گرایی و توجه به سلایق مخاطبان عاملی بر نقل مکان جامعه هدف از نیکمت مدارس به نیمکت کلاس موسسه های آموزشی شده است.

در این میان اما کودکان و جوانان برای سپری کردن روزهای بلند تابستان با هدف پر کردن اوقات فراغت با برنامه ریزی مخاطب محور و اهداف بلند مدت نیازمند همت دستگاه های متولی این طرح هستند.

دانش آموزانی که با امید و شادی سه ماه تابستان سال تحصیلی را سپری می کنند تا بتوانند با سرگرمی های مختلف خستگی ایام تحصیل را از تن بدر کنند اما این میان وجود برخی ناهماهنگی ها و سطحی نگری ها در برنامه های اوقات فراغت باعث می شود با روحیه ای خسته تر از قبل تعطیلات را پشت سر بگذارند.

تدارک برنامه های مختلف برای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت وظیفه ای است که بر عهده ۱۷ دستگاه و نهاد گذاشته شده و از آنجایی که هدف این طرح بیشتر دانش آموزان و با هدف جلوگیری از آسیب های اجتماعی است این نهادها باید قبل از رسیدن موعد اجرا، برنامه ریزی های خود را برای افزایش بهره وری این طرح انجام داده باشند. اما اینکه مسئولیت نظارت بر برپایی این کلاس ها و چگونگی و کیفیت این کلاس ها بر عهده کیست صحبتی است که در گفتگو با دکتر سید کمال الدین حسینی مطرح کرده ایم که می خوانید:

*آیا نهادی برای جلوگیری از موازی کاری در حوزه اوقات فراغت وجود دارد؟

**دقیقا همین قضیه موازی کاری دستگاهای اجرایی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های فراغتی و...مهمترین چالش مااست

ولی بله همه دستگاه ها در ستاد اوقات فراغت عضو هستند ما به دلیل اهمیت این مساله را در دو مسیر پیش می بریم ولی عملا محوریت برنامه ها با هماهنگی استانداری است .

چون بخشی از جامعه هدف دانش آموزان هستند هر ساله جلساتی را برای برگزاری کلاس ها با یکی از نهادهایی که عضو اوقات فراغت یعنی اموزش و پرورش داریم و امسال هم به مانند هر سال بین همه گروه ها و اعضا تقسیم کار انجام شده است. که بزودی به دلیل مهم بودن جامعه مخاطبین که اموزش و پرورش را شامل می شود در حضوراستاندار نهایی و پیگیری خواهد شد و به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد و آنها هم موظف به اجرا خواهند بود. و تاکید ما برتنوع در این کلاس ها است .

*سامانه ای هم در این خصوص طراحی شده است؟

**بله سامانه ای توسط سازمان ورزش و جوانان طراحی و اجرا می شود تا بتوانیم از این طریق همه برنامه های فراغتی که تدارک دیده شده را جهت اطلاع رسانی در دسترس مخاطبان قرار بدهیم.

*با توجه به تقسیم کاری که از آن یاد کردید حوزه کاری استانداری چیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

**هماهنگی بین دستگاه هاست. مثلا الان اموزش و پرورش می گوید که ما میخواهیم به دانش آموزانمان بلیت سینمای نیمه بها بدهیم این هماهنگی که سینمابلیتشان را در یک زمانی نیمه بها ارائه کنند با مااست.

*آیا کسی نظارتی براینکه چه کلاسهایی به عنوان اوقات فراغت برگزار شود دارد؟

**بله نظارتهایی توسط تمام نهادهایی که خود برگزار کننده کلاس ها هستند وجود دارد ودر کنار آنها استانداری هم خود ناظر و شاهد خواهد بود البته در کنار نهادهای دولتی که برگزار کننده کلاس های اوقات فراغت هستند نهادهای خصوصی هم انجام می دهند که آنها هم توسط سازمانی که برایشان مجوز صادر کرده اند بحث نظارتی را خواهند داشت.

*کلاس های ورزشی، هنری و اموزشی از جمله بیشترین کلاس ها هستند مسئول نظارت بر کیفیت این کلاس ها چه شخص یا نهادی است؟

**مثلا کلاس های ورزشی را که سازمان ورزش و جوانان مجوزهای این کلاس ها را صادر می کند این نظارت ها انجام می شود و کلاس های هنر توسط اداره ارشاد که مجوزها را صادر کرده است نظارت دارند البته من از مردن تقاضا دارم اگر در این راستا با مشکلی مواجه شدند و متوجه موردی شدند حتما به ما منعکس کنند.

البته می دانید که برنامه های دستگاه ها به دو شکل است یکی برنامه هایی که برای عام دارند و یکسری برنامه ها که هر دستگاه برای خانواده خودش دارد.

*بحث شهریه های این کلاس ها را هم توسط همین نهادها بررسی و پیگیری می شود؟

**بله مثلا جایی مثل اموزش و پرورش خود شورایی دارد که شهریه این کلاسها در این شورا ها مصوب می شود.

*اگر مردم از دستگاهی شاکی باشد باید به کجا مراجعه کند؟

**بله می توانند به دستگاه صادر کننده مجوز آن برنامه مراجعه کنند.

*در سال گذشته شاهد تخلفاتی در کلاس ها و اردوهای تابستانی برای سنین جوان و نوجوان بودیم چه کسی پاسخگو است؟

**بهترین کار و کمک به این دستگاه ها خود مردم هستند و می توانند با همان مدیران منطقه اگر حل نشد به دستگاه بالاتر و در غیر این صورت ما خودمان به صورت موردی پیگیری می کنیم.

البته تا کنون اعتراضی به شکل جدی به دست ما نرسیده است و اگر موردی بوده توسط مدیران منطقه پیگیری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.